Účastník se orientuje v základních právních předpisech upravujících oblast financování škol a školských zařízení a jejich aplikaci ve školské praxi a je seznámen se systémem vícezdrojového financování. Část předmětu bude věnována i rozdílům ve financování škol s veřejným a neveřejným zřizovatelem.
Dále se seznámí se základními kompetencemi zřizovatele při zřízení nebo zrušení školy, při kontrole jeho čerpání a při jeho vypořádání se zřizovatelem a státním rozpočtem. Účastník se seznámí se stanovením hospodářského výsledku, s principem hmotné zainteresovanosti, druhy fondů PO a pravidly jejich použití. Cílem kapitoly účetnictví je definovat vstupy a výstupy účetnictví, přiblížit jeho vedení. V části platů a mezd, doplňkové a jiné činnosti a kontroly se seznámí se základními pojmy z oblasti odměňování, pravidly rozpisu rozpočtu mzdových prostředků a zásadami jejich využívání, s pravidly, za kterých může škola zřízená MŠMT, obcí nebo krajem kromě své hlavní činnosti efektivně využívat svěřený majetek a zajišťovat tak pro sebe další zdroje, seznámí se s obecnými principy kontroly hospodaření s veřejnými finančními prostředky.
Účastník bude schopen sestavit a udržet rozpočet školy nebo ŠZ a bude schopen zajistit kontrolu při delegování činností souvisejících s ekonomickým řízením školy nebo ŠZ.
Účastník se seznámí s legislativou a možnostmi realizovat doplňkovou a jinou činnost školy nebo ŠZ.
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
The participant is oriented in the basic legal regulations governing the financing of schools and school facilities and their application in school practice and is familiar with the system of multi-source financing. A part of the course will be devoted to the differences in financing of schools with public and non-public founders.
Furthermore, the basic competences of the founder in establishing or closing a school, in controlling its spending and in settling it with the founder and the state budget will be introduced. The participant will get acquainted with the determination of the economic result, the principle of material interest, types of funds of the PO and rules of their use. The aim of the chapter on accounting is to define the inputs and outputs of accounting and to present its management. In the section on salaries and wages, supplementary and other activities and control, they will learn about the basic concepts of remuneration, the rules for the breakdown of the salary budget and the principles of their use, the rules under which a school established by the Ministry of Education, a municipality or a region can effectively use the property entrusted to it in addition to its main activity and thus provide additional resources for itself, and they will learn about the general principles of control of public funds management.
The participant will be able to draw up and maintain a school or FE budget and will be able to ensure control in delegating activities related to the economic management of the school or FE.
The participant will be familiar with the legislation and the possibilities to implement complementary and other activities of the school or the SUS.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Cílem předmětu je prostřednictvím distančního plnění zadaných úkolů zvládnout obsah předmětu EFM
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Ekonomika, financování a účetnictví škol, Studijní texty k modulu Ekonomika a finanční management, KAMV PedF UK v Praze – Profesionalizace KK
Soubor podpůrných studijních opor k modulu EFÚŠ – Kompetence zřizovatele, Rozpočet přímých nákladů, Mzdy, platy a odměňování ve školství, Cestovní náhrady
Ekonomika a finanční management pro řídící pracovníky školství, e-learningový výukový program, KAMV PedF UK v Praze
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Zdroje financování škol:
základní právní prostředí,
náklady školy a jejich členění,
zdroje financování,
časové použití prostředků.
Kompetence zřizovatele při financování škol:
kompetence obcí, krajů,
kompetence MŠMT,
kompetence zřizovatelů soukromých škol,
kompetence zřizovatelů církevních škol,
jmenování statutárních orgánů.
zákon o účetnictví,
předávání funkcí,
specifické účetní případy.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
splnění distančních aktivit a úkolů včetně testů a písemné práce pod vedením lektora v souladu s nastavenými pravidly a hodnotící škálou