PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Manažerské dovednosti I. - OCSU19VP04
Anglický název: Managerial Skills I
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (50)
letní:neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Vyučující: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Předmět je zaměřen na propojení teoretických poznatků s praxí se zaměřením na obsah předmětu Teorie a praxe školského managementu. Vychází z anotace předmětu Výcvik v manažerských dovednostech I z bakalářského studia. 1. Marketingové řízení školy – účastník se učí tvořit komplexní manažerskou strategii, která efektivně využívá všech manažerských funkcí. V tematickém okruhu se účastník zamýšlí nad pojmy „efektivní škola“, „koncepce školního marketingu“, „makroprostředí, mezoprostředí a mikroprostředí školy“ a nad tím, jak obsah těchto pojmů realizovat ve své manažerské praxi. 2. Management v podmínkách globalizace – účastník se orientuje v hlavních projevech (pozitiva, negativa, hrozby, příležitosti) a trendech globalizace v oblasti vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem předmětu je  seznámit účastníky s aktualizovanými právními normami souvisejícími s ekonomickým řízením škol a ŠZ. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Základní:

Interaktivní učebnice jako studijní opora pro asynchronní část (e-learning):

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/strategie-rizeni-vzdelavacich-organizaci

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/kultura-pr-vzdelavaci-organizace

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/marketing-management-ve-vzdelavani

 

AUTORSKÝ KOLEKTIV (2009). Řízení školy. 1. vyd. Praha: ASPI Wolters Kluwer.

BERG, G., POL, M., ed. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita.

DYTRT, Z. (2011). Manažerská etika v otázkách a odpovědích: jde morálka a úspěch v byznysu dohromady? Brno: Computer Press.

EGER, L. (2021). Marketing školy [Online]. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

FOTR, J. (2012). Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada.

GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd). Brno: Paido.

HEJLOVÁ, D. (2015). Public relations. Praha: Grada Publishing.

CHVÁL, M. (2018). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál.

ICT metodik: http://www.metodik.cz/

KOTLER, P. a ARMSTRONG, G. (c2004). Marketing. Praha: Grada.

MŠMT: Strategické a koncepční dokumenty (www.msmt.cz)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2018). Marketing management ve vzdělávání. Elektronická publikace, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. (https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_fof_3/)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2015). Marketing: přístup k marketingovému řízení (Vydání I). Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.

ŘEZÁČ, J. (2009). Moderní management. Brno: Computer Press.

SLÁMEČKA, V. (2012). Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze.

SMEJKAL, V. a RAIS, K. (2013). Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích (4., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

Strategické řízení a plánování [online]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/strategicke-rizeni

Studijní materiály KAMV zaměřené na modul Teorie a praxe školského managementu včetně souboru studijních opor modulu Řízení školy ve znalostní společnosti projektu Profesionalizace KK

SVĚTLÍK, J. (2009). Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer. TRUNDA, J. a BŘÍZA, K. (2012). Řízení školy ve znalostní společnosti. Editor Václav Trojan. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

VEBER, J. (2014). Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press.

VETEŠKA, J. a TURECKIOVÁ, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost.

VETEŠKA, J., M. TURECKIOVÁ a V. TROJAN. (Eds.) (2017). Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

VODÁČEK, L. a O. VODÁČKOVÁ (2013). Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press.

Ostatní doporučená:

COVEY, S. R. (2009). Vedení založené na principech. 1 Praha: Management Press. 304 s. ISBN 978-80-7261-202-4.

PISOŇOVÁ, M. a kol. (2017). Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, Wolters Kluwer.

PRŮCHA, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

PRŮCHA J. a J. VETEŠKA (2014). Andragogický slovník (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

ŠULEŘ, O. (2008). 5 rolí manažera a jak je profesionálně zvládnout? Brno: Computer Press.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Marketingové řízení školy:

Prezenční část:

●        pojetí marketingu a specifika marketingu ve vzdělávání,

●        provázanost marketingu a managementu školy,

●        marketingové řízení a marketingová strategie v oblasti vzdělávání,

●        řízení vztahu s klienty v oblasti vzdělávání, cílové skupiny,

●        implementace marketingu a kontrola.

Distanční část (asynchronní, e-learning):

●        analýza makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí školy,

●        aplikace marketingového mixu ve škole.

Management v podmínkách globalizace:

Prezenční část:

●        základní pojmy,

●        hlavní projevy globalizace,

●        pozitiva, negativa, příležitosti a hrozby globalizace.

Distanční část:

●        vliv globalizace na školství.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Zkouška se skládá z hodnocení dvou odevzdaných distančních aktivit a závěrečného testu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK