Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Kurs OK0404303 pro KM/ZS 3 se zaměří se na konstruktivistické pojetí LV a na možnosti rozvoje čtenářství skrze práci s textem ve 3.-5. tř. K zápočtu je nutná aktivní účast ve všech setkáních, prostudování předepsané odborné četby a osobní záznamy z ní ve stanoveném formátu, příprava vlastní učební jednotky LV s textem, a to podle postupu plánování pozpátku a podle principů LV, které byly v tomto kursu vyučovány. Přípravu student ověří ve vlastní výuce ve třídě (své nebo „vypůjčené“) a doplní ji ukázkami výstupů žáků z výuky i důkladnou učitelskou sebereflexí zaměřenou k následnému zlepšování učitelovy práce v LV.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)
* Četba: vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů
Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY. http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf
Kol.: sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf
Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16
Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:
Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka“ na webu České školní inspekce
Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost
Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4
Doporučené četby částí příruček:
Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy
Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči
Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf
Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas
Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24
Zcela doplňková četba:
Články a kapitoly:
Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)
Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)
Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)
L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)
Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)
Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)
Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)
Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)
Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)
Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24
a celé KL č. 24
Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)
Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)
Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:
Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9
(viz příloha e-mailu)
Pro potěšení:
Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004
Sylabus
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Sylabus:
Pojem a složky čtenářské gramotnosti ve vztahu k praxi učitele LV
Výběr a pochopení textu k práci v hodině
Plánování pozpátku
Konzultace nad vývojem přípravy
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Zápočet má 3 pokusy.
Zkouška bude ověřovat znalost a porozumění principům a souvislostem výuky LV v pojetí tohoto kursu, znalost a uspořádané, nechaotické pochopení zásadních pojmů LV a čtenářství v soudobém pojetí. Vyžaduje se schopnost zobecňování a aplikace pro práci s dětmi. Nepostačuje vyprávění o vlastní praxi ani reprodukce zastaralých zásad.