PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogicko-psychologické diagnostiky - OCDU19DV11
Anglický název: Introduction to Educational and Psychological Diagnostics
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (1)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Veronika Blaho Vitošková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)
Cílem předmětu je naučit se poznávat osobnost dítěte, jeho schopnosti, vztahy ve skupině. Porozumět problematice pedagogicko-psychologické diagnostiky v kontextu výchovného působení. Ozřejmit si etické stránky diagnostického procesu a význam dokumentování a archivování výsledků diagnostických postupů.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)

Povinné

BRAUN, R. Pedagogicko psychologická diagnostika. Praha: ÚPRPŠ, 2003.

Dittrich, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: HaH, 1994.

Hadj Moussová, Z. a J. Duplinský. Diagnostika. Praha: UK PdF, 2002.

HRABAL, V. Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002.

HRABAL, V. a I. Pavelková. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

Doporučené

Hadj Moussová Z. Diagnostika v práci učitele. In Bendl, S. - Kucharská, A. (ed): Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha: UK PedF 2008. ISBN 978-80-7290-366-5. Dostupné na http://dl1.cuni.cz/file.php/2878/Skripta/10_Diagnostika.pdf

HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Dotazník výkonové motivace pro žáky. NÚV, 2011.

Lašek, Jan: Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.

ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UJEP, 2004.

Vágnerová M. a J. Klégrová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum 2008.

Valentová L. a kol. Školní poradenství I. Praha: PedF UK, 2013.

Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)

­Úvodní informace k pedagogicko-psychologické diagnostice pro školní praxi.

­Hlavní kategorie diagnostických nástrojů.

­Klinické metody: rozhovor, pozorování, anamnéza.

­Testové metody.

­Nestandardizované metody, projektivní metody (kresba, analýza produktů aj.).

­Hlavní oblasti využití diagnostiky ve škole – osobnost žáka, sociální prostředí žáka, školní třída.

­Základní dotazníkové metody (SORAD, B-3,  B-4, DVP, Dotazník motivace k výkonu aj.).

­Etické zásady užívání diagnostických metod.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)

Zápočet: splnění docházky, test

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK