PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení a chování - OCDU19DV09
Anglický název: Specific Learning and Behavioral Disorders
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (1)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Drahomíra Jucovičová
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)
Cílem je základní seznámení s problematikou SPUCH z teoretického i praktického pohledu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)

SPU

Bartoňová, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2013.

Jošt, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011.

Jucovičová, D. a H. Žáčková. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014.

Jucovičová, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: D+H, 2009.

Jucovičová, D. Dysortografie. Praha: D+H, 2017.

Kirbyová, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2002.

Pokorná, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010.

Zelinková, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010.

Zelinková, O. a M. Čedík, M. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se SPU. Praha: Portál, 2013.

Žáčková, H. a D. JUCOVIČOVÁ. Dyslexie. Praha: D+H, 2004.

Žáčková, H. a D. Jucovičová, D. Dysgrafie. Praha: D+H, 2005

 

SPCH

Antal. M. To dítě je nepozorné. Praha: Mladá fronta, 2013.Hallovel, E. M. a J. Ratney. Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Návrat domů, 2007.

Jucovičová, D. a H. Žáčková:
Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele                                                        

Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče                                                        

Relaxace nejen pro děti s ADHD                                                                                                 

Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a poruchou pozornosti                       

Mám poruchu pozornosti, i když jsem dospělý?                                                         

Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování 

Swierkoszová, J. Specifické poruchy chování (diagnostika - reedukace). Ostrava: Ostravská univerzita, 2006.

Taylor, J. F.  Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti (rádce pro děti s ADHD a s ADD). Praha: Portál, 2012.

Verdick, E., & M. Lisovskis.Jak přežít když mě všechno štve (rádce pro děti, které jsou vznětlivé a neumějí udržet emoce na uzdě). Praha: Portál, 2014.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)

­

­Problematika specifických poruch učení a chování (SPUCH) – obecná charakteristika, aktuální terminologie, definice.

­Etiologie, výskyt, prevence SPUCH v předškolním věku; SPUCH v období školní docházky – diagnostika na odborných pracovištích, pedagogická diagnostika.

­Typické projevy jednotlivých specifických poruch učení a specifických poruch chování.

­Realizace podpůrných opatření u žáků s SPUCH na ZŠ a SŠ.

­Tvorba plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů, metody školního hodnocení žáků se SPUCH.

­Principy partnerství mezi rodiči a učiteli při práci se žáky se SPUCH.

­Aktuální školská legislativa k problematice specifických poruch učení a chování.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (25.10.2023)

Zkouška: zpracování podpůrných opatření pro vybranou kategorii žáků 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK