Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (01.06.2005)
Čtení a literární výchova jako nedílné složky předmětu Český jazyk na I. stupni ZŠ a ZVŠ. Přehled obsahu učiva čtení a literární výchovy na těchto typech škol, případně informace o modifikacích pro pomocné školy a speciální centra. - Stručně o historii didaktických metod čtení, orientace v současných postupech. Přehled a hodnocení současných učebnic prvopočátečního čtení a současných čítanek pro 1. stupeň ZŠ a ZVŠ. - Podrobně fáze čtenářské dovednosti, druhy a formy čtení v hodině, interpretační možnosti práce s čítankovými texty. Problematika společné mimočítankové četby a četby individuální. Specifičnost aktuální literární výchovy, využití vlivů masmédií.
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (20.09.2005)
Reading and literary education as integral parts of the school subject Czech Language at 1st degree of elementary schools and special schools. Overview of reading-lesson and literary-education curriculum on these types of schools, optionally information about modifications for auxiliary schools and special centers. Briefly: about history of didactic methods of reading, bearing in contemporary approaches. Overview and evaluation of contemporary textbooks of primary learning and contemporary reading-books for 1st degree of elementary schools and special schools. In detail: phases of reader´s skills, types and forms of reading in lessons, interpretive possibilities of work with reading-book texts. Issue of common off-reading-book reading and individual reading. Singularity of contemporary literature education, exploitation of mass media influence.
Literature for children in context of national literature. Interpretation of selected works regarding to different literary genres and to age of addressee. Types of books for pre-scholar children. Book news in literature for children.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (27.05.2005)
Chaloupka, O.:Horizonty čtenářství. Praha 1970.
Lederbuchová, L.: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy I.,II. Plzeň 1995, 1997
Machková, E.: Základy dramatické výchovy. Praha 1980.
Marhounová, J.: Čtenářem se člověk stává. Praha 1986.
Osnovy pro obecnou školu, základní školu, národní školu.
Seminář:
Budínská, H.: Hry pro šest smyslů. Praha 1994.
Disman, M.: Receptář dramatické výchovy. Praha 1966.
Macková, S.: Dramatická výchovy v základní škole. Brno 1995.
Machková, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha 1992.
Machková, E.: Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Praha 1992
Mašatová, M.: Dramatika s loutkou. Praha 1996.
Štembergová, Š.: Metodika mluvní výchovy dětí. Praha 1994.
Valenta, J. a kol.: Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha 1993
Valenta, J. - Kasíková, H.: Reformu dělá učitel. Praha 1994.