PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody kvalitativního výzkumu pro technické a humanitní obory - NAIL129
Anglický název: Methods of qualitative research for technical and humanities
Zajišťuje: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://předmět vyučován pravidelně od 10. října / pondělí, 17:30, Celetná 20
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
Garant: Mgr. Tereza Hannemann, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (20.05.2022)
Kurz je vhodný pro studenty všech zaměření, kteří se chtějí dozvědět, jak aplikovat kvalitativní metody do vlastního výzkumu.Kurz bude vyučován formou teoretických přednášek a praktických seminářů. V rámci teoretických přednášek budou představeny vybrané kvalitativní metody. V rámci seminářů si studenti vyzkouší, jak kvalitativně orientovaný výzkum připravit, jak realizovat sběr a zpracování dat např. v programu MAXQDA. Důraz bude kladen na pochopení kvalitativní metodologie, jejích limitů, výhod, etických aspektů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)
  • Porozumět tomu, jaký má výběr metody vliv na výsledky výzkumu
  • Zorientovat se v technologických nástrojích a podporách pro kvalitativní výzkum
  • Získat povědomí o metodách kvalitativního výzkumu, které se používají na akademické půdě a ve firmách
  • Naučit se kreativně zpracovávat metody pro výzkumná témata
  • Prakticky vyzkoušet dovednosti spojené se sběrem a analýzou kvalitativních dat

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)
  • Plnění průběžných domácích úkolů
  • Aktivní účast na seminářích

Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)

Kvalitativní výzkum obecně:

  • Feyerabend, P. (1993). Against method. Verso.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál, sro.
  • Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative research methods. Sage.
  • Silverman, D. (Ed.). (2020). Qualitative research. Sage.
  • Řiháček, T., Čermák, I., Hytych. R. a kol. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita

Grounded theory:

  • Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
  • Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory. Sage.

Focus groups:

• Morgan, D. L. (2018). Basic and advanced focus groups. Sage Publications.

• Stewart, D. W., & Shamdasani, P. N. (2014). Focus groups: Theory and practice (Vol. 20). Sage publications.

Case study:

• Starman, A. B. (2013). The case study as a type of qualitative research. Journal of Contemporary Educational Studies/Sodobna Pedagogika, 64(1).

Výzkum na internetu:

• Macek, J. (2012). Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí. ProInflow, 4(1).

• Hewson, C., Vogel, C., & Laurent, D. (2015). Internet research methods. Sage.

• Gosling, S. D., & Mason, W. (2015). Internet research in psychology. Annual review of psychology, 66, 877-902.

Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D. (11.05.2022)

Kurz dělíme na následující celky:

1. O kvalitativní metodologii
V rámci přednášky ukážeme, kdy a kde je vhodné metody kvalitativního výzkumu využít a kdy nikoliv. Dále představíme základní metody, které jsou označované jako kvalitativní. V rámci semináře budeme diskutovat vhodnost využití konkrétních metod pro dosažení cílů výzkumu, zaměříme se i na finanční management a etické aspekty.

2. O kódování

V rámci přednášky představíme a kriticky zhodnotíme styly kódování využívané v rámci kvalitativním výzkumu. Ukážeme jak zvolená forma kódování může ovlivnit výsledky výzkumu. V seminární části bude možné si vyzkoušet analytický program MAXQDA, který je v analýze dat kvalitativní povahy velmi používaný.

3. Zakotvená teorie, narativní analýza, etnografický výzkum

Hlavní důraz přednášky bude kladen na představení zakotvené teorie, a limitů s ní spojených.

Na příkladu zakotvené teorie ukážeme historický vývoj, kterým kvalitativní metody výzkumu procházejí. Dále představíme i narativní analýzu a etnografický výzkum. V rámci semináře si studenti vyzkouší formulovat výzkumné otázky (nejen) pro zakotvenou teorii, naučí se jak správně rozhodnout, kterou metodu dává smysl využít.

4. Focus group a case study

V rámci přednášky se studenti dozví, jak fungují metody focus group a case study, a jak je navrhnout, naplánovat a realizovat. Zaměříme se na klíčové momenty, které je zapotřebí při přípravách výzkumu reflektovat. V rámci semináře si studenti sestaví vlastní scénář pro focus group, na kterém si vysvětlíme jak důležité je použít správnou otázku ve správný čas. Ukážeme jaký software je možné pro zpracování dat využít.

5. Kvalitativní výzkum na internetu
Na přednášce a semináři ukážeme rozdíly mezi tím, jak lze sbírat data pro kvalitativní výzkum prezenčně a na internetu. Představíme základní možnosti jak kvalitativní výzkum na internetu provádět, na co si dát pozor a jak nastavit etiku výzkumu včetně potřeby data skladovat.

6. Shrnutí
Poslední tématický celek bude mít z cíl znovu nastolit základní otázky, které s kvalitativní metodologií souvisí. Představíme diskusi, která vznikla kolem díla Paula Karla Feyerabend a s názvem: Rozprava proti metodě (Against method). Rozebereme Feyerabend ovu tezi “Everything goes” v rámci kvalitativní metodologie. Seminární část bude vedena interaktivní formou, kdy si studenti zkusí obhajovat nebo hanit jednotlivé kvalitativní výzkumné metody.

Tématické celky plánujeme dělit na přednášky a semináře, které se budou střídat (liché a sudé týdny). Jsme ale připraveni na základě potřeb studijní skupiny časový plán přizpůsobit.

Na hodinách budou zadávány domácí úkoly. Počítáme s minimální přípravou na hodinu přibližně 30 minut. Budeme zadávat i úkoly, na které bude zapotřebí více času, ty ale budou dobrovolné.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK