PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do pedagogiky - MUS03
Anglický název: Pedagogy
Český název: Úvod do pedagogiky
Zajišťuje: Filosofická fakulta UK (31-FF)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 74
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Garant: PhDr. Mgr. Ivana Tvrzová
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)
Cílem výuky předmětu je poskytnout orientaci v oboru pedagogika, osvojit si pedagogickou terminologii, vést studenty k
přemýšlení o základních problémech současného školství v souvislosti se společenským vývojem. Zároveň by měl předmět
přispívat k formování některých pedagogických dovedností jako předpokladu k případné budoucí pedagogické činnosti
studentů.
Literatura
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)

Základní:

PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha : ISV, l997.

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. aj. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007.

Doporučená:

BACÍK, F., KALOUS, J., SVOBODA, J. aj. Úvod do teorie a praxe školského managementu. Praha : UK, l995.

FEŘTEK, T. Ředitelská kuchařka. AISIS, 2002.

GILLERNOVÁ, I., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele a jejich rozvoj. l995.

HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha : SPN, l989.

KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha : Portál, l995. KOLÁŘ, Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí nad Labem : PedF UJEP, l996..

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Brno : MU, l995.

PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, l994

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, l997.

Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001(tzv. Bílá kniha).

PROKOP, J. Škola jako sociální útvar. Praha : PedF UK, l996.

PRŮCHA, J.: Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000.

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001.

PRŮCHA, J. Učitel. Praha : Portál, 2002.

Rámcové vzdělávací programy

SOLFRONK, J. Pedagogické řízení školy. Praha, l994.

TONNUCI, F. Vyučovat nebo naučit? Praha : UK, l994 (l99l).

VALIŠOVÁ, A. Asertivita v rodině a ve škole. Jinočany : H+H, l992.

VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Jinočany : Nakladatelství H+H, 2000.

Sylabus
Poslední úprava: FORSTOVA/NATUR.CUNI.CZ (14.04.2009)

Pedagogika jako věda. Systém pedagogických věd. Výchova a vzdělávání jako základní pedagogické pojmy. Vztah pedagogické teorie a výchovně vzdělávací praxe. Historicko-společenská funkce výchovy. Systém výchovy (systémové pojetí výchovy - cíle, činitelé, podmínky, prostředky a výsledky výchovy). Vývoj člověka a výchova. Biologické aspekty výchovy, vliv dědičnosti. Pedagogický optimismus, pesimismus a realismus. Výchova a společnost. Vliv prostředí na formování osobnosti. Institucionalizace výchovy, význam a funkce školy v systému výchovy. Vzdělávací programy realizované v dnešní škole, transformace školy. Pedagogické modely školy (škola transmisivní a konstruktivní). Alternativní školství. Sociální komunikace ve škole. Vztah učitel - žák. Požadavky na osobnost učitele. Profesní kompetence učitelů. Formativní vlivy rodiny, výchovné styly v rodině. Vybrané otázky vzdělávací politiky a řízení školy. Aktuální problémy výchovy dneška.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK