PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktické testy ve výuce biologie - MB180C52
Anglický název: Didactic tests in Biology Education
Český název: Didaktické testy ve výuce biologie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 19
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: nahrazuje MB180P11
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Neslučitelnost : MB180P11
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)
Předmět je zaměřen na problematiku didaktických testů. Věnuje pozornost porozumění jejich teoretickým východiskům (klasická teorie testů a Item Response Theory), možnostem jejich validace a interpretace. Důraz je kladen na rozvoj schopnosti samostatné tvorby školních testů a jejich vyhodnocování.

Otázky spojené s rolí testů ve vzdělávání jsou dále diskutovány v národním a mezinárodním kontextu a etablovanými mezinárodních výzkumy přírodovědné gramotnosti.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)

Problematika školního hodnocení

  • Kalhous, Z., Obst, O. (2002) Školní didaktika, Portál
  • Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků, (2005), Grada
  • Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2008) Školní hodnocení žáků a studentů, Portál
  • Slavík, J. (1999) Hodnocení v současné škole,  Portál
  • Laufková, V. (2017) Formativní hodnocení v praxi české základní školy. Pedagogika, roč. 67, č. 2, 2017, s. 126–146
  • Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016) Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
  • Kratochvílová, J.(2011) Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, 2011, MSD

 Teorie testů

  • Chráska, M.: (1999) Didaktické testy, Paido-edice pedagogické literatury, Brno 1999
  • Jeřábek, O., Bílek, M. (2010) Teorie a praxe tvorby didaktických testů, Olomouc 2010 (http://zvyp.upol.cz/publikace/bilek_jerabek.pdf)
  • https://shiny.cs.cas.cz/ShinyItemAnalysis/ 

Mezinárodní testy

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)

Pro udělení zápočtu bude požadováno: 

  • 80% docházka
  • průběžná skupinová práce, tj. zpracování vybraného tematického okruhu - konceptuální rámec, návrh testových otázek a jejich validace

Průběžné informace a komunikace probíhají v příslušném kurzu Google Classroom.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (09.06.2023)

Okruhy:

  • Hodnocení žáků, jeho funkce, typy, současné trendy
  • Formy hodnocení; požadavky na hodnocení
  • Vyhodnocování práce žáků pomocí kritérií;
  • Chyby a objektivita hodnocení
  • Didaktické testy - vlastnosti, význam, klasifikace testu
  • Didaktické testy - typy položek
  • Didaktické testy - cutscore, klasifikační schéma
  • Didaktické testy - položková analýza
  • Didaktické testy - CTT a IRT teoretický rámec
  • Plošné ověřování výsledků výuky - uzlové body studia, maturitní zkouška, postavení biologie
  • Výzkum TIMSS a PISA, specifika úloh, problémy českých žáků

V průběhu výuky jsou opakovaně používány anglicky psané odborné podklady – články, ukázky konceptuálních rámců, testových otázek ap. Pro analýzu testových položek je používána anglickojazyčná aplikace ShinyItemAnalysis.

U vybraných témat budou naznačeny cesty k rozvoji těchto dovedností a kompetencí u budoucích učitelů (i jejich žáků) formou zaměření se na specifika distanční komunikace. Pozornost bude věnována rozdílným přístupům k hodnocení žáků a výsledkům jejich práce při využívání distanční a prezenční výuky. Upozorněno bude také na úskalí ale i výhody distančního způsobu hodnocení a na možnosti jejich administrace (online testy a hodnocení).

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK