PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny duchovní hudby středověku - KVAR100
Anglický název: History of sacred music of the Middle Ages
Zajišťuje: Katedra církevních dějin a literární historie (26-KCD)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jiří Kozina, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Kozina, Ph.D.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)

Cíl předmětu: Podat přehled o vývoji středověké hudby.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)

Sylabus:

1) seznámit studenty se strukturou a jednotlivými zpěvy mešního oficia (zpěvy ordinaria a propria), jejich formou a způsobem zpěvu (antifonální a responzoriální zpěv, sylabický, neumatický a melismatický zpěv), novou chorální tvorbou (tropy, sekvence, rýmovaná oficia), notací chorálu (neumová a chorální) a jejími jednotlivými typy (kvadratická, německá gotická, rombická) a liturgickými knihami, kde je zapsán gregoriánský chorál.

2) jednotlivých bohoslužbách hodinkového oficia a jejich zpěvech (žalmy, hymny, antifony, responsoria aj.)

3) dalších chorálních tradicích Západu (ambroziánský, beneventánský, mozarabský chorál)

4) světské hudbě středověku (písně trubadúrů, truvérů a minnesängrů)

5) české středověké hudbě (duchovní písně)

6) vývoji a formách vícehlasé hudby (epocha klášterních a katedrálních škol, Ars antiqua, Ars nova, italské trecento) a nejvýznamnějších představitelích

7) vývoji renesanční hudby - tzn. pět tzv. franko-vlámských škol a nejvýznamnější skladatelé jednotlivých generací, formy renesanční hudby (mše, moteto, madrigal, chanson aj.), menzurální notace.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Kornélia Kolářová Takácsová, Th.D., Ph.D. (26.04.2023)

Sylabus:

1) seznámit studenty se strukturou a jednotlivými zpěvy mešního oficia (zpěvy ordinaria a propria), jejich formou a způsobem zpěvu (antifonální a responzoriální zpěv, sylabický, neumatický a melismatický zpěv), novou chorální tvorbou (tropy, sekvence, rýmovaná oficia), notací chorálu (neumová a chorální) a jejími jednotlivými typy (kvadratická, německá gotická, rombická) a liturgickými knihami, kde je zapsán gregoriánský chorál.

2) jednotlivých bohoslužbách hodinkového oficia a jejich zpěvech (žalmy, hymny, antifony, responsoria aj.)

3) dalších chorálních tradicích Západu (ambroziánský, beneventánský, mozarabský chorál)

4) světské hudbě středověku (písně trubadúrů, truvérů a minnesängrů)

5) české středověké hudbě (duchovní písně)

6) vývoji a formách vícehlasé hudby (epocha klášterních a katedrálních škol, Ars antiqua, Ars nova, italské trecento) a nejvýznamnějších představitelích

7) vývoji renesanční hudby - tzn. pět tzv. franko-vlámských škol a nejvýznamnější skladatelé jednotlivých generací, formy renesanční hudby (mše, moteto, madrigal, chanson aj.), menzurální notace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK