PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Behaviorální ekonomie - JKB025
Anglický název: Behavioral Economics
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 46 / neurčen (46)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11655
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Ing. Marek Vranka
doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Vyučující: doc. Ing. Petr Houdek, Ph.D.
Mgr. Ing. Marek Vranka
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJB405
Je neslučitelnost pro: JJB405
Je záměnnost pro: JJB405
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (08.02.2023)
Poznání a analýza způsobů, jakým lidé zpracovávají informace a jak činí rozhodnutí, je předmětem úsilí mnoha
vědců i odborníků z komerční i nekomerční sféry. Tento předmět se zabývá pochopením těchto procesů v
souvislosti s poznatky behaviorálních vědců v posledních desetiletích – lidské rozhodování se v mnoha případech
a situacích odchyluje od tzv. optimální či přísně racionální volby. Předmět se dále zabývá tím, jak tyto poznatky
mohou ovlivňovat marketingovou komunikace a její praktickou implementaci – konkrétně tvorbu návrhů
komunikační strategie, channel planning a tvorbu jednotlivých intervencí. Součástí je i jakým způsobem měřit a
vyhodnocovat intervence, včetně tvorby hypotéz a jejich ověření za pomoci experimentů. V neposlední řadě bude
rozebrána i etická stránka takových intervencí v nekomerčním či komerčním užití.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (08.02.2023)

1    Úvod kurzu. Behaviorální ekonomie. Síla „irelevantních“ vlivů na ekonomické rozhodování.
2    Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu. Observační studie.
3    Metodologie behaviorální (a experimentální) ekonomie. Design a ne/výhody laboratorního a přirozeného experimentu. Observační studie.
4    Heuristiky a ne-racionální chování. Koncept omezené racionality.
5    Závislost na okolí: Prospektová teorie I. – referenční bod, averze ke ztrátě, chyba statutu quo, rámování a ukotvení situace.
6    Prospektová teorie II. – averze k riziku a nejistotě, efekt jistoty, nelineární hodnocení pravděpodobností (+ reprezentativní a dostupnostní heuristika). Nadměrný optimismus.
7    Majetnický efekt. Mentální účetnictví.
8    Omezená pozornost a slepota ke změně a k volbě.
9    Mezičasové volby: hyperbolické diskontování a problém omezené sebekontroly. (Sebe)zavazování, prokrastinace, chyby v hodnocení budoucnosti a pamatování minulosti.
10    Sociální preference (sobeckost, altruismus, reciprocita, rovnost). Mezikulturní rozdíly.
11    Pozitivní psychologie – ne/dosažitelné cíle lidského snažení (sociální komparace, hédonická adaptace).
12    Změna motivací, nudge. MINDSPACE.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK