PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Fotožurnalismus v éře digitálních médií - JJM445
Anglický název: Photojournalism in the Era of Digital Media
Zajišťuje: Katedra žurnalistiky (23-KZ)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, KZ [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM299
Prerekvizity : JJM245, JJM246
Je neslučitelnost pro: JJM299
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)
Fotožurnalismus, který byl až do nedávné doby jednou z nejtradičnějších novinářských disciplín, prošel během posledních dvou desetiletí radikální transformací, související s digitalizací a nástupem síťových médií. Tyto změny jsou provázeny nově vznikajícími problémy, a to zejména etickými, společenskými, právními či politickými.

Volitelný předmět "Fotožurnalismus v éře digitálních médií" se zabývá nejaktuálnějšími trendy v oblasti vizuální žurnalistiky. V rámci tohoto předmětu studenti spolupracují na multimediálním webovém projektu. Předmět je určen studentům magisterského oboru žurnalistika.

Studenti pracují ve skupinách nezávisle, a v rámci každé skupiny by měly být jasně přiděleny role, například šéfredaktor, fotograf, reportér, a grafik. Studenti si sami koordinují produkci projektu.

Společné semináře mají charakter editorských setkání, jejichž cílem je kritické zhodnocení dosavadní práce na multimediálním projektu a následná diskuze.

Očekává se pokročilá znalost práce s fotografií, videem a zvukem.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)

Cílem volitelného předmětu je zvyšovat znalosti o zásadách a praktikách současné fotožurnalistické praxe a to v národním i mezinárodním kontextu na konkrétních příkladech z praxe. Absolventi předmětu budou schopni vystihnout proměnu, jíž prošla profese fotografa - novináře, proměnu redakčních rutin a editorské praxe. Zároveň budou schopni kriticky zhodnotit změnu práce s fotografickým médiem po nástupu online médií a sociálních sítí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)


Oprava s gramatickými a stylistickými úpravami:

Od studentů bude vyžadováno

1) Pravidelná aktivní účast na seminářích (5 bodů).

2) Vypracování podrobné anotace multimediálního projektu, včetně rozdělení rolí a harmonogramu prací - skupinová práce (10 bodů - povinný požadavek).

3) Vypracování multimediálního semestrálního projektu - skupinová práce (65 bodů - povinný požadavek).

4) Vypracování kritické sebereflexe vlastní práce a shrnutí metodologie multimediálního semestrálního projektu, maximálně 5 normostran - individuální práce (20 bodů).

Hodnocení klasifikovaného zápočtu:

• Více než 91 => A

• 81-90 => B

• 71-80 => C

• 61-70 => D

• 51-60 => E

• 0-50 => F (neprospěl/a)

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)

BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. 1. vyd. Praha: Odeon, 1979.
BARTHES, Roland. Světlá komora. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1994.
ELKINS, James. What photography is. New York: Routledge, 2011.
ELKINS, James. Proč lidé pláčou před obrazy: příběhy lidí, které obrazy dojaly k slzám. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 214 s. ISBN 978-80-200-1509-9.
HEDGECOE, J. : The Book of Photography, DK Adult, 2005.
ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2009, 245 s. ISBN 978-80-246-1672-8.
JOHANSSON, T. D. The New Image: On the Temporarility of Photographic Representation after Digitalization, COSIGN, 2002
KOBRE, K. Photojournalism The Professionals' Approach: 3nd Edition. Focal Press, 1991.Manovich, L.: The Languafe Of New Media, The MIT Press, 2001
MIRZOEFF, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012.
MIRZOEFF, Nicholas. Jak vidět svět. Vyd. 1. Praha: Artmap, 2019
MITCHELL, W. Picture theory: essays on verbal and visual representation. Chicago: University of Chicago Press, c1994.
PETŘÍČEK, Miroslav. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně pokročilé. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2009.
RITCHIN, Fred. Bending the frame: photojournalism, documentary, and the citizen. 1st ed. New York: Aperture, 2010.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to researching with visual materials. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2012.
STURKEN, Marita a Lisa CARTWRIGHT. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2009, 471.
ZUROMSKIS, Catherine. Snapshot photography: The lives of images. Cambridge: MIT Press, 2013.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)

seminář, skupinová diskuze, individuální konzultace 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Sandra Lábová, Ph.D. (21.01.2024)

Představení možností multimedia storytelling

Nástroje pro tvorbu multimedia storytelling

Volba tématu projektu

Konzultace projektu

Prezentace výstupů předmětu

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Bc. Jan Jirků, Ph.D. (07.01.2020)

Úvod do vizuální komunikace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK