Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
Cílem předmětu je poskytnout hlubší povědomí o diferenciaci mezi prevencí, zdravotní výchovou a podporou zdraví a upozornit na celou šíři strategií posilujících a chránících zdraví. Studenti se rovněž seznámí se základními dokumenty podpory zdraví, salutogenetickou teorií A. Antonovského a s vybranými projekty podpory zdraví.
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
The goal of the subject is to deepen students knowledge on diversification between prevention, health education and health promotion and to point out ath the large scope of strategies of protection and enhancement of health. Students will also learn the main documents on health promotion and the theory of salutogenesis which is the basis of health promotion.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
Cíle předmětu vycházejí z programu WHO - Zdraví pro všechny do 21.století a Národního programu zdraví.
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
The goals of the subject are based in the WHO programmes - Health for all in the 21st century and National programme for health.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
1)Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004. http://www.ped.muni.cz/z21/holcik.htm 2)Podpora zdraví ? poznatky a praxe. IZPE, 2003. http:ipvz.cz/škola veřejného zdravotnictví/materiály izpe/rok 2003 http://www.ipvz.cz/kontakty.asp?item=1072&xid=162 3. Lemon 3.+ 4. díl,: Učební texty, IDVPZ Brno, 1997. 4. Prevence v primární péči. Materiály WHO, SZÚ, Praha 2002. 4. Národní program zdraví. Dlouhodobá strategie. MZ ČR, Praha 1995. 5. Zdraví 21. MZ ČR, Praha 2001. 6. Zdravotnické noviny, Sestra, Diagnóza - aktuálně - články o zdraví 7. Provazník, K., a kol.: Manuál Prevence v lékařské praxi 1. - 10. díl. SZÚ, Praha 1998-2004. 12. Křivohlavý, J.: Jak zvládat stres. Grada-Avicenum, Praha 1994. IBSN 80-7169-121-6 13. Kebza,V., Šolcová, I.: Syndrom vyhoření - funkční porucha. SZÚ Praha. 1998. ISBN 80-7071-099-3 Internetové odkazy www.mzcr.cz www.szu.cz www.alergie.cz www.ochranasester.cz www.dokurte.cz www.nekurak.cz
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
1)Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004. http://www.ped.muni.cz/z21/holcik.htm 2)Podpora zdraví ? poznatky a praxe. IZPE, 2003. http:ipvz.cz/škola veřejného zdravotnictví/materiály izpe/rok 2003 http://www.ipvz.cz/kontakty.asp?item=1072&xid=162 3. Lemon 3.+ 4. díl,: Učební texty, IDVPZ Brno, 1997. 4. Prevence v primární péči. Materiály WHO, SZÚ, Praha 2002. 4. Národní program zdraví. Dlouhodobá strategie. MZ ČR, Praha 1995. 5. Zdraví 21. MZ ČR, Praha 2001. 6. Zdravotnické noviny, Sestra, Diagnóza - aktuálně - články o zdraví 7. Provazník, K., a kol.: Manuál Prevence v lékařské praxi 1. - 10. díl. SZÚ, Praha 1998-2004. 12. Křivohlavý, J.: Jak zvládat stres. Grada-Avicenum, Praha 1994. IBSN 80-7169-121-6 13. Kebza,V., Šolcová, I.: Syndrom vyhoření - funkční porucha. SZÚ Praha. 1998. ISBN 80-7071-099-3 Internetové odkazy www.mzcr.cz www.szu.cz www.alergie.cz www.ochranasester.cz www.dokurte.cz www.nekurak.cz
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
přednášky, cvičení
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
lectures, exercises
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
80% účast na praktických cvičení vypracování skupinové prezentace na předem zadané téma zkouška - poslední konzultace v semestru, ostatní dle dohody na poslední konzultaci
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
80% of participation in obligatory exercises participation in group presentation on selected topic written test
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
Statistiky WHO a ÚZIS (střední délka života, roky, strávené ve zdraví, výskyt onemocnění, vznikajících v souvislosti s rizikovými faktory životního stylu- příklady), národohospodářské ztráty v souvislosti s preventabilními chronickými nemocemi
- nácvik krátkých intervencí pro oblast kouření a užívání alkoholu
E-learning:
Prevence, zdravotní výchova a podpora zdraví
Životní způsob - volby a determinace, rizikové faktory- kouření, alkohol a drogy, vliv životního prostředí, sociální otázky Zátěžové stavy - stres, deprivace, frustrace a jejich důsledky pro zdraví
Ochrana zdraví při práci sester - Úloha sestry v oblasti zdravotní výchovy
Hodnocení efektivity prováděných intervencí, možnosti aplikace metody na další rizikové faktory životního stylu (pitný režim, správná výživa, pohybová aktivita)
Poslední úprava: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D. (28.09.2018)
Definitions of health, biomedical and holistic, definition by WHO -strong and weak sides, dimension of wellbeing, personal and social responsibility for health, responsibility of health care workers Prevention of diseases, health education and health promotion Introduction to salutogenesis Life style- chances and choices, risk factors- smoking, alcohol consumption, drug abuse, external environment, social aspects Stress, deprivation, frustration and their effects on health Professional health protection of nurses- role of nurses in protection and promotion of health