PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie pro učitele II - AUS300006
Anglický název: Psychology for Teachers II
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [dny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: AUS500004
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
PhDr. David Čáp, Ph.D.
PhDr. Iva Štětovská, Ph.D.
Prerekvizity : AUS300004
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KPSBIDLO (07.03.2007)
Sociálně-psychologický výcvik - sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků. Výcvik nabízí cvičení k postupnému rozvíjení dílčích sociálních dovedností pro efektivní zvládnutí role učitele, pro rozvíjení profesní kompetence učitele. Sociální dovednosti se vztahují zejména k následujícím oblastem: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel - žák, učitel - rodič, učitel -učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení.
Literatura
Poslední úprava: KPSBIDLO (07.03.2007)
povinné:
Karnsová,M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha, Portál 1995.

Komárková,R., Slaměník,I., Výrost,J.(eds.) Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada 2001.

Kyriacou,Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha, Portál 1996.

Mareš,J., Křivohlavý,J. Komunikace ve škole. Brno, MU 1995.

Nešpor,K. Uvolněně a s přehledem. Praha, Grada 1998.

doporučené:
Gillernová,I.a kol. Sociální dovednosti učitele. Praha, SPN 1990.

Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha, Portál 2006.

Havlínová,M.a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha, Portál 1998.

Kolář,M.: Bolest šikanování. Praha, Portál 2001.

Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996.

Mareš, J. - Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU 1995.

Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál 1998.

Matějček,Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991.

Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998.

Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.

Rámcové vzdělávací programy

Řezáč,J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998.

Satirová,V.: Kniha o rodině. Praha, Portál 1994.

Sternberg,R.J.: Úspěšná inteligence. Praha, Grada 2001.

Zelinková,O.: Poruchy učení. Praha, Portál 1999.

Metody výuky
Poslední úprava: KPSBIDLO (27.09.2007)

výcvik, seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KPSBIDLO (27.09.2007)

100 % aktivní účast (ve výjimečných případech tolerance 1 blok, tj. 4 vyučovací hodiny).

Sylabus
Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)

Vyučující: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc., PhDr. Simona Horáková-Hoskovcová, PhD., PhDr. Lenka Krejčová, PhD., PhDr. Eva Šírová, PhD., PhDr. Iva Štětovská, PhD.

Obsah předmětu:
Jde o rozvíjení sociálně-psychologických profesních dovedností učitele:

Sociální dovednosti učitele a motivace pro volbu profese

Sociální percepce, poznávání druhých, vytváření příznivého klimatu práce skupiny, porozumění vlivu na žáky a vlivu žáků na učitele

Sociální komunikace, sebereflexe, aktualizace komunikačních dovedností, jednocestná komunikace, podmínky usnadňující předávání informací

Neverbální komunikace, jak umíme mluvit beze slov, emoce a jejich role v komunikaci, porozumění neverbálním projevům jedince

Obousměrná komunikace - zpětná vazba, jak efektivně formulovat informaci o sobě a za sebe, nácvik zpětné vazby, umění pochválit, otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků

Aktivní naslouchání a jeho nácvik, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, auntenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování se ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem, akceptování osobnosti žáků

Sociální interakce ve skupině, kooperace a kompetice, techniky pro podněcování interakce a kooperace ve skupině, asertivní jednání a jeho nácvik, podporování sebekontroly žáků, vedení ke spolupráci, rozvíjení odpovědnosti žáků, rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování

Rozvíjení tvořivosti

Konflikty a jejich zvládání, porozumění průběhu konfliktu, styly chování v interpersonálním konfliktu

Interpersonální styly zvládání konfliktních situací

Zvládání zátěžových situací ve skupině

Strategie zvládání stresu, projevy zátěže ve skupině

Duševní hygiena

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KPSBIDLO (27.09.2007)

atestace z Úvodu do psychologie pro učitele AUS300004

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK