PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie mýtu - písemná práce [1] - ARL500055
Anglický název: Theories of Myth - A Graded Paper [1]
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UFRCHLUP (09.10.2014)
Dvousemestrální seminář "Teorie mýtu" je věnovaný přehledné prezentaci jednotlivých výkladových přístupů k mýtu (rovněž legendě, hrdinské epice) a aktivní seminární diskuzi nad silnými a slabými stránkami jednotlivých teorií mýtu, a rovněž jejich aplikací na materiál mytického narativu. Během semináře se dotkneme většiny známých teorií náboženství a několika méně známých, které se vyjadřují přednostně k výkladům narativů (příběhů). Důraz bude kladený nejenom na probrání jednotlivých teorií, ale i nad jejich vzájemným porovnáváním a zhodnocením.
Cíl předmětu
Poslední úprava: UFRCHLUP (09.10.2014)

Cílem semináře "Teorie mýtu" je probrat pomocí společné četby jednotlivé hlavní teoretické přístupy k interpretaci mýtu (a příbuzných narativů: hrdinského eposu, legendy apod.), naučit se o nich přemýšlet, udělat si jasno v tom, jakým způsobem jsou různé přístupy spolu typologicky spřízněné, či naopak v čem spočívají principielní rozdíly a osahat si to, v čem spočívají silné a slabé stránky jednotlivých teorií mýtu. 

V ideálním případě bude mít každý účastník ke konci běhu semináře možnost si najít a vybrousit vlastní přístup, případně se může přiklonit k některému již existujícímu. 

Literatura
Poslední úprava: UFRCHLUP (09.10.2014)

Jeppe Sinding Jensen (ed.): Myths and Mythologies: A Reader, London: Equinox 2009

Marcel Detienne: "The Interpretation of Myths: Nineteenth- and Twentieth-Century Theories" in Yves Bonnefoy (ed.), Mythologies, vol. 1, Chicago: University of Chicago press 1991, pp. 5-10

Russell T. McCutcheon: "Myth" in Willi Braun and R.T. Cutcheon, Guide to the Study of Religion, London: Cassell 2000, pp. 190-208

William G. Doty: Mythography: The Study of Myths and Rituals, Tuscaloosa: University of Alabama Press 1986

Thomas J. Sienkiewicz: Theories of Myth: An Annotated Bibliography, Lanham, MD: Scarecrow 1997

Robert A. Segal: Theorizing about Myth, Amherst: University of Massachusetts Press 1999

Robert A. Segal: A Short Introduction to Myth

Ivan Strenski: Four Theories of Myth in Twentieth-Century History: Cassirer, Eliade, Lévi-Strauss, and Malinowski, Iowa City: University of Iowa Press 1987

Daniel L. Pals: Seven Theories of Religion, Oxford University Press 1996

Jacques Waardenburg: Classical Approaches to the Study of Religion, Berlin: Walter de Gruyter 1999

Metody výuky
Poslední úprava: UFRCHLUP (09.10.2014)

Seminář bude probíhat takto: 


1) Během zimního semestru a první poloviny letního semestru budeme z hodiny na hodinu vždy číst kapitolku nebo článek představující jeden určitý výkladový přístup, přičemž pověřený student či dvojice si vždy připraví prezentaci interpretačního postupu daného badatele a její ilustraci na příkladě, který sám původní autor teorie dává k dispozici. 


2) Kromě toho ale budeme mít připravených několik "našich" mýtů (vždy po jednom významném mýtu z Indie, Řecka, Skandinávie, Mezopotámie, Japonska, Bible atd. podle toho, jak se dohodneme), na které se v následujícím kroku pokusí zas jiní vybraní studenti výkladový rámec aplikovat a uvidíme, zda a jak to bude fungovat a co nám z toho vyjde. 


3) Na základě přehledu a osahání během prvních dvou kroků si připravíme materiál na kritické zhodnocení dané teorie, tj. sesumírování jejích silných a slabých stránek. Kromě našich vlastních zkušeností si při tom leckdy opřeme i o vyjádření k dané teorii z per jejích kritiků mezi badateli. 


4) Myšlenkově nejnáročnější bude čtvrtý krok, jehož cílem bude teorii typologicky zhodnotit, vyhmátnout její charakteristickou specificitu, zasadit ji do kontextu ostatních existujících teorií a prozkoumat v jakých rysech je kterým jiným přístupům příbuzná a tak si lépe osahat "pole teorií", případně v něm najít mezery, kam se ještě nikdo nepodíval. (Je možné, že bod 4 si necháme až na konec, do letního semestru, až budeme mít jasný pojem o jednotlivých teoriích) 

Sylabus
Poslední úprava: UFRCHLUP (09.10.2014)

7.10.

Na hodině si představíme tematický záběr semináře a způsob práce na hodinách. 

 

14. 10.

Hlavním tématem hodiny bude definice mýtu. Každý z účastníků si přečte článek od Lauriho Honka (1a), z druhých dvou článků si přečte jeden dle svého rozhodnutí (1b) a zamyslí se nad prezentovanými definicemi mýtu. Následně připraví svojí vlastní definici mýtu založenou na vlastní četbě a zkušenosti s žánrem mýtu. Cílem je pokusit se (klidně i osobitě) vyhmátnout to, co pro vás dělá mýtus mýtem, nikoliv parafrázovat názory nebo definici někoho jiného. Součástí definice by měla být i konfrontace s případy, kdy vaše definice příliš dobře nefunguje (například vám do toho spadne i O Růžence nebo Star Trek), což se může stát a nemusí to být nutně důvod k opuštění navrhovaného konceptu.

Definici přineste na hodinu a po její prezentaci před ostatními ji v písemné formě podepsanou odevzdejte.  

Vstupní požadavky
Poslední úprava: UFRCHLUP (09.10.2014)

Tento dvousemestrální seminář je určen primárně pro studenty magisterského studia, nicméně studenti bakalářského studia, zvláště pak vyšších ročníků, mohou seminář také navštěvovat. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK