PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie mýtu [2] - ARL100268
Anglický název: Theories of Myth [2]
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout hero_cycle_illustrations.pdf CAMPBELL Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout monomytus_seminar.pdf Jan Kozák: Monomýtus Dvojzrozence Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: UFRCHLUP (23.09.2014)
Dvousemestrální seminář "Teorie mýtu" je věnovaný přehledné prezentaci jednotlivých výkladových přístupů k mýtu (rovněž legendě, hrdinské epice) a aktivní seminární diskuzi nad silnými a slabými stránkami jednotlivých teorií mýtu, a rovněž jejich aplikací na materiál mytického narativu. Během semináře se dotkneme většiny známých teorií náboženství a několika méně známých, které se vyjadřují přednostně k výkladům narativů (příběhů). Důraz bude kladený nejenom na probrání jednotlivých teorií, ale i nad jejich vzájemným porovnáváním a zhodnocením.
Cíl předmětu
Poslední úprava: UFRCHLUP (23.09.2014)

Cílem semináře "Teorie mýtu" je probrat pomocí společné četby jednotlivé hlavní teoretické přístupy k interpretaci mýtu (a příbuzných narativů: hrdinského eposu, legendy apod.), naučit se o nich přemýšlet, udělat si jasno v tom, jakým způsobem jsou různé přístupy spolu typologicky spřízněné, či naopak v čem spočívají principielní rozdíly a osahat si to, v čem spočívají silné a slabé stránky jednotlivých teorií mýtu. 

V ideálním případě bude mít každý účastník ke konci běhu semináře možnost si najít a vybrousit vlastní přístup, případně se může přiklonit k některému již existujícímu. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (24.02.2015)

Jeppe Sinding Jensen (ed.): Myths and Mythologies: A Reader, London: Equinox 2009

Marcel Detienne: "The Interpretation of Myths: Nineteenth- and Twentieth-Century Theories" in Yves Bonnefoy (ed.), Mythologies, vol. 1, Chicago: University of Chicago press 1991, pp. 5-10

Russell T. McCutcheon: "Myth" in Willi Braun and R.T. Cutcheon, Guide to the Study of Religion, London: Cassell 2000, pp. 190-208

William G. Doty: Mythography: The Study of Myths and Rituals, Tuscaloosa: University of Alabama Press 1986

Thomas J. Sienkiewicz: Theories of Myth: An Annotated Bibliography, Lanham, MD: Scarecrow 1997

Robert A. Segal: Theorizing about Myth, Amherst: University of Massachusetts Press 1999

Robert A. Segal: A Short Introduction to Myth

Ivan Strenski: Four Theories of Myth in Twentieth-Century History: Cassirer, Eliade, Lévi-Strauss, and Malinowski, Iowa City: University of Iowa Press 1987

Daniel L. Pals: Seven Theories of Religion, Oxford University Press 1996

Jacques Waardenburg: Classical Approaches to the Study of Religion, Berlin: Walter de Gruyter 1999

Metody výuky
Poslední úprava: UFRCHLUP (23.09.2014)

Seminář bude probíhat takto: 


1) Během zimního semestru a první poloviny letního semestru budeme z hodiny na hodinu vždy číst kapitolku nebo článek představující jeden určitý výkladový přístup, přičemž pověřený student či dvojice si vždy připraví prezentaci interpretačního postupu daného badatele a její ilustraci na příkladě, který sám původní autor teorie dává k dispozici. 


2) Kromě toho ale budeme mít připravených několik "našich" mýtů (vždy po jednom významném mýtu z Indie, Řecka, Skandinávie, Mezopotámie, Japonska, Bible atd. podle toho, jak se dohodneme), na které se v následujícím kroku pokusí zas jiní vybraní studenti výkladový rámec aplikovat a uvidíme, zda a jak to bude fungovat a co nám z toho vyjde. 


3) Na základě přehledu a osahání během prvních dvou kroků si připravíme materiál na kritické zhodnocení dané teorie, tj. sesumírování jejích silných a slabých stránek. Kromě našich vlastních zkušeností si při tom leckdy opřeme i o vyjádření k dané teorii z per jejích kritiků mezi badateli. 


4) Myšlenkově nejnáročnější bude čtvrtý krok, jehož cílem bude teorii typologicky zhodnotit, vyhmátnout její charakteristickou specificitu, zasadit ji do kontextu ostatních existujících teorií a prozkoumat v jakých rysech je kterým jiným přístupům příbuzná a tak si lépe osahat "pole teorií", případně v něm najít mezery, kam se ještě nikdo nepodíval. (Je možné, že bod 4 si necháme až na konec, do letního semestru, až budeme mít jasný pojem o jednotlivých teoriích) 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (28.04.2015)

17.2.

ELIADE

Minulý semestr jsme měli v plánu, ale již nestihli, probrat Eliadeho iniciační symboliku. Čili tím tento semestr začneme. Článek (ELIADE zde v SISu) jste si měli číst a připravovat již před vánoci, tak si ho jen pořádně připomeňte. Úkol k němu je tento:

- udělejte si pořádek a přehled v symbolech, které podle Eliadeho iniciaci značí a provází; jednoho z vás se na hodině zeptám, aby mi je vyjmenoval a charakterizoval a jejich výčet si uděláme na tabuli

(Na hodině jsme nakonec kromě kolektivního vypracování úkolu diskutovali Eliadeho přístup teoreticky a srovnali ho s přístupem psychoanalytickým a naturmytologickým)

 

24.2.

ELIADE pokr.

Vyzbylo nám ještě pár úkolů k Eliadovi, čili si přineste své přípravy na předchozí hodinu s vypracováním těchto úkolů:

- najděte jeden typický příklad ilustrující některou Eliadeho pointu týkající se iniciace a to v oblasti starších náboženských tradic, nejlépe heroické epiky nebo mytologie, samozřejmě najděte něco, co Eliade sám již neuvádí a zkuste hledat v místech, kde to není příliš explicitní a příliš dobře známé, čili například zkuste se vyhnout křtu, bar micvah a podobně, to všichni známe. 

- najděte jednoho kandidáta na eliadovský iniciační symbol v současné postmoderní kultuře ("männerbünde", "weiberbünde", různé profesní iniciace, new age apod.) a inteligentně ho odargumentujte, tj. zaměřte se na to, ve kterých všech konkrétních rysech se shoduje s Eliadeho charakterizací

Hlavně ale využívejte čas a načítejte pomalu Turnera.

 

3.3.

TURNER

Úkoly k Turnerovi:

- Ukažte specifický charakter a fungování liminality a communitas na příkladu z rituálu, hrdinského příběhu či mýtu z vaší oblasti specializace nebo zájmu. Seznamte nás ostatní s nějakým zajímavým rituálem či mýtem, který jsme dosud neznali a který dobře ilustruje Turnera.

- Zkuste co nejprecizněji charakterizovat rozdíl mezi přístupy Turnera a Eliadeho k tématu iniciace. V čem se liší jejich rámce, jejich důrazy, čím se od sebe liší jejich osobité "fascinace" a "fixní ideje".

- Zhodnoťte, co jsou podle vás silné a co slabé stránky Turnerovy teorie. Buďte konkrétní, zkuste to systematicky vystihnout. Pomožte si případně kontrasty k jiným alternativním teoriím. "Oproti tomu a tomu badateli Turner nepřehlíží to a to, nicméně zas opomíjí to a to... což vede k tomu a tomu..."

 

10.3.

Dokončení TURNERa:

- Ukažte specifický charakter a fungování liminality a communitas na příkladu z rituálu, hrdinského příběhu či mýtu z vaší oblasti specializace nebo zájmu. Seznamte nás ostatní s nějakým zajímavým rituálem či mýtem, který jsme dosud neznali a který dobře ilustruje Turnera.

Na hodinu přinést: Esej (1-3 stránky) k tématu iniciačního mýtu/rituálu. Témata na výběr: a) náčrt srovnání Eliadeho/Turnera a jiného badatele, kterého jsme brali nebo i ne; b) aplikace na konkrétní mýtus; c) zhodnocení (pro a proti) Eliadeho nebo Turnera; d) jiné téma, které mi navrhnete a já ho schválím 

JUNG

- Zapište si alespoň jeden sen

 

17.3.

JUNG

(hostem na hodině bude analytický psycholog Martin Skála)

- připomeňte si nějaký velmi významný sen (nebo snovou sérii), dejte mu psanou formu (nebo přepište ze svého "senníku") a proveďte u něj AMPLIFIKACI o třech stupních (osobní, kulturní a archetypickou), kterou si zapište a pokuste se kolem jeho děje, či některého jeho významného symbolu, rozehrát AKTIVNÍ IMAGINACI, jejímž výsledkem by mělo být výtvarné dílo (může být i velmi abstraktní, nebo se může jednat o nějakou mentální mapu apod.)

 

24.3.

pokračování JUNGa

- přečtěte si "Komárek - Jung"

- budeme na hodině diskutovat Komárkův text, což je jakýsi "Jung v kostce", a který zábavnou a živou formou shrnuje některé základní principy Jungova přístupu. Přestože je text poměrně čtivý a lucidní, je doslova plný drobných a zajímavých postřehů, čtěte ho tedy pozorně, zvědoměle a spíše při četbě nespěchejte. U jednotlivých pasáží, charakteristik a příkladů se pozastavte a kde to půjde, zkuste si vzpomenout a doplnit vlastní příklady a propojit si ona vyprávění o Stínu, Personě, Animě-Animovi, Mudrcovi, Symbolu, Idolu atd. se svou zkušeností a svými prožitky, zkrátka tomu dejte prostor. Text budeme procházet víceméně po kapitolách a od každého budu chtít u každé kapitoly slyšet právě to, s čím si to ve svém osobním či intelektuálním životě dokázal spojit a jestli mu to něco osvětlilo. 

Zkuste si na základě textu odpovědět na otázku, co jsou podle Junga mýty, co v nich nejspíše najdeme a jak bychom je tedy v kontextu Komárko-Junga měli vykládat.

 

neděle 29.3.

druhé setkání s Martinem Skálou

(proběhne v podvečerních hodinách u krbu v chaloupce v Prokopském údolí)

- na tomto setkání se neformálněji, osobněji a více do hloubky pobavíme o tom, jak vlastně funguje jungiánský výklad mýtů. Účastníci si nemusí nic psaného nebo výtvarného připravovat, spíš se ve volných chvílích zamyslete, jestli jsou vám základy, předpoklady, způsob, záměr a výsledky jungiánského výkladu jasné, nebo vám na nich je něco nejasného a co to přesně je. Na setkání si v ideálním případě přineste co nejvíce otázek. Zkuste se nad tím zamyslet třeba tak, že kdybyste měli tento výklad skutečně provádět na nějakém mýtu, tak kde byste začli tápat a proč. Pokud již na samotném začátku, tak se zamyslete, z jakých všech by to bylo důvodů, zkuste si ty problémy pojmenovat. Jiný způsob, jak "vyhmátnout otázky" je to, že si zkuste představit, že tento způsob výkladu byste měli někomu druhému prezentovat a vyložit. Které všechny věci si ještě musíte vyjasnit, abyste takovou smysluplnou prezentaci dokázali udělat? 

 

31.3.

dokončení JUNGa

- přečtěte si "Theriomorfní symboliku ducha v pohádkách"

Pokusíme se dát nějaký kolektivný souhrn Jungovi. Pojmenovat jednotlivé užitečné elementy jeho výkladu. "Teorii typologicky zhodnotit, vyhmátnout její charakteristickou specificitu, zasadit ji do kontextu ostatních existujících teorií a prozkoumat v jakých rysech je kterým jiným přístupům příbuzná..."

 

7.4.

CAMPBELL

- přečtěte si "Campbell - Thou Art That - Functions of Myth" (co je podle Campbella podstata mýtu? jaké čtyři funkce má?)

- vytiskněte si a projděte si "hero_cycle_illustrations"

- na hodině si rozdáme ukázku z Finnegans Wake, kdo by na hodině nebyl, nalezne ji ke stažení ze v SISu

 

14.4.

CAMPBELL

- přečtěte si ukázku z Campbellova "Skeleton's Key to Finnegan's Wake" 

- přečtěte si dvě krátké kapitolky z Campbellova "Flight of the Wild Gander", o nich budeme hlavně na hodině diskutovat.

 

21.4.

CAMPBELL

- najděte k jednotlivým stádiím monomýtu (dle schémat a vyobrazení, která jsou k dispozici v SISu) příklady z mytických narativů

- přineste příklady kontrastu analogie-homologie z náboženské oblasti, ukažte na příkladech z mýtu nebo ritu, jak vypadá obdoba lingvistického fenoménu 'faux amis'.

 

28.4.

Přečtěte si Monomýtus Dvojzrozence, strany 1-45.

- najděte k jednotlivým stádiím monomýtu (dle schémat a vyobrazení, která jsou k dispozici v SISu) příklady z mytických narativů

 

5.5.

Na hodinu přineste každý svůj autorský mýtus/pohádku, která (jakkoliv adaptovaně, nicméně strukturálně funkčně) obsahuje monomytickou sekvenci dle Campbella.

Přečtěte si Monomýtus Dvojzrozence, strany 46-103.

Celou hodinu již budeme diskutovat Monomýtus Dvojzrozence, tak si prosím připravte konkrétní poznámky. Text je svého druhu sumarizací a syntézou většiny autorů, které jsme během roku na hodinách probírali, proto je důležité, jestli tam návaznosti vidíte a nebo jestli jste si ty různé teorie mýtu pospojovali jiným způsobem. 

Podívejte se prosím na text i z hlediska toho, zda se vám jako výklad zdá plynulý a ucelený. Pokud ne, vyznačte si konkrétní místa, kde by podle vás mělo být doplněn příklady, přemostěními atd. 

 

12.5.

Dokončíme diskuzi o Monomýtu Dvojzrozence. 

Každý na hodinu přineste jeden příklad moderního mýtu (či myticko-rituálního komplexu) a popište, v čem plní stejnou fuknci, přináší stejné výsledky apod. jako staré mýty. 

 

 

 

 

Výhledově bychom se ještě mohli dostat k některým z těchto autorů:

William Robertson Smith

Emile Durkheim

Pokračovatelé Frazera: Jessie Weston, lord Raglan

Pokračovatelé Freuda: Bruno Bettelheim, Otto Rank

Pokračovatelé Junga: Karl Kerényi, M.L. von Franz

René Girard

Narativ: V.J. Propp, J.A. Greimas, Northrop Frye, T. Todorov

Sémiologie: Roland Barthes, Daniel Chandler

Fenomenologie: M. Eliade, G. van der Leeuw

Strukturalismus: C. Lévi-Strauss, M. Detienne

Antropologie: M. Douglas, E. Leach

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (15.02.2015)

Pracovní předběžný seznam mýtů, které budeme vykládat pomocí interpretačních rámců (nakonec vybereme jen 6 hlavních):

 

1 Kosmogonie: Hésiodos :: Edda :: Véda :: Genesis :: Kalevala :: Kodžiki

 

2 Potopa: Yima&Vara :: Deukalión :: Noemova Archa

( http://en.wikipedia.org/wiki/Jamshid )

 

3 První válka: Stloukání Amrty :: Ásové&Vanové

( http://en.wikipedia.org/wiki/Samudra_manthan )

( http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%86sir%E2%80%93Vanir_War ) 

 

4 Roztrhané tělo: Usire&Eset :: Orfický Dionýsos :: Puruša 

 

5 Descensus ad Inferos: Aeneas :: Ištara :: Orfeus 

 

6 Drakontomachie: Marduk x Tiámat :: Thor x Jormungand :: Indra x Vrtra

 

7 Výprava: Argonautica  :: Thrymskvida :: Gilgameš

( http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Erymskvi%C3%B0a )

( http://en.wikipedia.org/wiki/Argonauts ) 

 

8 Spoutání: Prométheus :: Loki :: Ježíš 

 

9 Eschatologie: Zjevení Janovo :: Frašokereti :: Ragnarök

( http://en.wikipedia.org/wiki/Frashokereti )

Vstupní požadavky
Poslední úprava: UFRCHLUP (23.09.2014)

Tento dvousemestrální seminář je určen primárně pro studenty magisterského studia, nicméně studenti bakalářského studia, zvláště pak vyšších ročníků, mohou seminář také navštěvovat. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK