PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k náboženství starých Seveřanů - ARL100253
Anglický název: Old Norse Religion - A Seminar
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Filosofie, náboženství
Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Daniel Vetter ISLANDIA.pdf Daniel Wetter-Strejc - Krátké vypsání ostrovu Islandu, v němž věci divné a zvláštní, v krajinách těchto našich nevídané očitě spatřeny a některé od obyvatelův ostrovu toho hodnověrných slyšány i pravdivě poznamenány Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout Edda_Poetic_UrsulaDronke_Vol2MythologicalPoems.pdf Dronke - Poetic Edda Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout chadwick_ghosts-draugII.pdf Nora Chadwick - Norse Ghosts: Draugr and Haugbúi 2 Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout chadwick_ghosts-draugI.pdf Nora Chadwick - Norse Ghosts: Draugr and Haugbúi 1 Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice I Ritual Inversion.pdf Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice I Ritual Inversion Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice II Ritual Landscape.pdf Jere Fleck - Odin's Selfsacrifice II Ritual Landscape Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout kozak_hervor_gestumbl.pdf Gestumblindiho hádanky ze Ságy o Hervaře Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout kozak_hervor_hadanky_skaldi.pdf Studie I. z Komentáře k Sáze o Hervaře - Hádanky, runy a tajný jazyk skaldů Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout _kozak-rataj_dead_and_their_treasure.pdf Jan Kozák & Kateřina Ratajová - Mrtví a jejich poklady: Funkce mohyl dle staroseverských ság Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout lindow_thor_utgardaloki.pdf John Lindow - Thor’s Visit to Útgardaloki Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout otazky_k_hadanky_runy.pdf Otázky k četbě "Studie I. z Komentáře k Sáze o Hervaře - Hádanky, runy a tajný jazyk skaldů" Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout rothe_thorgerdr_holgabrudr.pdf Gunnhild Rothe - The Fictitious Figure of Thorgerdr Hölgabrúdr Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout Sayes, W. Irish Perspectives on Heimdallr.pdf William Sayers - Irish Perspectives on Heimdallr Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout stary&kozak_midgard_utgard.pdf Jiří Starý & Jan Kozák - Hranice Světů: Staroseverský Midgard a Útgard v strukturalistických a poststrukturalistických interpretacích Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout svava_jakobsdottir_gunnlod_and_mead4.pdf Svava Jakobsdóttir - Gunnlöd and the Precious Mead Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
stáhnout Uloha k cetbe Norse Ghosts.pdf Úloha k četbě článku Norse Ghosts Mgr. Jan Kozák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (18.09.2020)
Cílem semináře je na jedné straně seznámit studenty se základními příručkami, sekundární literaturou a tématy týkajícími se bádání o staroseverském náboženství a na druhé straně se zábavnou a tvořivou formou si řadu těchto témat či přístupů prakticky vyzkoušet, ať už se jedná o staroseverský model kosmu, práci s runovými nápisy, problematiku ústní tradice, základní pojmy ke studiu manuskriptů a řadu dalších. Důležitým výstupem semináře jsou projekty jednotlivých studentů či studentských týmů, po jejichž dokončení se získává zápočet. Řada z těchto projektů je experimentálního charakteru a má výtvarnou, dramatickou či "laboratorní" podobu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (06.02.2023)

Jednou ze zásadních podmínek zakončení semináře je dokončení seminárního projektu. Projekt je dílem, které nějakým způsobem zpracovává nebo interaguje s tématy staroseverské mytologie, případně s vědeckými metodami, které jsou k jejímu zkoumání potřeba. Projekty by měly být vždy trochu umělecké a hravé, ale současně nesmí být jen to, musí obsahovat jádro, které "k něčemu je", tj. které skutečně něco ukáže. Například je možné jako projekt vyrobit deskovou hru, ale ta hra musí být užitečná v tom, že například svými herními mechanikami ztvární kosmologická "pravidla" staroseverského kosmu. Při její přípravě si musí dát její autor či autoři práci s tím, aby si zjistili, kde všude se motiv deskové hry v mytologii vyskytuje a vytěžit ho na maximum. 

Každý projekt je potřeba konzultovat a než se do něj pustíte, tak ho detailně představit. Konkrétní postup, timeline atd. 

Projekty by měly být individuálním dílem, v některých případech lze akceptovat dvojice či skupiny, ale musí tomu pak odpovídat velikost projektu. Například v minulosti byl takto jedním skupinovým projektem film, kde bylo samozřejmě spousta práce se stříháním, mixáží zvuku, speciálními efekty a podobně. 

Příklady v minulosti úspěšně dokončených projektů, včetně důležitých postřehů. Toto jsou pouze návrhy, projekt lze jakkoliv upravit, například pokud je někdo nesmělý, může interaktivní část projektu nahradit pečlivější prací na jiných aspektech:

1. Simulace orální tradice: student vybere některý staroseverský mýtus a nechá ho postupně tradovat jedním nebo několika řetězci lidí, kdy každé předání nahrává a přepíše (dneska by asi šlo už použít software speech-to-text), studuje při tom proces změny příběhu vlivem "ústní tradice"

2. Simulace rukopisné tradice: student vybere nějaký textově složitý úryvek, několikrát ho přepíše, následně přepisy nechá několika lidem přepsat, přepisy všelijak poškodí, nechá dál přepsat atd. přičemž celou dobu si vede evidenci o tom, co je přepisem čeho. Na konci z toho připraví cvičení pro účastníky semináře, kdy oni dostanou do ruky pár vzorků a mají se pokusit o sestavení rukopisného stromu a nalezení nejstarší verze textu. 

3. Rodokmen bohů, hrdinů, bytostí: student si bedlivě pročte primární prameny a udělá si poznámky o tom, co se tam říká o příbuzenství různých bytostí; nepracuje s encyklopediemi, jen s primárními prameny. Na základě toho sestaví rodokmen, který vyvede nějakou zajímavou formou - kaligraficky, nebo naopak elektronicky apod. 

4. Hudební zpracování eddické písně: hudebně talentovaný student vytvoří vlastní koncepci zhudebnění eddické písně, ať už v originále nebo v českém, anglickém překladu. Píseň doprovodí odpovídajícím aranžmá a performancí, která souvisí s obsahem, a danou "optimální" performanci natočí. Kromě toho píseň také živě zahraje na semináři. 

5. Divadelní/filmové zpracování: představení některé staroseverské látky ať již formou one-man-show (marionety?) nebo skupinově. Toto může mít mnoho forem. Například kdysi jedna skupina napsala vlastní divadelní hru inspirovanou severskou mytologií a zahráli ji formou symbolické šachové partie na venkovní šachovnici 9x9.

6. Vytvoření trojrozměrného modelu kosmu s co největším množstvím detailů. 

7. Vytvoření funkčního prototypu deskové hry, která simuluje některé mechaniky fungování kosmu staroseverské mytologie. Měla by být také zábavná na hraní. Předem upozorňuji, že vývoj deskové hry je překvapivě dlouhý proces jehož součástí je opakovaný testing a úprava pravidel, počítejte s tím. 

8. Vytvoření satirického časopisu "Šibeniční strom" nebo "Oběšte se" (nebo jinak, vymyslíte), který stylově kopíruje "Strážnou věž" ale propaguje náboženství starých Seveřanů. Součást projektu bude stát alespoň jedno odpoledne na nároží a časopis rozdávat a komunikovat s chodci. 

9. Komutační test(y) s materiálem mýtu: Student transformuje existující staroseverskou látku a zanalyzuje efekt transformace. Například prohodí gendery protagonistů, nebo jen jednoho protagonisty. Případně transponuje látku do současnosti, nebo do antického Říma. Většinou nestačí zprocesovat jen jeden narativ, ale několik, aby člověk pochopil, jak to funguje. Součástí úkolu je prezentace výsledných příběhů a komentář o tom, co se stalo a co z toho plyne. 

10. Vytvoření pečlivé mapy středověké skandinávie v dobovém stylu, obsahující všechna historicky podstatná místa, plus ideálně všechny možné relevantní mytologické příšery. Ideální pro výtvarně zdatného studenta. Mapa by měla být nejen historicky věrná co do stylu, ale také by mohla mít vtip, skryté easter eggs a řadu odkazů na historii i mytologii. 

11. Vytvoření fake archeologického nálezu, včetně archeologické zprávy o jeho nalezení. Objekt by měl ideálně na sobě nést runový nápis (který dává smysl a odpovídá době) a měl by ošálit archeology!

12. "Ztracený článek od koryfeje", tedy stylem parodujícím některého slavného (starého) badatele interpretující některý staroseverský mýtus. Tohle bývá častá volba, protože to vypadá nejjednodušeji, ale já požaduji pořádný rozbor, s citacemi, žádnou školní esej na tři stránky. Je třeba mít poctivě nastudovaný styl toho, koho parodujete, nejde jen o myšlenky, ale také o slovní obraty atd. a interpretace musí jít do hloubky daného mýtu, abychom se také dozvěděli něco opravdu nového, ne jen povrchní satiru, kterou umí udělat každý. Tento úkol může v daném roce dělat jen jeden student, takže v případě více zájemců si musíte střihnout. 

13. Imitatio dei. Týden života ve stylu některého z bohů. Pokud si zvolíte Lokiho, musíte neustále rozeštvávat lidi a chovat se tricksterovsky, pokud Týa, přišli jste o ruku. Pokud o Ódina o oko atd. Nejde jen o vnější znaky - i o povahu. Pokud jste Ódin, pak jste poutník, rozmlouváte s mrtvými, hledáte pramen poezie, vydáváte se do jiných světů, pokud jste Freyja, spíte s každým, "jezdíte na kanci", necháváte se posedat duchy, pokud jste Thor, neustále máte potřebu bojovat s obry atd. Svůj týden s božstvem si dobře naplánujte, pak ho prožijte a pak o něm podejte zprávu písemnou i na semináři. Součástí tohoto úkolu je interakce s lidmi, zvlášť s neznámými, takže se obecně nedoporučuje introvertům. A naopak se doporučuje studentům DAMU. 

14. Cokoliv dalšího, co vás napadne: Chcete vytvořit staroseverské tarotové karty? Chcete vytvořit táborovou hru a pak si ji společně zahrajeme o některém víkendu? Chcete vytvořit bestiář severských bytostí? Udělat animovaný film? Komiks? Klidně! Podmínkou je, že se o tom nejdříve se mnou poradíte a že budete celou dobu uvažovat o tom, jak skrze ten materiál nechat co nejlépe zaznít to, co je specifické a neopakovatelné na staroseverské mytologii a náboženství!

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (06.02.2023)

V době kdy nebude možné se scházet osobně bude výuka probíhat online přes Zoom.

Odkaz na Zoom místnost je 

https://cesnet.zoom.us/j/2091256958

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (06.03.2023)

13.2. - hodina se nekoná, začínáme až o týden později

prosím pořádně si promyslete jaké projekty budete chtít dělat (viz jejich nástin zde v SISu) na úvdní hodině si dáme kolečko a budu se vás ptát na to, nad čím uvažujete

20.2. (hodina bude online: https://cesnet.zoom.us/j/2091256958 )

Úvodní hodina, představení účastníků a představení možných projektů, diskuze o nich. 

Projekty vždy nejprve odprezentujete (jak na to půjdete) a nakonec znovu (jak to dopadlo).

 

27.2.

Mít přečtené kosmologické pasáže ze Snorriho Eddy a Píseň o Vaftrúdnim a Píseň o Grímnim.

Dorazit na hodinu s atributem oblíbeného božstva - charakteristika božstva.

Konfirmace projektů.

Úvod do příruček a historie bádání. 

 

6.3.

Představení projektů včetně praktického konkrétního postupu a harmonogramu. 

Prezentace namalovaných/znázorněných vyobrazení staroseverské kosmologie na základě četby primárních pramenů.

Zatím nahlášené projekty:

Matúš Adamko - Rukopisná tradice

Marek Shatat - Diorama

Linda Merabetová - Mapa

Filip Jankovec - Desková hra

Kateřina Fuková - Gamebook

Berenika Jakoubková - Obraz

Natálie Víšková - Archeologický nález

Veronika Diviš, Valérie Svačinka, Lucie Šteiner - Divadelní hra

Lucie Šteinerová - 3D model kosmu

 

13.3.

Písně o Vědmách (Vědmina věštba, Píseň o Hyndle, Baldrovy Sny, Píseň o Sigrdrífě): jejich podobnosti a rozdíly. 

 

20.3.

Mýty o Thorovi - srovnání a rozbor (Píseň o Hymim, Píseň o Trymovi, Útgarda-Loki, Geirröd, Alvís, Hrungnir)

 

27.3.

Ódinovské mýty - Píseň o Grímnim, Píseň o Vaftrúdnim, Heidrekovy hádanky - srovnání a rozbor.

 

3.4.

Prezentace téměř hotových projektů. (Powerpoint, co už jste udělali, co vás ještě čeká.)

10.4. (Velikonoce, hodina odpadá)

17.4.

Hádanky, runy a tajný jazyk skaldů:

- Přečtěte si Studii (ze Ságy o Hervaře)

- Připomeňte si Gestumblindiho hádanky

- Připravte si odpovědi na otázky ke Studii. Součástí toho je i sběr hádanek, vymýšlení příkladů a vlastních kenningů, tak ty mějte taky připravené!

 

24.4.

Pokračování diskuze nad Studií.

Naučte se runy - starší futhark. A napište v nich rukou kus textu.

Přečtěte si Kozák-Ratajová: Mrtví a jejich mohyly (zde v SISu)

Vytvořte "Dnešní runy", tj. symbolické významy navázané na jednotlivá písmena naší latinské abecedy. 

1.5. (odpadá, svátek)

 

8.1. 

Přečtěte si článek Norse Ghosts a vytvořte rekonstruovaný rituál / rituály dle instrukcí v souboru zde v SISu.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Jan Kozák, Ph.D. (12.10.2017)

Toto jsou encyklopedie a lexikony, které projděte při dohledávání vámi zvoleného tématu ze staroseverského náboženství (mytická postava, objekt, místo, náboženský obyčej apod.):

Simek, Rudolf, Dictionary of Northern Mythology, Angela Hall (transl.), Cambridge: D. S. Brewer 1993.

[k dispozici v knihovně ÚFaR]

Lindow, John, Norse mythology: a guide to the gods, heroes, rituals, and beliefs, Oxford: Oxford University Press 2001

[k dispozici v knihovně ÚFaR]

Medieval Scandinavia: An Encyclopedia, Phillip Pulsiano (ed.), New York: Garland 1993.

[k dispozici prezenčně v Národní knihovně na Mariánském náměstí, ve Studovně společenských a přírodních věd]

 

Reallexikon der Germanischen Altertumskunde, Herbert Jankuhn, Heinrich Beck u. a. (Hrsg.), 35 Bde., Berlin: de Gruyter 1973–2007.

[k dispozici prezenčně v Knihovně Ústavu pro archeologii na FF UK v Celetné]

Reallexikon der Germanischen Altertumskunde, Johannes Hoops (Hrsg.), Bd. 1–4, 1. Aufl., Straßburg: K. J. Trübner, 1911–1919.

[starší vydání, toto jediné můžete vynechat, nicméně je k dispozici online na archive.org; https://archive.org/details/reallexikonderg01hoop ]

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK