PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Středověké islámské myšlení - ARL100217
Anglický název: Medieval Islamic Thought
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Bronislav Ostřanský, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: UFRCHLUP (05.07.2011)
Přednáškový cyklus Středověké islámské myšlení volně navazuje na Úvod do islámu I-II, přičemž se soustředí na
tři stěžejní okruhy: teologii, filosofii a mystiku, jejichž „stýkání se a potýkání“ formovalo středověkou muslimskou
duchovnost. V rámci teologie bude pozornost věnována jak klíčovým osobnostem (al-Ašcarí, al-Ghazzálí, Ibn
Tajmíja aj.), tak zásadním tématům a tendencím (tawhíd, stvoření, vůle, poznání…). V rámci filosofie bude důraz
kladen nejen na odkaz velikánů falsafy (mj. al-Fárábí, Ibn Síná, Ibn Rušd), ale též na její přesahy (šíitská teosofie,
tzv. filosofický súfismus atd.). Základní přiblížení súfismu pak přináší nástin dějin tohoto duchovního proudu, dále
jeho nejvýznamnější představitele, velké myšlenky i témata (podrobněji níže – viz Sylabus).
Literatura
Poslední úprava: UFRCHLUP (05.07.2011)
  • al-Ghazzálí, Abú Hámid Muhammad: Zachránce bloudícího (přeložil a doslovem opatřil Luboš Kropáček), Vyšehrad, Praha 2005.
  • Armstrongová, Karen: Dějiny Boha, Argo, Praha 1996.
  • Bondy, Egon: Středověká islámská a židovská filosofie. Filosofie renesance a reformace, Vokno, Praha 1995.
  • Corbin, Henry: Mundus imaginalis. Imaginární a imaginální, Malvern, Praha 2007.
  • Corbin, Henry: Tvůrčí imaginace v súfismu Ibn Arabího, Malvern, Praha 2010.
  • de Vitray-Meyerovitch, Eva: Rúmí a súfismus. Úvod do islámské mystiky, CAD-Press, Bratislava 1993.
  • de Libera, Alain: Středověká filosofie. Byzantská, islámská, židovská a latinská filosofie, Oikoymenh, Praha 2001.
  • Ibn Chaldún: Čas království a říší. Mukaddima (překlad, úvod a komentář připravil Ivan Hrbek), Odeon, Praha 1972.
  • Ibn Síná, Abú Alí: Z díla (vybrali, přeložili a komentáři opatřili Karel Petráček a Věra Kubíčková-Stivínová), SNKLHU, Praha 1954.
  • Ibn Síná, Abú Alí: Kniha definic (přeložila a komentovala Jarmila Štěpková), Státní nakladatelství politické literatury, Praha 1954.
  • Ibn Tufajl: Živý, syn Bdícího. Příběh filosofa samouka (přeložil Ivan Hrbek; překlad revidoval a úvodem i komentářem opatřil Luboš Kropáček), Academia, Praha 2011.
  • Korán (přeložil a komentářem opatřil Ivan Hrbek), Odeon, Praha 1991.
  • Kropáček, Luboš: Duchovní cesty islámu, Vyšehrad, Praha 1993 (4. vyd.: 2006).
  • Kropáček, Luboš: Súfismus. Dějiny islámské mystiky, Vyšehrad, Praha 2008.
  • McGreal, Ian (ed.): Velké postavy východního myšlení, Prostor, Praha 1998.
  • Ostřanský, Bronislav: Dokonalý člověk a jeho svět v zrcadle islámské mystiky. “Úradky Boží pro nápravu lidského království” šajcha Muhjiddína ibn ´Arabího, Orientální ústav Akademie věd ČR, Praha 2004.
  • Ostřanský, Bronislav: Hledání skrytého pokladu. Antologie komentovaných překladů ze středověkého arabského súfijského písemnictví, Orientální ústav Akademie věd ČR, Praha 2008.
  • Otisk, Marek: Metafyzika jako věda. Ibn Síná a Ibn Rušd ve scholastické diskusi, Filosofia, Praha 2006.
  • Rúmí, Džaláleddín Muhammad Balchí: Masnaví. Básně vnitřního smyslu (přeložil a úvodem opatřil Jiří Bečka, přebásnil Josef Hiršal), DharmaGaia, Praha 2001.
  • Schimmelová, Annemarie: Slova mystika al-Halládže, Portál, Praha 2002.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Bronislav Ostřanský, Ph.D. (23.09.2011)

 

Ústní zkouška sestává z prověření znalostí probrané látky (viz sylabus) + pohovoru nad vlastní četbou studenta. Může se jednat o dílo v češtině (viz např. seznam doporučené literatury) nebo o zahraniční titul věnující se středověké islámské teologii, filozofii nebo mystice (volbu doporučuji konzultovat).

 

Sylabus
Poslední úprava: UFRCHLUP (05.07.2011)

1. Úvod do studia: vymezení tématu; doporučené prameny a literatura; periodizace,

2. Východiska islámské teologie: ranné tříbení dogmatu; klíčová témata a tendence,

3. Šíitské myšlení: šíitská teologie; isfáhánská škola; věroučné extrémy - ismácílíja,

4. Muctazila a kompromis imáma al-Ašcarího: kalám a racionalismus; Ibn Hanbal,

5. Vrchol teologie islámu: život a dílo imáma Muhammada al-Ghazzálího; Ibn Tajmíja,

6. Východiska islámské filosofie: středověká společnost a vzdělanost; překladatelství,

7. Počátky falsafy: al-Kindí; al-Fárábí a jeho vize světa a dokonalé společnosti;

8. Ibn Síná a zenit falsafy na Východě: život a dílo Ibn Síny a jeho další osudy,

9. Islámská filosofie v Maghribu: Ibn Tufajl; Ibn Rušd; Ibn Chaldún a filosofie dějin,

10. Súfismus: kořeny islámské mystiky; vnější a vnitřní vlivy; periodizace; symbolika,

11. Stručné dějiny súfismu: od al-Hasana al-Basrího až k Muhjiddínovi ibn cArabímu,

12. Mystika řádů: taríqy - institucionální aspekt súfismu; súfijové a lidová religiozita,

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Bronislav Ostřanský, Ph.D. (23.09.2011)

 

Nezbytným předpokladem účasti na přednáškovém cyklu jsou základní znalosti islámu. Znalost arabštiny se nepředpokládá (ovšem je výhodou).

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK