PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe a nové trendy business psychologie - APS300452
Anglický název: Application and new trends of business psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Iva Linda Maruščáková
Vyučující: PhDr. Iva Linda Maruščáková
Mgr. Adam Šíma
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (10.01.2023)
Stručná anotace předmětu: Praxe a nové trendy business psychologie je předmět zaměřený na využití moderních
nástrojů v organizační psychologii a konzultačním businessu. Cílem předmětu je studentům přiblížit roli
psychologa v poradenské praxi připravující komplexní řešení. Předmět se zabývá praktickým využitím moderních
nástrojů a dává studentům vhled do pracovně psychologické praxe. Studentům jsou přiblíženy jednotlivé nástroje,
které lze využívat v některé z pracovně psychologických témat jako: recruitment, onboarding,
talent/succession/performance/change management a/nebo outplacement, které se učí prakticky používat ve
zpracování svého projektu – modelové zakázky.
Studenti jsou také uvedeni do nových trendů v business psychologii jako je práce s rozdíly generací, nový
leadership, práce s tématy jako společenská zodpovědnost, klimatická krize v business psychologii, filantropie
nebo klienti LGBT+.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (10.01.2023)
Cíl předmětu:
nabídnout vhled do práce psychologa v konzultačním businessu s ohledem na moderní metody a trendy. Předmět se zaměřuje na roli psychologa a prakticky seznamuje s přístupy a metodami využitelnými napříč tématy jako recruitment, onboarding, talent assessment, outplacement. Seznamuje studenty s novými přístupy, metodami a trendy, které se v business psychologii objevují a s jejich praktickým využitím s klienty.

Získané znalosti:
student rozumí roli psychologa a konzultanta v pracovně psychologickém poradenství. Dokáže popsat nástroje, které se v praxi využívají. Student se orientuje a rozumí nejčastějším tématům, která mohou vyplývat z potřeb firemních klientů v oblastech recruitmentu, onboardingu, talent managementu, succession planningu, change managementu, outplacementu. Student dokáže popsat a vysvětlit nástroje a jejich užitek, které se běžně užívají v pracovně psychologické praxi. Student dokáže vyjmenovat a popsat některé nové trendy související s novými přístupy leadershipu, společenskou odpovědností, filantropií a klimatickou krizí, diverzitou a inkluzí a dalšími. Kriticky dokáže přemýšlet o jejich praktickém využití.

Získané dovednosti:
student umí posoudit poptávku klienta a vhodně zvolit tradiční i nové nástroje, které uspokojí klientův požadavek. Student ovládá základy poradenského rozhovoru a dokáže aplikovat své znalosti nástrojů k úspěšnému řešení potřeb klienta. Student shrnuje požadavky, které z potřeb klienta vyplývají, navrhuje vlastní řešení a plánuje dodávku řešení. Student dokáže zkonstruovat řešení na míru klientových požadavků: sestavit kompetenční model, navrhnout aktivity pro Assessment nebo Development centrum, vytvořit diagnostickou baterii pro měření konkrétních kompetencí a kombinovat mezi sebou pracovně psychologické nástroje. Student dokáže na základě teoretických poznatků navrhovat principy práce se zaměstnanci i řešení pro klienty vyžadující orientaci v tématech nového leadershipu, rozdílů mezi generacemi, společenské zodpovědnosti, filantropií, a klimatické krize, diverzitou a inkluzí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Iva Linda Maruščáková (14.01.2023)

Požadavky k atestaci: Zpracování projektu + aktivní účast

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (10.01.2023)

Studijní literatura a studijní pomůcky:

Povinné:
Edmondson, A. C. (2018). The fearless organization: Creating psychological safety in the workplace for learning, innovation, and growth. John Wiley & Sons.

El-Amin, A. (2022). Organizational Climate Change: Diversity, Equity, Inclusion, and Belonging. In Implementing Diversity, Equity, Inclusion, and Belonging Management in Organizational Change Initiatives (pp. 1-23). IGI Global.

Morgan, J. (2017). The employee experience advantage: How to win the war for talent by giving employees the workspaces they want, the tools they need, and a culture they can celebrate. John Wiley & Sons.

Shoss, M., & Foster, L. (2022). We should also aim higher: I-O psychology applied to sustainable growth and development. Industrial and Organizational Psychology, 15(3), 436-440. doi:10.1017/iop.2022.47

Whitter, B. (2019). Employee experience: develop a happy, productive and supported workforce for exceptional individual and business performance. Kogan Page Publishers.

Doporučené:
Dewar, C., Hirt, M., & Keller, S. (2019). The mindsets and practices of excellent CEOs. McKinsey Quarterly, 11.

Erkutlu H. , & Chafra J. (2019), Leader psychopathy and organizational deviance: The mediating role of psychological safety and the moderating role of moral disengagement. International Journal of Workplace Health Management , 15(4), 197-213.

Fritzon, K., Brooks, N., & Croom, S. (2019). Corporate psychopathy: Investigating destructive personalities in the workplace. Springer Nature.

Hogan, R., Kaiser, R. B., Sherman, R. A., & Harms, P. D. (2021). Twenty years on the dark side: Six lessons about bad leadership. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 73(3), 199-213. https://doi.org/10.1037/cpb0000205

Nosratabadi, S., Zahed, R. K., Ponkratov, V. V., & Kostyrin, E. V. (2022). Artificial Intelligence Models and Employee Lifecycle Management: A Systematic Literature Review. Organizacija, 55(3), 181-198. doi.org/10.2478/orga-2022-0012

Nyberg, D., & Wright, C. (2022). Climate-proofing management research. Academy of Management Perspectives, 36(2), 713-728. doi.org/10.5465/amp.2018.0183

Oyewunmi, A. E., Akinnusi, D. M., & Oyewunmi, O. A. (2018). Of predators and preys: Corporate psychopathy and employee burnout as parallels. Periodica Polytechnica Social and Management Sciences, 26(2), 149-156. doi.org/10.3311/PPso.11810

Robertson J.L., Barling J. (2015). The Psychology of Green Organizations. Oxford University Press.

Ulrich, D. and Grochowski, J. (2018). Building a world class HR department. Strategic HR Review , 17(4), 181-185. doi.org/10.1108/SHR-05-2018-0046

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Iva Linda Maruščáková (10.01.2023)

* Podmínky pro zápis do předmětu:
atestace z předmětů psychologie práce a organizace a psychodiagnostika

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK