Cílem předmětu je podat nejen krátký teoretický přehled, týkající se autoregulačních technik a hypnózy, ale
především nabídnout studentům možnost získání vlastního prožitku a zážitku a dokázat tyto pocity popsat i
navzájem sdělovat. Proto charakter výuky je zaměřen na praktická cvičení, a to jak individuálně na sobě, tak i ve
dvojicích. Po absolvování předmětu každý z účastníků by měl být schopen aplikovat sám na sobě autoregulační
techniky a autohypnózu za účelem vlastní relaxace, zlepšení schopnosti soustředění a paměti, popř. i sportovních
výkonů.
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (16.05.2023)
The aim of the course is to provide not only a short theoretical overview of self-regulation techniques and hypnosis, but above all
to offer students the opportunity to have their own experience and to be able to describe and communicate these feelings to each
other. Therefore the nature of the teaching is focused on practical exercises, both individually and in pairs. After completing the
subject each of the participants should be able to apply self-regulation techniques and self-hypnosis to
improving the ability to concentrate and memory, or and sports performances. Besides to apply the hypnosis in Psychotherapy, Psychodiagnostics, Rehabilitation, Surgery, Dentistry, Oncology and Clinical Sexology.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D. (24.02.2023)
Seznámit s teorií i praxí hypnotických technik a s jejich aplikací.
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (10.02.2023)
Get acquainted with the theory and practice of hypnotic techniques and their application.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (10.02.2023)
BETTELHEIM Bruno: Za tajemstvím pohádek. Proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. (Org.: The Uses of Enchantment, The meaning and Importance of Fairy Tales, Pengui Books, 1976). 333 p. ISBN: 80-7106-290-1.
ČERNOUŠEK Michal: Sen a snění. Praha: Nakladatelství Horizont, 1988. 180 p. ISBN: no.
DROTÁROVÁ Eva: Relaxačné metódy v sebavýchove a výchove k tvorivosti. Prešov: Fakulta humanitních a prírodných vied Prešovskej univerzity, 1997. 98 p. ISBN: 80-88885-24-8.
TEPPERWEIN Kurt. Vyšší škola hypnózy, (1977. Die hohe Schule der Hypnose. Genf: Ariston Verlag.) Praha: Knižní klub, 1994. 247 p. ISBN: 80-85634-84-8.
SVOBODA M. Hypnotické chování. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1987. 147 p. ISBN: no.
ŠNÝDROVÁ I.: Použití hypnózy u centrálních poruch hybnosti. Praha: Univerzita Karlova. 1988. 142 p.
ZWEIG Stefan. (1981), Léčení duchem, (Org.: Die Heilung durch den Geist. Frankfurt/Main: S.Ficheer Verlag, 1952) Praha: Odeon. 1981. 284 p. ISBN:
ŽIVNÝ Petr: V.L. Raikov – Hypnózokreativita – ISEAH. Bulletin Psycholog v Československu. Ročník 19, č. 1-2, 1989., 59-61 p.
ŽIVNÝ Petr: Psycho-Activated Linguistic Method. In Kline, M.V.: Short-Term Dynamic Hypnotherapy and Hypnoanalysis. Springfield: Charles C. Thomas, 1992.
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (10.02.2023)
BARBER T. X. & WILSON S. C.: Hypnosis, suggestions and altered states of consciousness: Experimental evaluation of the new cognitive-behavioral theory and traditional trance-state theory of „hypnosis“. In W.E. Edmonston, Jr. (Ed), Conceptual and investigative approaches to hypnosis and hypnotic phenomena (pp. 34-47). New York: N.Y. Academy of Sciences, 1977.
BARBER T. X. & WILSON S. C.: The Barber Suggestibility Scale and the Creative Imagination Scale. American Journal of Clinical, 21, Hypnosis, 1979. 84-108 p.
BARRY H., MACKINNON D. W., & MURRAY H. A., Jr. (1931). Studies on personality: Hypnotizability as a personality trait and its typological realtions. Human Biology, 13, 1931., 1-36 p.
BRENNAN M. and GILL M.: Hypnotherapy. New York: International Universities Press, 1978.
BURROWS G. D. & DENNERSTEIN L. (Eds): Handbook of hypnosis and psychosomatic medicine. Amsterdam: Elsevier/North Holland Biomedical Press, 1980.
CHEEK D. B. (1994). Hypnosis: The application of Ideomotor Techniques. Hardcover: Allyn & Bacon, 1994., 314 p.
DAVIS L. W. & HUSBAND R. W.: A study of hypnotic susceptibility in relation to personality traits. Journal of Abnormal and Social Psychology, 26, 1931. 175-182 p.
EDMONSTON William. E. Jr.: The Induction of Hypnosis. New York: john Wiley & Sons. 1986, 432 p. ISBN: 0 471-83112-3.
EDMUNS S.: The psychic Power of Hypnosis. Wellington, Northamptonshire, Great Britain: The Aquarian Press, 1982.
ERICKSON M. H.: The dynamics of visualization, levitation and confusion in trance induction. (1940) In E.L. Rossi (Ed), The Collected Papers of Molton H. Erickson on Hypnosis (Vol. 1, pp.292-296). New York: Irvington, 1980.
HILGARD, J. R.: Personality and hypnosis: A study of imaginative involvement (2nd Ed). Chicago: University of Chicago Press. Nois, USA: Charles C. Thomas. 1979. 313 p.
KLINE Milton V. /editor/. Journal of Hypnotherapy and Hypnoanalysis. Volume 1, No.1. Editor Milton V. Kline, Ph.D., International Universities Press, Inc. 1994. 106 p. ISBN: no.
KLINE Milton V.: Short-term dynamic hypnotherapy and hypnoanalysis. Clinical and Treatment Strategies., Charles C Thomas publisher, 1992. 313 p. ISBN: 0-398-05796-6.
MACHAČOVÁ Helena. Behavioural Prevention of Stress, Prague: Charles University, The Karolinum Press., 1999.p. 190. ISBN: 80-7184-821-2.
ODESKY A.: Medical Hypnosis and Mehods for Self-Control. New York: Vantage press, 1991. 339 p. (translation from the Hebrew).
WEITZENHOFFER A.M., HILGARD E.R.: Stangord Hypnotic Susceptibility Scale. Form C. Stanford University. 48, 1962.
ŽIVNÝ Petr. (1992). Psycho-Actived Linguistic Method (PALM). In: Kline, M.V. Short-Term Dynamic Hypnotherapy and Hypnoanalisis. Clinical Research and Treatment Strategies. Sprinfield. Illinois. USA: Charles C. Thomas, 1992., 288-294 p.
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (10.02.2023)
přednáška/praktické cvičení
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (10.02.2023)
lecture/practical exercise
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (25.12.2023)
Studium povinné literatury. Vypracování seminární práce, která se týká osobních prožitků a zkušeností s aplikací autoregulačních a hypnotických technik. Ten, kdo nemá žádnou absenci na kursu, získá zápočet na základě předložení seminární práce, která byla pozitivně ohodnocena. Lhůta pro dodání reflexe je 10 dnů od konce kurzu. Ostatní studenti jsou povinni vykonat ústní zkoušku.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (27.02.2024)
Autoregulační techniky: progresívní autoregulace (E. Jacobson), autogenní trénink (J.H. Schulz). Hypnóza: sugesce a trans. Interpersonální vztah, hypnabilita a její měření. Hypnabilita a osobnost, ovlivnitelnost hypnability. Hypnotické jevy. Ovlivnění vegetativních funkcí. Motorika, vnímání, analgezie, anestezie, věková hypnotická regrese, amnézie, posthypntické sugesce. autohypnóza. Aplikace hypnózy: psychodiagnostika, psychoterapie, lékařství, pedagogika, sport.
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (27.02.2024)
Self-regulation technics: Progressive self-regulation (E. Jacobson), Autogenic training (J.H. Schulz). Hypnosis: suggestion and trance. Interpersonal relationship, hypnability and its measurement. Hypnability and personality, the influence of hypnobiliity. Hypnotic phenomena. Influence of vegetative functions. Motors, perception, analgesia, anesthesia, age hypnotic regression, amnesia, post-hypnotic suggestions. Self-hypnosis. Application of hypnosis: psychodiagnostics, psychotherapy, medicine, pedagogy, sport.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (27.02.2024)
Otevřen pro všechny studenty psychologie a medicíny bez ohledu na absolvování jiných přednášek a zkoušek. Maximální počet zapsaných studentů: 20
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Petr Živný, Ph.D. (27.02.2024)
Open to all psychology and medical students regardless of taking other lectures and exams.