PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika I - APD190018
Anglický název: - General Didactics I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (23.04.2024)
Předmět vytváří předpoklady pro porozumění systémům (paradigmatům, modelům,koncepcím) výuky a základním tendencím ve výuce v současnosti.
Obsah předmětu:
didaktika jako vědní pedagogická disciplína
výuka jako institucionalizovaná forma vzdělání
transmisivní výuka a její podoby
konstruktivistická výuka, její kořeny a současné pojetí<br>
základní tendence v současné výuce: činnostní a zkušenostní učení – problémové učení –
integrativní tendence – svoboda ve výuce – výuka z komunikačního hlediska.

Studijní literatura:

Základní studijní literatura:
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing.
Vališová, A., Kasíková, H. & kol. (2005). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
GFEN. (1991) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum,1991.
Holt, J. (1995) Jak se děti učí. Praha: Agentura STROM.
Kalhous, Z., Obst., O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy.
Praha: Karolinum.
Kyriacou,C. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: MU.
Pash, M. a kol. (1998) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Tonnuci, F. (1991). Vyučovat nebo naučit? Praha: PedF UK.
Další literatura k jednotlivým okruhům bude doporučována ve výuce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK