PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do mediální psychologie - ANM50656
Anglický název: Introduction to media psychology
Zajišťuje: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D. (30.09.2022)
Anotace:
Média jsou neoddělitelnou složkou našich životů. Jejich dopad na naše prožívání je častým
předmětem odborných i laických diskusí. V rámci těch druhých se objevuje množství zobecňujících
tvrzení, která ale z hlediska vědy nejsou jednoznačná. Tento předmět nabídne náhled do vybraných
oblastí médií z pohledu psychologie a poskytne základní informace o aktuálních poznatcích
z vybraných oblastí psychologie médií, stejně tak jako nástroje k tomu, jak je kriticky zhodnotit.

Cíl předmětu:
Představit studentům vybrané oblasti psychologie médií a jejich aktuální výzkumné poznatky a
oblasti zájmu a vést studenty ke kritickému myšlení nad odbornými texty a studiemi v rámci jejich
četby a diskuse. Absolvent tohoto semináře bude mít základní přehled o významných teoriích a
aktuálním výzkumu, na které může navázat v rámci dalšího samostudia.

Literatura:
Povinná:
Bude průběžně doplňována v rámci semináře.
Giles, D. (2003). Media psychology. Routledge, Taylor & Francis Group.
Connolly, I., Palmer, M., Barton, H., & Kirwan, G. (Eds.). (2016). An introduction to cyberpsychology.
Routledge Taylor & Francis Group.

Doporučená:
Brewer, G. (2011). Media psychology. Palgrave Macmillan.
Ferguson, C. J. (2016 - 2016). Media psychology 101 ([Enhanced Credo edition]). Springer Publishing
Company.
Kumar, N. (2020). Media psychology: exploration and application. Routledge India.
Reeves, B., Yeykelis, L., & Cummings, J. J. (2016). The Use of Media in Media Psychology. Media
psychology, 19(1), 49-71.
Stever, G. S. (2021). Understanding media psychology. Routledge, Taylor & Francis Group.
Atrill-Smith, A., Fullwood, C., Keep, M., & Kuss, D. J. (2018 - 2019). The Oxford handbook of
cyberpsychology. Oxford University Press.
Whitty, M. T. (2016). Cyberpsychology: The study of individuals, society and digital
technologies.
Dill, K. E. (Ed.). (2013). The Oxford handbook of media psychology. Oxford University Press.

Metody výuky:
Přednáška, individuální četba, diskuse.

Požadavky ke zkoušce:
Aktivní účast na setkáních, pravidelná četba, vypracování tzv. Learning logu – kriticky nahlédnutých
poznámek ze setkání zasazených do širšího kontextu s vlastní úvahou studenta – 10 NS.

Sylabus: (obsah)
1. Úvod do oboru mediální psychologie
2. Optimisté a pesimisté
3. Motivace k užívání médií
4. Psychologické aspekty sociálních sítí
5. Média a body image
6. Parasociální vztahy
7. Děti, dospívající & média
8. Reklama
9. Fake news, dezinformace, propaganda
10. Média, násilí, agresivita
11. Psychologické aspekty videoher
Témata mohou být v průběhu kurzu po dohodě se studenty upravována a doplňována.

Vstupní požadavky:
- žádné
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK