PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání v době digitálních a nových médií - ANM50629
Anglický název: Education in the Age of Digital and New Media
Zajišťuje: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: http://novamedia.ff.cuni.cz/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (29.04.2022)
Kurz se soustředí na aktuální vývoj v oblasti rozvoje pedagogiky a didaktiky s důrazem na inovace prostřednictvím nových a digitálních médií. Oblast vzdělávání je společensky silně akcentovaným prostorem pro rozvoj inovací a revizi metod. Jaké jsou zdroje těchto inovací? Lze vysledovat zobecnitelné trendy napříč oborovými didaktikami? Dotýkají se inovace prostředí formální i neformální výuky? To jsou klíčové otázky, na které budeme společně hledat odpovědi a zároveň identifikovat příležitosti pro zapojení nových a digitálních médií do těchto inovací.<br>
Kurz bude kombinovat diskuzi nad četbou a analýzu konkrétních vzdělávacích projektů. Na několik setkání budou pozváni externí hosté, aby představili konkrétní projekty, na kterých pracují.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (03.02.2021)

ANDERSON, Lorin – KRATHWOHL, David – AIRASIAN, Peter a kol. (edd.). A Taxonomy for Learning, Teaching a Assessing of Educational Objectives. New York: Longman, 2001. 

CARLOS R. ABRIL; BRENT M. GAULT. Teaching General Music : Approaches, Issues, and Viewpoints. New York: Oxford University Press, 2016.

GEOFFREY SCHEURMAN. Constructivism and the New Social Studies: A Collection of Classic Inquiry Lessons. Charlotte, NC: Information Age Publishing, 2018.

HARASIM, Linda. Learning Theory and Online Technologies. [s. l.]: Routledge, Taylor & Francis Group, 2011

HEJNÝ, Milan – KUŘINA, František: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování, Portál, Praha 2001

HESS, Diana. Controversy in the classroom. The democratic power of discussion. New York: Routledge, 2009.

KORTHAGEN, Fred a kol. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011.

MANOVICH, L. Jazyk nových médií. První české vydání. [s. l.]: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018.

PRENSKY, M. From digital natives to digital wisdom. [electronic resource] : hopeful essays for 21st century learning. [s. l.]: Corwin, 2012.

STUCHLÍKOVÁ, Iva – JANÍK, Tomáš et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 

SWENSON, P. Online teaching in the digital age. [electronic resource]. [s. l.]: SAGE, 2012

WARING, M.; EVANS, C. P. Understanding pedagogy : developing a critical approach to teaching and learning. [s. l.]: Routledge, 2015. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (07.10.2021)

Pro organizaci výuky slouží kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12691.

Předmět bude zakončen písemnou prací na vybrané téma.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. (03.02.2021)
  1. Příležitosti pro vzdělávání ve věku digitálních a nových médií

  2. Konstruktivistická pedagogika - diskuze nad četbou

  3. Aktuální trendy v přírodovědných předmětech - analýza projektů v přírodovědných projektech

  4. Aktuální trendy v humanitních předmětech - analýza projektů v humanitních předmětech

  5. Didaktické cíle a jejich rozvoj prostřednictvím digitálních technologií

  6. Aktuální trendy ve výchovách - analýza projektů

  7. Tematicky orientovaná výuka a průřezová témata

  8. Digitální technologie ve neformálním vzdělávání

  9. Hodnocení a formativní hodnocení v digitálním prostředí

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK