PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Virtuální výstavy - AMSV00027
Anglický název: Virtual exhibitions
Zajišťuje: Ústav českých dějin (21-UCD)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (18.05.2023)
Studenti a studentky se seznámí s různými typy online projektů, které mohou muzea vytvářet. Získají přehled o tom,
jaké jsou standardy, jak je možné virtuální projekty technologicky i produkčně řešit a jaké nároky tyto projekty
kladou na muzejní instituce. Během předmětu budou v rámci praktických cvičení testovat konkrétní virtuální výstavy,
čímž si postupně prohloubí vlastní online návštěvnickou zkušenost, kterou budou moci systematicky využít pro své
vlastní budoucí virtuální výstavy. Na konci kurzu budou absolventi a absolventky schopni zhodnotit, jaký typ virtuální
výstavy mohou zvolit vzhledem ke konkrétním cílům a možnostem instituce, a budou schopni rámcově navrhnout
vlastní projekt.


Témata:

1. Úvodní hodina
Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce

2. Muzea v online prostoru
Jak historicky pronikala muzea do online prostoru a jak si osvojovala digitální nástroje

3. Digitalizace
Podmínkou pro realizaci virtuálních výstav je digitalizovaný obsah. Co je digitalizace, jaké má fáze, příklady
digitalizačních projektů

4. Digitalizace (Exkurze/Host)
Setkání s konkrétním projektem a jeho specifiky. Digitalizační linka, zákulisí digitalizačního projektu od žádosti po
prezentaci (např. projekt Nahráno – Otevřeno)

5. Virtuální výstavy a další online projekty
Typologie virtuálních výstav – muzejní weby, databáze, virtuální výstavy, příbuzné projekty, projekty s využitím
sociálních sítí a crowdsourcingu

6. Muzea na webu
Webové stránky muzea a jejich cíle a návštěvníci, potřeby muzejních návštěvníků ve výstavách a na webu.
Současné standardy webové prezentace

7. Online databáze
Prezentace digitalizované sbírky pomocí databáze. Práce s návštěvníkem v databázi

8. Virtuální muzea typu Europeana
Prezentace digitalizované sbírky pomocí virtuálních muzeí sdružující digitalizované předměty z různých institucí.
Návštěvnická zkušenost s Europeanou, eSbírkami či Google Arts and Culture

9. Virtuální prohlídky a digitalizovaný prostor
Výstavy, které stojí na zprostředkování digitalizovaného reálného prostoru (např. Gulag.cz, Secret Annex)

10. Virtuální výstavy
Ucelené výstavy na konkrétní témata. V čem se liší a shoduje tvorba takových výstav s fyzickými výstavami.
Edukační potenciál. INDIHU Exhibition a podobné projekty. Role uživatelského rozhraní pro návštěvnickou
zkušenost

11. Práce s digitalizovaným materiálem
Co to znamená pro muzejníky? Co musejí znát, jaké to na ně klade nároky, digitální kompetence, informační a
mediální gramotnost

12. Závěrečná hodina
Reflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (06.02.2023)
  • Schweibenz, W. (2004). Virtual museums: The Development of Virtual Museums. ICOM News Magazine, 57(3): 3.

  • Wančová, N. (2018). Exponáty v teple obývacího pokoje: Software pro tvorbu virtuálních výstav. Knihovna Plus, 2018(1). http://knihovnaplus.nkp.cz/archiv/2018-01/informace-a-konference/exponaty-v-teple-obyvaciho-pokoje-software-pro-tvorbu-virtualnich-vystav

  • Wančová, N., Nedavaška, J., & Nečadová, K. (2021). Analýza vytvořených výstav v českém open source nástroji INDIHU Exhibition. Informace, 2021(1), 1-20. Retrieved from https://www.lib.cas.cz/casopis_informace/analyza-vystav-indihu-exhibition/

  • Marty, P. F. (2008). An Introduction to Museum Informatics. In Museum Informatics (1., pp. 3-8). Routledge.

  • Reeves, S., Benford, S., O’Malley, C., & Fraser, M. (2005). Designing the spectator experience. Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems - CHI ’05, 741-750. https://doi.org/10.1145/1054972.1055074

  • Wančová, N. (2021). Virtuální výstavy: Postoje a názory online návštěvníků z řad vysokoškolských studentů. Museologica Brunensia, 2, 27-43. https://doi.org/10.5817/MuB2021-2-3

  • Truyen, F., Colangelo, C., & Taes, S. (2016). What can Europeana bring to Open Education? Enhancing European Higher Education “Opportunities and Impact of New Modes of Teaching” OOFHEC2016 Proceedings, 698-704. https://lirias.kuleuven.be/1811113

  • Wančová, N. (2020). Když se potkají klášterní knihovny a nová média: Případová studie vzniku virtuální výstavy. Joinme: Journal Of Interactive Media, 2020(2).

  • Julie, L., & Monique, H. (2020). New Ways to Interpret Your Museum Collection. In Traditions for a Sustainable Future, 47th Conference of CIMUSET (1., pp. 28-31). ICOM CIMUSET.

  • Doušová, A. (2021). Analýza interaktivních prvků ve virtuálních výstavách z pohledu uživatele (Bakalářská práce). Praha.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK