Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními koncepty psychofonetiky a se současným stavem bádání v této oblasti. Důraz je kladen především na kognitivně psychologickou stránku řečové komunikace, tj. problematiku mentálních reprezentací fonetických jednotek v mysli uživatelů jazyka a jejich potenciálních rolí při produkci a percepci řeči, mimo jiné i v souvislosti s vadami řeči a řečovými chybami. Prostor je věnován i afektivní stránce řečové komunikace.
Poslední úprava: FOUVOLIN (01.02.2007)
The course introduces the fundamental concepts of psychophonetics and the current state of the art in the field. Cognitive aspect of the speech communication processes is emphasized, i.e., the problem of mental representations of phonetic units in the minds of language users and their potential roles in speech production and perception, also in connection with speech impairments and speech errors. Affective cues in speech are also studied.
Literatura
Poslední úprava: FOUVOLIN (30.05.2008)
Nebeská, I.(1992): Uvedení do psycholingvistiky. Praha
Cohen,P.R., Morgan,J., Pollack, M.E.(1990): Intentions in communication, London 1
Holmes,J.(1994): An Introduction to Sociolinguistics, London
Psychotrofon I, 1. soubor přednášek 1. až 5. Semináře univerzitního Společenství pro studium hlasu a řeči, Olomouc 2000
Sylabus
Poslední úprava: FOUVOLIN (30.05.2008)
Předmětem kurzu jsou:
vybrané problémy vztahu myšlení a artikulované řeči
proces osvojování artikulované řeči
vztah rozvoje řeči a sociálního prostředí, v němž člověk žije a pracuje
patologické projevy řeči a jejich možné příčiny
diagnostika příčin nesprávných řečových projevů a možné metody léčby,
faktory podmiňující používání různých forem a stylů jazyka i řeči (kvalita dikce, volba výslovnostních forem) vzhledem k funkci projevu, typu posluchače a prostředí
způsoby vyjádření záměru, vztahu a nálady mluvčího (přesnost artikulace, respektování standardu, emotivita a expresivita ve výslovnosti).