PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vyprávění a performativnost: divadlo, opera, film - AKM400464
Anglický název: Narrative and Performativity: Theatre, Opera, Film
Zajišťuje: Centrum komparatistiky (21-CKOM)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PhDr. Zdeněk Hrbata, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Pavla Skovroňská (16.02.2011)
Kurz se prostřednictvím konkrétních textů a neliterárních reprezentací komparativně zaměřuje na významy, problémy nebo meze přepisů (překladů) z jednoho uměleckého jazyka do druhého, zejména z verbálního textu do scénického, resp. filmového ztvárnění.
I když cílem kurzu není metateoretická rovina, je v jeho první části nutné připomenout hlavní pojmy a kategorie některých tradičních či novějších pojetích, v nichž se uvažuje o hranicích mezi časovými a prostorovými uměními (Lessing), o diferencích mezi narací a performací (předváděním, prováděním), mezi diskursivními a non-diskurzivními (symbolickými) jazyky. U charakteristiky performativnosti a dnešních kódů reprezentace (Austin, Barthes, Derrida) se vracíme i k problému tzv. hieroglyfického označovaného, hereckého paradoxu (Diderot) a "psaného pohledu". Součástí těchto exkurzů jsou otázky pansémiotiky (převoditelnosti uměleckých jazyků) a analogií mezi literárním narativem a scénickým obrazem.
Další část kurzu se v první fázi zaměří na hledání autonomního filmového jazyka, tj. na vývoj filmu od divadelnosti, přes literárnost k čistému obrazovému výrazu (abstraktní film, surrealisté, nová vlna - caméra-plume). Ve druhé se pak soustředí na narativně-rétorické interpretace jednotlivých filmových a literárních děl v těchto okruzích: 1) jedinečnost filmového výrazu: sen, vize a viditelnost neviditelného v textu a na plátně (Démanty noci: Arnošt Lustig, 1958, a Jan Němec, 1964); 2) filmové adaptace: problém adekvátního a neadekvátního přístupu (Já, truchlivý Bůh: Milan Kundera, 1963, a Antonín Kachlík, 1969; Nesnesitelná lehkost bytí: Milan Kundera, 1982, a Philip Kaufman, 1988); 3)

Film, literatura a vrstvení sémantických významů: romantismus, biedermeier, modernismus (Bram Stoker: Dracula, 1897, F. W. Murnau: Nosferatu, 1922).
- Podle časových možností lze zařadit i další díla (např. Gepard G. T. di Lampedusa ve Viscontiho přepisu).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavla Skovroňská (16.02.2011)

Základní literatura:

Prameny (povinná literatura)
- D. Diderot: Herecký paradox.
- M. Kundera: Já, truchlivý Bůh.
- M. Kundera: Nesnesitelná lehkost bytí.
( - G. T. di Lampedusa: Gepard).
- G. E. Lessing: Laokoon čili o hranicích malířství a poezie.
- A. Lustig: Démanty noci.
- B. Stoker: Dracula.

Doporučená literatura:

nbsp;- John L. Austin: Jak udělat něco slovy. Filosofia 2000.
- Roland Barthes: S/Z. Garamond 2007.
- Roland Barthes: Světlá komora. Archa 1994.
- Robert Bresson: Poznámky o kinematografu. Dauphin 1998.
- Seymour Chatman: Dohodnuté termíny. Univerzita Palackého 2000.
- Seymour Chatman: Příběh a diskurs. Narativní struktura v literatuře a filmu. Host 2008.
- Alice Jedličková: Zkušenost prostoru. Vyprávění a vizuální paralely. Academia 2010.
- Alena Macurová - Petr Mareš (eds.): Text a komunikace. Jazyk v literárním díle a ve filmu. FF UK 1993.
- Boleslav Michalek: Film. Umění ve vývoji. Panorama 1980.
- Peter Michalovič - Vlastimil Zuska: Znaky, obrazy a stíny slov. AMU v Praze 2009.
- James Monaco: Jak číst film. Albatros 2006.
- Marie Mravcová: Od Oidipa k Francouzově milence. NFA 2001
- Shlomith Rimmon-Kenanová: Poetika vyprávění. Host 2001.
- Kristin Thompsonová - David Bordwell: Dějiny filmu. NLN 2007.
- Krzysztof Teodor Toeplitz: Chaplinovo království. Mladá fronta 1965.
- Miroslav Vojtěchovský - Jaroslav Ostrý: Obraz a příběh. Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění. Kant - K. Kerlický pro AMU v Praze 2008.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Pavla Skovroňská (16.02.2011)

aktivní účast na interpretaci textů a ukázek, četba doporučené literatury.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK