PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj komunikačních dovedností ve studovaném areálovém jazyce II (rumunština) - AJS5000033
Anglický název: Development of Communicative Skills in the Language of the Chosen Area II (Romanian)
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: rumunština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Dr. phil. Dan Ungureanu
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Sandra Vlainić (26.02.2010)
Seminář předpokládá odpovídající znalost rumunštiny získanou v předcházejícím studiu. Výuka se soustřeďuje především
na mluvený jazyk. Cílem je, aby studenti získali komunikační dovednosti, které jim umožní vést bez potíží rozhovor či debatu
s rodilým mluvčím na jakékoli společenské, politické a kulturní téma. Ve vyjadřování studentů je sledována obsahová
přesnost, jazyková správnost a stylová vhodnost.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Sandra Vlainić (16.12.2012)

Zahraniční výměnní studenti mohou být v tomto předmětu klasifikováni dle stupnice ECTS.

International Exchange students may gain an ECTS grade in this course.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Sandra Vlainić (26.02.2010)
Základní studijní literatura:
DAN, P.: Mică enciclopedie de cultură şi civilizaţie românească. Bucureşti-Chişinău, 2003.

DOCA, G.: Converser en roumain. Paris, 1993.

HLAVÁČEK, A. (ed.): Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha, 2002.

POP, L. - MOLDOVAN, V. (eds.): Gramatica limbii române. Cluj, 1997.

Další odborná literatura:
AVRAM, M.: Probleme ale exprimării corecte. Bucureşti, 1987.

DASCĂLU JINGA, L.: Corpus de română vorbită (CORV). Eşantioane. Bucureşti, 2002.

DASCĂLU JINGA, L.: Melodia vorbirii în limba română. Bucureşti, 2001.

GUŢU ROMALO, V.: Corectitudine şi greşeală. Limba română de azi. Bucureşti, 2000.

MIHĂESCU, N.: Carte despre limba românească. Pentru o corectă şi frumoasă exprimare. Bucureşti, 1972.

MUREŞANU, I.: Capcane ale limbii româneşti. Cluj, 1998.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Sandra Vlainić (26.02.2010)

1. Komunikativní koncepce cílové kompetence: kompetence lingvistická, sociolingvistická, pragmatická, sociokulturní.

2. Rozvíjení sociokulturní kompetence poznáváním každodenního života, životních podmínek, mezilidských vztahů, společenských konvencí, rituálů, jazyka gest.

3. Společenské oblasti komunikace: osobní a rodinné vztahy, vztahy ve veřejnosti, školství a vzdělávání, profese.

4. Mluvní akty vyjadřující postoje a pocity, ovlivňování, příkazy, váhání, stížnosti apod.

5. Organizace diskurzu: zahájení, navození tématu, změna tématu, digrese, přerušení druhého mluvčího, výčet, příklad, autokorekce, emfáze, rezumování.

6. Přímá řeč a její transformace.

7. Kakofonie v rumunštině a způsoby, jak se jí vyhnout.

8. ?Dřevěný jazyk" (?limba de lemn") a jeho nové podoby.

9. Národní kuchyně. Terminologie potravin, vaření a receptů.

10. Počítače, elektronická pošta, internet. Terminologie a vazby.

11. Interaktivní diskuse o způsobu života - srovnání Česka, Rumunska a Moldavska.

12. Interaktivní diskuse o vzdělávání a studiu.

13. Interaktivní diskuse o práci a koníčcích studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK