PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etnicko-migrační proměny Balkánu - AJS1000293
Anglický název: Balkan ethnic and migration development
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (25)
Minimální obsazenost: 1
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence: critical thinking, data literacy
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Adam Horálek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Adam Horálek, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)
Cílem semináře je seznámit studenty s metodami a postupy etnologie a sociální a kulturní antropologie při výzkumu vývoje Balkánu. Studenti si osvojí základy kritického myšlení o etnických procesech a jejich vlivu na formování tzv. národních mytologií a národů Balkánu, které bývají často úzce spjaty s aplikací vybraných kulturních vzorců a jejich úpravami a zneužíváním. Studenti se seznámí s nahlížením jednotlivých národů na vlastní existenci, emigraci, vnímání domoviny, ale i vnímání „staré vlasti“ u emigrantů v jednotlivých generacích.
Studenti získají schopnost kriticky analyzovat interpretace dějin v kontextu národních ideologií, které často stály a stojí u počátků konfliktů, sporů a nedorozumění.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)

Atestace je studentovi udělena na základě následujících pravidel:

Student může získat maximálně 100 bodů za semestr, z toho:

1. docházka: student může získat 1 bod za každou docházku na hodinu, maximálně 13 bodů.

2. aktivní účast na hodině: student může získat až 2 body na hodině za aktivní účast v diskusi, maximálně 13 bodů.

3. Student má povinnost vést 2x45 referát na 1-2 témata zadaná na začátku semestru. Za každý vedený referát může získat max. 25 bodů, celkem max. 50 bodů.

 - referát je hodnocen na základě: prezentace (PPT apod.) (5), kvality obsahu (10), schopnosti prezentovat myšlenku (5), jazykové formy/kvality vyjádření (5)

4. Student odevzdává jednu písemnou odbornou esej v rozsahu 3-10 normostran včetně citací a literatury na zadané/zvolené téma, za který může získat max. 25 bodů.

 - esej je hodnocena podle obsahu (10 bodů), myšlenky (5), formálních náležitostí (5), jazykové formy/kvality vyjádření (5)

Student získá zápočet, pakliže získá alespoň 70 bodů

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)

Doporučená studijní literatura (výběr studentem dle zadaného tématu):
BERANOVÁ, M.: Slované. Praha, 2000.
BUCHVALDEK, M.: Dějiny pravěké Evropy. Praha, 1985.
GELLNER, E.: Národy a nacionalismus. Praha. 1993.
HLADKÝ, L., RYCHLÍK, J., TONKOVÁ, M.: Dějiny Slovinska. Praha 2011.
HRADEČNÝ, P. a kol.: Dějiny Řecka. Praha, 1998.
HRADEČNÝ, P., HLADKÝ, L.: Dějiny Albánie. Praha, 2008.
HRADEČNÝ, P.: Řekové a Turci. Nepřátelé nebo spojenci? Praha, 1996.
PELIKÁN, J. a kol.: Dějiny Srbska. Praha, 2004.
PERENČEVIĆ, M., RYCHLÍK, J.: Dějiny Chorvatska. Praha 2007.
RYCHLÍK, J: Dějiny Bulharska. Praha, 2000.
RYCHLÍK, J., KOUBA, M.: Dějiny Makedonie. Praha, 2003.
ŘEZNÍK, M.: Formování moderního národa (Evropské „dlouhé“ 19. století). Praha, 2003.
ŠATAVA, L.: Jazyk a identita etnických menšin. Možnosti zachování a revitalizace. Praha, 2001.
ŠATAVA, L.: Národnostní menšiny v Evropě. Praha, 1994.
ŠESTÁK, M. a kol.: Dějiny jihoslovanských zemí. Praha, 1998.
TREPTOW, K. W.: Dějiny Rumunska. Praha 2008.



Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Adam Horálek, Ph.D. (21.02.2024)

1. Úvod do problematiky, základní terminologie

2. Teorie nacionalismu a etnicity v kontextu Balkánu

3. Retrospektivní metoda při studiu současného Balkánu

4. Migrační procesy, adaptace (integrace, segregace, asimilace, marginalizace)

5. Etno-lingvistické členění Balkánu a jeho počátky

6. Vývoj etno-lingvistického složení Balkánu

7. Vývoj náboženského obrazu balkánu

8. Národní obrození na Balkáně v 19. století

9. Případová studie I - Jugoslavismus

10. Případová studie II - Albánci

11. Případová studie III - Bulhaři

12. Případová studie IV - Rumuni

13. Případová studie V - migrace. migranti, etnické menšiny

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK