PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Bibliopedagogika a informační výchova - AIS510305
Anglický název: Reading and Information Literacy
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: UISRIMAN (12.01.2018)
Předmět bude vyučován ve školním roce 2019/2020.

V rámci předmětu se budeme věnovat základním otázkám souvisejícím s problematikou čtení a čtenářství. Co se děje, když čteme? Jak se děti v České republice učí číst? Jakou roli hraje čtení v našem životě? S tématikou čtení velmi úzce souvisí problematika čtení s porozuměním a čtenářské gramotnosti. A odtud je již jen krůček ke gramotnosti informační. Jakou roli hrají knihovny v rozvoji čtenářství a informační gramotnosti? Teoretické aspekty i aplikace v praxi všech míněných témat.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Hana Landová, Ph.D. (02.10.2019)

Pro získání atestace bude nutné splnit následující podmínky:

 1) aktivní účast na přednáškách; resp. v diskusích v Moodlu: zapojení do diskusí, prezentace poznatků získaných samostudiem vybrané literatury, reakce na příspěvky kolegů

2) plnění dílčích úkolů během semestru

  • rešerše k tématu závěreční práce  (Termín:  29.10.)
  • shrnutí vybraného cizojazyčného článku vztahujícího se k tématu závěrečné práce (Termín: 11.11.)

 3) závěrečná seminární práce a její obhajoba: v průběhu prvních týdnů semestru si každý z účastníků kurzu vybere téma seminární práce - dle svého zájmu či na doporučení vyučující. Téma se musí vztahovat k problematice probírané v rámci kurzu. Specifikace seminární práce bude upřesněna na prvním setkání. Prezentace jednotlivých prací budou probíhat v prosinci/lednu - formou krátké obhajoby a diskuse.

4) ústní zkouška: rozhovor nad jedním z okruhů probíraných v průběhu semestru. Důraz bude kladen na schopnost prezentace myšlenek, propojování získaných poznatků a zkušeností do vzájemných souvislostí a pohotovost při zodpovídání otázek.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Landová, Ph.D. (02.10.2019)

 

 
 

 

Program kurzu

Téma 1

Úvodní informace

  • Seznámení s kurzem, způsob výuky, podpora
  • Podmínky k získání atestace, informační zdroje

Téma 2

Vzdělávací úloha knihovny

  • Úvodní diskuse
  • Pozice knihovny ve vzdělávacím procesu 
  • Knihovník jako učitel/lektor

Téma 3

Čtení a čtenářství

  • Fyziologické a psychologické aspekty
  • Průběh pozornosti, čtenářské návyky
  • Poruchy čtení

Téma 4

Osobnost čtenáře

  • Působení četby
  • Vývoj čtenářského zájmu
  • Čtenářské průzkumy

Téma 5

Podpora čtenářství: příklady dobré praxe

  • České a zahraniční projekty
  • Spolupráce knihoven s dalšími organizacemi 

 

Téma 6

 Informační a mediální gramotnost

  • Příklady definice pojmů a jejich vývoj
  • Standardy, koncepce  (ČR i zahraničí)
  • Společenský kontext rozvoje informační a mediální gramotnosti. 
  • Projekty (ČR i zahraničí)

Další aktivity:

·     Dílčí úkoly

·     Diskuse

·     Obhajoby seminárních prací

·     Konzultace k ústní zkoušce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK