V rámci předmětu se budeme věnovat základním otázkám souvisejícím s problematikou čtení a čtenářství. Co se děje, když čteme? Jak se děti v České republice učí číst? Jakou roli hraje čtení v našem životě? S tématikou čtení velmi úzce souvisí problematika čtení s porozuměním a čtenářské gramotnosti. A odtud je již jen krůček ke gramotnosti informační. Jakou roli hrají knihovny v rozvoji čtenářství a informační gramotnosti? Teoretické aspekty i aplikace v praxi všech míněných témat.
Poslední úprava: UISRIMAN (12.01.2018)
The course will be focusing on reading and reading development and the role libraries can play in this issue. Also, the educational role of libraries in general will be discussed. In detail, the topic of information literacy and information education will be examined.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Hana Landová, Ph.D. (02.10.2019)
Pro získání atestace bude nutné splnit následující podmínky:
1) aktivní účast na přednáškách; resp. v diskusích v Moodlu: zapojení do diskusí, prezentace poznatků získaných samostudiem vybrané literatury, reakce na příspěvky kolegů
2) plnění dílčích úkolů během semestru
rešerše k tématu závěreční práce (Termín: 29.10.)
shrnutí vybraného cizojazyčného článku vztahujícího se k tématu závěrečné práce (Termín: 11.11.)
3) závěrečná seminární práce a její obhajoba: v průběhu prvních týdnů semestru si každý z účastníků kurzu vybere téma seminární práce - dle svého zájmu či na doporučení vyučující. Téma se musí vztahovat k problematice probírané v rámci kurzu. Specifikace seminární práce bude upřesněna na prvním setkání. Prezentace jednotlivých prací budou probíhat v prosinci/lednu - formou krátké obhajoby a diskuse.
4) ústní zkouška: rozhovor nad jedním z okruhů probíraných v průběhu semestru. Důraz bude kladen na schopnost prezentace myšlenek, propojování získaných poznatků a zkušeností do vzájemných souvislostí a pohotovost při zodpovídání otázek.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Landová, Ph.D. (02.10.2019)
Program kurzu
Téma 1
Úvodní informace
Seznámení s kurzem, způsob výuky, podpora
Podmínky k získání atestace, informační zdroje
Téma 2
Vzdělávací úloha knihovny
Úvodní diskuse
Pozice knihovny ve vzdělávacím procesu
Knihovník jako učitel/lektor
Téma 3
Čtení a čtenářství
Fyziologické a psychologické aspekty
Průběh pozornosti, čtenářské návyky
Poruchy čtení
Téma 4
Osobnost čtenáře
Působení četby
Vývoj čtenářského zájmu
Čtenářské průzkumy
Téma 5
Podpora čtenářství: příklady dobré praxe
České a zahraniční projekty
Spolupráce knihoven s dalšími organizacemi
Téma 6
Informační a mediální gramotnost
Příklady definice pojmů a jejich vývoj
Standardy, koncepce (ČR i zahraničí)
Společenský kontext rozvoje informační a mediální gramotnosti.