PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Bibliopedagogika [2] - AIS50155
Anglický název: Theory and Practice of Reader Education [2]
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 12
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Lidmila Vášová
PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Záměnnost : AIS50157
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)
Cílem předmětu je objasnění teoretických základů pedagogiky a psychologie čtenáře s důrazem na aplikaci poznatků v
knihovnické praxi.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)

Základní literatura:

1. Dombrovská, M.; Landová, H.; Tichá, L.: Informační gramotnost:teorie a praxe v ČR. Národní knihovna. 2004, n.1, p. 7-19.

2. Hartl,P.; Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. 774 s. (vybraná hesla)

3. Chaloupka, O.: Takoví jsme my, čeští čtenáři. Praha. Adonai, 2002. 154 s..

4. Manguel, Alberto: Dějiny čtení. (Vybrané kapitoly). Brno, Host, 2007. 478 s.

5. Matějček, Z.: Dyslexie. Specifické poruchy čtení. Praha: H+H, 1995. 169 s.

6. Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Praha: Management Press, 1993. 232 s.

7. Palán, Z.: Výkladový slovník vzdělávání dospělých. Praha. Daha, 1997. 159 s.

Vášová, L: Úvod do bibliopedagogiky. Praha: ISV nakl., 1995. 189 s.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Blanka Vorlíčková, Ph.D. (15.07.2008)

1. Předmět bibliopedagogiky a bibliopsychologie

1.1 Vztah bibliopedagogiky kpedagogicko-psychologickým disciplínám.

1.2 Vztah bibliopedagogiky ksociologii (zejm.aplikace výzkumných metod)

2. Proces čtení

2.1 Psychologické a fyziologické aspekty procesu čtení

2.2 Čtenářské návyky

2.3 Poruchy čtení a možnosti jejich nápravy (zejm. dyslexie)

3. Osobnost čtenáře

3.1 Proces socializace a kultivace jedince

3.2 Vývoj čtenářského zájmu

3.3 Působení četby a její účinky

4. Pedagogika čtenáře

4.1 Úloha četby a knihovny ve výchově a vzdělávání

4.2 Aplikace pedagogických principů a didaktických zásad vpráci knihovníka

5. Metodika práce se čtenáři

5.1 Diferenciální hledisko vpráci se čtenáři

5.2 Individuální formy práce se čtenáři

5.3 Skupinové formy práce se čtenáři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK