PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody výzkumu - AIS500104
Anglický název: Research Methods
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: ANM50650
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D.
Mgr. David Jiří Šlosar
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (19.09.2022)
V rámci semináře se studenti seznámí s kvalitativními i kvantitativními metodami výzkumu. Součástí semináře je
týmový studentský projekt, v jehož rámci studenti definují vlastní výzkumné téma, formulují výzkumné otázky a
hypotézy, navrhnou výzkumný nástroj a provedou pilotní výzkum. Cílem semináře je poskytnout studentům základní
teoretické a metodologické zázemí pro výzkum širších sociálních, kulturních a politických aspektů nových médií.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (04.05.2022)

Pro splnění všech povinností předmětu je nutné: 

  • Zúčastnit se pedagogicko-psychologického experimentu (více informací na lekci)
  • Plnit úkoly v průbehu semestru  
  • Účast na hodinách je povinná s tím, že studující mohou absentovat nejvíce na jednom z šesti vypsaných setkání.
  • úspěšné splnění závěrečného testu.

 

Setkání

Předmět má vymezené místo v rozvrhu, které bude dodržováno i v distanční výuce - naše setkání se budou odehrávat 1x za 14 dní 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (19.09.2022)
  • DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 80-246-0139-7.
  • EASLEY, David; KLEINBERG, Jon. Networks, crowds, and markets: reasoning about a highly connected world. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. 727 s. ISBN 978-0-521-19533-1.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 407 s. ISBN 978-802-6202-196.
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4. rozš. vyd. Praha: Portál, 2012. 734 s. ISBN 978-80-262-0200-4.
  • KOZINETS, Robert V. Netnography: doing ethnographic research online. 1st pub. Los Angeles: SAGE, 2010. 221 s. ISBN 978-1-84860-645-6.
  • REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • SCHULZ, Winfried et al. Analýza obsahu mediálních sdělení. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 149 s. ISBN 80-246-0827-8.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jakub Sedláček, Ph.D. (04.05.2022)

Témata setkání:

1. setkání 

  • obecný úvod do vědeckých výzkumných metod
  • kvanti-kvali výzkum
  • plán výzkumu, hypotézy, výzkumné otázky proces operacionalizace
  • etika ve výzkumu
  • jak konstruovat vzorek

2. setkání 

  • zásady dotazování, rozhovoru, konstrukce dotazníku
  • hl. zásady pozorování
  • etnograficky pristup
  • experimentální metody
3. setkání 

  • kvalitativní metody a obsahová analýza, Atlas.ti - SW pro práci s daty
  • Jak vůbec psát? - vyhledávání v databázích, postup při tvorbě literature review, metareview apod.
4. setkání 

  • digitální stopa a data na sociálních sítích

5. setkání  

  • data mining, webscraping a základní postupy získávání dat z webu obecně
6. setkání 

  • statistika a zpracovani dat

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK