PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální komunikace - AIS10131
Anglický název: Human and Social Communication
Zajišťuje: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:ústní
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AIS10156
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Radka Římanová, Ph.D.
Mgr. Ľudmila Fonferová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: UISRIMAN (30.09.2013)
Posláním přednášky je seznámení posluchačů s postoji a výsledky věd o sociální komunikaci a vybavit je teoretickými
základy i praktickými dovednostmi k analýze komunikačních procesů pro pochopení složitosti společenského informačního
procesu a komplexní povahu fenoménu sociální informace a získání vhodných postojů pro optimální interakci s uživateli.

Přednáška je zakončena seminární prací o vybrané knize, esejí a ústní zkouškou. Hodnocena bude i průběžná příprava na hodiny.
Literatura -
Poslední úprava: UISRIMAN (30.09.2013)

Reading list with references in English:

GRIFFIN, E. A first look at communication theory. Boston : McGraw-Hill, ©2003.

HARRIS, T. Applied organizational communication : perspectives, principles, and pragmatics. Hillsdale, N.J. : L. Erlbaum Associates, 1993.

McQUAIL, D., WINDAHL, S. Communication models for the study of mass communications. London : New York : Longman, 1993.

SAMOVAR, L., PORTER, R. Communication between cultures. Belmont, Calif. : Wadsworth Pub., 1991.

SAMOVAR, L., PORTER, R. Intercultural communication : a reader. Belmont, Calif., Wadsworth Pub. Co. [1972].

SCHEMENT, Jorge Reina. Encyclopedia of communication and information. New York : Macmillan Reference USA, ©2002.

SEBEOK, T., DANESI, M. The forms of meaning : modeling systems theory and semiotic analysis. Berlin ; New York : Mouton de Gruyter, 2000.

TUBBS, S., MOSS, S. Human communication. New York : Random House, 1982.

Reading list with references in Czech:

Berne, Eric. Jak si lidé hrají. Praha : Svoboda, 1970.193 s.

Cejpek, Jiří. Informace, komunikace a myšlení. Praha : Karolinum, 2005. 233 s.

ČERNÝ, Jiří, HOLEŠ, Jan. Sémiotika. Praha : Portál, 2004.

De VITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha : GRADA, 2001. 420 s.

DEMLOVÁ, E. K verbální a neverbální komunikaci : výběr z prací českých a slovenských autorů. Ostrava : Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2004.

DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Praha : Portál, 2002. 160 s.

HOLÁ, Jana. Interní komunikace ve firmě. Brno : Computer press, 2006.

JANÁKOVÁ, Daniela. Metodický průvodce na pomoc neslyšícím, nedoslýchavým a nevidomým studentům a jejich učitelům ve studiu a výuce anglického jazyka. Praha: Karolinum, 2003, 161 s.

JANOUŠEK, I. Gnozeologie komunikací. Praha : Karolinum, 2001, 252 s.

Klapetek, Milan. Komunikace, argumentace, rétorika. Praha : Grada 2008. 247 s.

KOLÁŘOVÁ, Kateřina. Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012, 581 s.

Komunikace neslyšících: sociolingvistika : (antologie textů). Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1998, 161 s.

Křivohlavý, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme. Praha: Svoboda, 1988. 235 s.

Kunczik, Michael. Základy masové komunikace. Praha : Karolinum 1995. 307 s.

LEWIS, David. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publishing, 1995.

MAC LUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha, Odeon 1991.

McLUHAN, M. Člověk, media a elektronická kultura : výbor z díla. Brno : Jota, 2000.

McQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha : Portál, 2005. 604 s.

Mareš, Jiří; Křivohlavý, Jaro. Jak komunikovat ve škole. Brno : Masarykova univerzita 1995. 210 s.

Musil , Josef. Komunikace v informační společnosti. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 144 s.

Musil, Josef. Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 256 s.

PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010, 181 s.

PELSMACKER, Patrick De, GEUENS, Maggie, BERGH, Joeri Van den. Marketingová komunikace. Praha : GRADA, 2003.

Petříková, Jana ; Štěpánek, David. Média - prostředky transferu informací. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 47 s.

Podgórecki, Józef. Sociální komunikace v edukaci. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1998, 322 s.

Postman, Neil. Ubavit se k smrti. Praha : Mladá Fronta, 1999. 190 s.

PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010, 199 s.

Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikace. Praha : Portál, 2008. 221 s.

Slowík, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha : Portál, 2010. 155 s.

SRPOVÁ, Hana. Od informace k reklamě. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 2007.

SVATOŠ, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, 158 s.

TEGZE, Oldřich. Neverbální komunikace. Brno : Computer Press, 2003.

Trampota, Tomáš. Zpravodajství. Praha : Portál, 2005. 191 s.

VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha : Portál 2005. 320 s.

Vybíral, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha : Portál, 2003. 175 s.

Další teoretické materiály pro potřeby výuky jsou uveřejněny v systému Moodle .

Elektronické zdroje ke studiu jsou k dispozici na webové stránce Knihovny společenských vìd T.G. Masaryka v Jinonicích.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Zia Sluková, Ph.D. (17.12.2012)

Osnova:

1 Teoretický úvod do disciplíny sociální a lidská komunikace
1.1 Obecné vymezení oboru a jeho historie

1.2 Interakce s jinými vědními oblastmi

1.3 Definování teoretických východisek a základních terminologických pojmů

1.4 Popis základních složek komunikace, funkcí a komunikačních prostředků

1.5 Interakce versus komunikace

2 Shannon-Weaverův model a jeho vliv na komunikační teorii
2.1 Výhody a omezení modelů všeobecně

2.2 Shannon-Weaverův model s jeho základními charakteristikami

2.3 Výhody a omezení modelu z pohledu komunikačních studií

3 Teorie informace v komunikačních modelech
3.1 Hlavní představitelé oblasti (Aristotel, Harold Lasswell, Wilbur Schramm, David Berlo, Westley and MacLean, Theodore M. Newcomb, Gerhard Maletzke, ... )

3.2 Funkce, význam a grafické znázornění jednotlivých modelů

3.3 Pochopení jedinečnosti, novosti či originality každého z přístupů

4 Předávání informací neverbálním projevem
4.1 Definování pojmu neverbální komunikace a jejích složek (kinesika, posturologie, proxemika, mimika, haptika, ...)

4.2 Shrnutí hlavních funkcí a užívaných prvků

4.3 Rozlišení hlavních klasifikací gest

4.4 Orientace v paralingvistických projevech sdělení

5 Chápání informace v mezikulturní komunikaci
5.1 Kulturní dimenze Gerta Hofstedeho a Fonse Trompenaarse

5.2 Proces interkulturní adaptace a popis jeho jednotlivých fází (S. Lysgaard)

5.3 Vývojový model kulturní citlivosti (Milton J. Bennett)

5.4 Rozdílný postoj českých a německých pracovníků k informaci a komunikaci obecně

6 Role informace v komunikačních bariérách
6.1 Charakteristika fyziologických, mentálních, psychologických či jiných příčin

6.2 Nekompatibilita jednotlivých referenčních systémů

6.3 Rozlišení komunikačních bariér na straně komunikátora, příjemce a v komunikačních kanálech

6.4 Definování vnějších a neverbálních bariér

7 Informace a komunikační klima organizace
7.1 Otevřené a zavřené komunikační klima

7.2 Teoretický popis a grafické znázornění modelu komunikačního klima podle Robertsona

7.3 Fenomén sdílení informací

7.4 Informace v komunikačním auditu

8 Modifikace informace v masové mediální komunikaci
8.1 Úvod do základních termínů, historického vývoje a sociálního kontextu

8.2 Důležité znaky procesu masové komunikace

8.3 Hlavní názorové proudy týkající se teorie o vlivu médií

8.4 Primární a sekundární komunikační médium

8.5 Cenzura a propaganda

8.6 Médium v pojetí Marshalla MacLuhana, Torontská škola, vývoj komunikace podle převládajícího média

9 Informační funkce marketingové komunikace a reklamy
9.1 Charakteristika jednotlivých typů a cílů marketingového komunikačního mixu

9.2 Druhy a cíle reklamy, informační apel reklamy

9.3 Kulturní rozdíly v oblasti marketingové komunikace

9.4 Selektivní pozornost

10 Intrapersonální komunikace a vnitřní řeč
10.1 Popis a druhy intrapersonální komunikace

10.2 Podoby zdvojování či zmnožování "já" v intrapersonální komunikaci

10.3 Druhy vnitřních konfliktů a možnosti jejich zpracování

10.4 Transakční analýza (Eric Berne)

11 Konflikt v interpersonální komunikaci
11.1 Ovlivnění vnímání, konflikt jako přirozený fenomén

11.2 Vývoj konfliktu, aktivita a pasivita v řešení konfliktů, styly zvládání konfliktů

11.3 Reakce na konflikt, zpětná vazba

11.4 Sociální konflikty

11.5 Teorie mediace

12 Lingvistika a sémiotika v komunikaci
12.1 Charakteristika disciplín (lingvistika, sémiotika, syntax, sémantika a pragmatika)

12.2 Pojem "znak" a jeho vymezení dle Ferdinanda de Saussura a Charlese S. Peirce

12.3 Druhy vztahů mezi znakem a tím, co je označováno

12.4 Arbitrárnost a lineárnost jazykového znaku

12.5 Asymetrie jazykového znaku (polysémie, homonymie, synonymie)

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK