PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudební divadlo a politika - AHV120032
Anglický název: Music Theatre and Politics
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (24.09.2021)
Kurz se zaměřuje na souvislosti hudebního divadla a politiky od 19. století do současnosti. Věnuje se různým formám hudebního divadla (opera, opereta, muzikál, experimentální hudební divadlo) a různým přístupům k jejich politickému působení (nacionalismus, gender, dekolonizace, ekokritika ad.). Kurz je založen na čtení a diskusi odborných textů v angličtině, které jsou doplněny relevantními audiovizuálními příklady.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (05.10.2021)

6. října

Úvod

 

13. října

Herbert Lindberger, “On Opera and Society (Assuming a Relationship).“ In Opera and Society in Italy and France from Monteverdi to Bourdieu, edited by Victoria Johnson, Jane F. Fulcher and Thomas Ertman. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, pp. 294-311.

 

20. října

Suzanne Aspden, “Opera and National Identity.“ In The Cambridge Companion to Opera Studies, edited by Nicholas Till. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, pp. 276-297.

 

27. října

výuka odpadá

 

3. listopadu

Jane F. Fulcher, “Reinscribing, Framing, and Subverting an Operatic Icon: Debussy’s Pelléas et Mélisande. In Renegotiating French Identity: Musical Culture and Creativity in France during Vichy and the German Occupation. New York: Oxford University Press, 2018, pp. 71-124.

 

10. listopadu

Harriet Boyd-Bennett, “Introduction.” In Opera in Postwar Venice: Cultural Politics and the Avant-Garde. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, pp. 1-31.

 

17. listopadu – Státní svátek

 

24. listopadu

Sovětská opereta v Čechách

host: Vojtěch Frank 

 

1. prosince

Colleen Renihan, “Opera and/as History.” In The Operatic Archive: American Opera as History. London and New York: Routledge, 2020, pp. 22-50.

 

8. prosince

Bradley Rogers, “Introduction: Bursting Into Song and Dance.” The Song is You: Musical Theatre and the Politics of Bursting into Song and Dance. Iowa: University of Iowa Press, 2020, pp. 1-22. (Dostupné na books.google.cz)

 

15. prosince 

Beverly Diamond, “Decentering Opera: Early Twenty-First-Century Indigenous Production“. In Opera Indigene: Re/presenting First Nations adn Indigenous Cultures, edited by Pamela Karantonis and Dylan Robinson. London and New York: Routledge, 2011.

 

22. prosince 

Naomi André, “Engaged Opera”. In Black Opera: History, Power, Engagement. Urbana, Chicago, and Sprinfield: University of Illinois Press, 2018, pp. 1-26.

 

5. ledna

The Politics of Place in Music Theatre

host: Elia Moretti

 

12. ledna

Prezentace

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK