PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Carmen na jevišti a ve filmu - AHV110366
Anglický název: Carmen on stage and screen
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Exchange - 03.2 Music and Musicology
Exchange - 03.4 Photography, Cinematography
Exchange - 08.9 Others-Humanities
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (04.02.2023)
Tento kurz se zabývá operou Carmen Georgese Bizeta jako příkladem způsobů, jak lze kanonické dílo operního repertoáru reinterpretovat ve 20. a 21. století. V popředí zájmu stojí především operní zobrazování genderu, rasy, etnicity a třídy. Kurz je postaven na práci s konkrétním audiovizuálním materiálem (divadelními inscenacemi a filmovými verzemi Carmen) ve vztahu k odborným textům, které tento materiál interpretují. Cílem kurzu je poskytnout studujícím teoretické a analytické nástroje, aby mohli sami podobné operní reinterpretace kriticky promýšlet.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (04.02.2023)

Studující vypracují dvě shrnutí (750-1000 slov) a závěrečnou práci na téma vztahující se k problematice opery Carmen na jevišti a ve filmu dle vlastního výběru (2000-2500 slov).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. (04.02.2023)

Carmen na jevišti a ve filmu, LS 2023

 

15. února

Úvod

16. února

Co víme o Carmen?

(slovníky, wikipedia, Hostomská, ...)

Carolyn Abbate and Roger Parker. A History of Opera: The Last Four Hundred Years. Penguin 2015, s. 330-339

 

22. února

projekce:

Carmen, Metropolitan Opera (1987) – 1. část

23. února

četba:

Susan McClary. “The genesis of Bizet’s Carmen.” In Georges Bizet Carmen (Cambridge Opera Handbooks). Cambridge: Cambridge University Press 1992, s. 15-28.

 

1. března

projekce:

Carmen, Metropolitan Opera – 2. část

2. března

četba:

McClary, Georges Bizet Carmen:

“Images of race, class and gender in nineteenth-century French culture”, s. 29-43.

 

8. března

Peter Robinson. “Merimée’s Carmen.” In McClary, Georges Bizet Carmen, s. 1-14.

9. března

McClary, Georges Bizet Carmen: “The musical languages of Carmen”, s. 44-61.

 

15. března

projekce:

Francesco Rosi: Bizet’s Carmen (1984) – 1. část

16. března

McClary, Georges Bizet Carmen: “Carmen on Film”, s. 130-146.

H. Marshall Leicester, Jr. “Discourse and the Film Text: Four Readings of ‘Carmen.’” Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), s. 245-249.

 

Odevzdat shrnutí 1 – opera Carmen (750-1000 slov)

 

22. března

projekce: 

Francesco Rosi: Bizet’s Carmen – 2. část

23. března

četba:

Marcia J. Citron. “Opera al fresco: Rosi’s Bizet’s Carmen and Losey’s Don Giovanni.” In Opera on Screen. New Haven and London: Yale University Press 2000, s. 161-204.

H. Marshall Leicester, Jr. “Discourse and the Film Text: Four Readings of ‘Carmen.’” Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), s. 266-282.

 

29. března

projekce:

Cecil B. DeMille: Carmen (1915) s Geraldine Farrar

30. března

četba:

Melina Esse. “The Silent Diva: Farrar’s Carmen.” In Technology and the Diva: Sopranos, Opera, and Media from Romanticism to the Digital Age. Ed. Karen Henson. Cambridge: Cambridge University Press 2016, 89-103.

 

5. dubna

projekce:

Lotte Reiniger: Carmen (1933)

četba:

Harriet Margolis. “Shadow and Substance: Reiniger’s Carmen Cuts Her Own Capers.” In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 61-74.

6. dubna – děkanské volno

 

12. dubna

projekce:

Carlos Saura: Carmen (1983)

13. dubna

četba:

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 253-259.

José F. Colmeiro. “Rehispanicizing Carmen: Cultural Reappropriations in Spanish Cinema.” In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 91-105.

 

19. dubna

projekce: 

Peter Brook: La Tragédie de Carmen (1983)

20. dubna

četba:

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 259-266.

McClary, “Carmen on Film”

 

Odevzdat shrnutí 2 – Carmen ve filmu (750-1000 slov)

 

26. dubna

projekce: 

Oscar Hammerstein a Otto Preminger: Carmen Jones (1954)

27. dubna 

četba:

Nelly Furman. “Screen Politics: Otto Preminger’s Carmen Jones”, In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 121-133

 

3. května 

Martin Nedbal. “Carmen for the Czechs and Germans, 1880 to 1945.” In Carmen Abroad: Bizet’s Opera on the Global Stage, edited by Richard Langham Smith and Clair Rowden, New York: Cambridge University Press 2020, s. 215-230.

4. května

prezentace témat závěrečných prací

 

10. května – rektorský den

11. května

prezentace témat závěrečných prací

 

Závěrečná práce (7-10 stran, cca 2000-2500 slov)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK