Předmět je součástí volného desetidílného cyklu speciálních cvičení s názvem "Klíčové texty evropské hudební teorie", jehož smyslem je nabídnout studentům výklad dějin evropského hudebněteoretického myšlení do roku 1600. V kurzu se pracuje seminární formou přímo s originálními texty (případně jejich překlady), což frekventantům umožňuje nahlížet na dějiny hudby očima nejvýznamnějších dobových teoretiků.
Poslední úprava: BATAJ7AF (28.09.2017)
The course is a part of a ten-part series of special courses called "Key Texts of European Music Theory", whose purpose is to offer to students an interpretation of the history of European music theory until 1600. The course allows to look at the history of music through the eyes of the most important music theory treatises. The students work directly with the original texts (or their translations).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: BATAJ7AF (28.09.2017)
Podmínkou zakončení předmětu je vedle pravidelné docházky (minimálně 70%) úspěšné složení atestace.
Literatura
Poslední úprava: BATAJ7AF (01.10.2017)
Základní literatura
PLANTINGA, Leo. Philippe de Vitry's "Ars Nova": A Translation. In: Journal of Music Theory 5, 1961, No. 2, s. 204-223.
REANEY, Gilbert - GILLES, André - MAILLARD, Jean, eds. Philippe de Vitry (1291-1361), Ars Nova. Neuhausen-Stuttgart 1964.
Další doporučená literatura
APEL, Willi. Die Notation der polyphonen musik 900-1600. 2. vylepšené vydání. Lipsko 1970 (angl. originál: APEL, Willi. The Notation of Polyfonic Music 900-1600. 5th edition. Cambridge (Mass.) 1953).
BARKER, Andrew. Greek musical writing. Volume 1, The musician and his art. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. Cambridge readings in the literature of music. ISBN 0-521-23593-6.
BARKER, Andrew. Greek musical writing. Volume 2, Harmonie and Acoustic Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. Cambridge readings in the literature of music. ISBN 0-521-61697-2.
BURLAS, Ladislav. Dejiny európskej hudobnej teórie. I. Bratislava, 1978.
ČERNÝ, Miroslav K. Hudba antických kultur. Vyd. 2., rev. a dopl. Praha: Academia, 2006. 395 s. ISBN 80-200-1251-6.
GHYKA, Matila C. Zlaté číslo, aneb, Jak pythagorovské rytmy a obřady ovlivnily vývoj západní civilizace. Vyd. 1. Praha: Argo, 2008. 415 s. Zip; sv. 9. ISBN 978-80-7203-926-5.
CHRISTENSEN Thomas Street, ed. The Cambridge History of Western Music Theory. Cambridge 2002.
PARRISH, Carl. The notation of medieval music. New York: Pendragon Press, 1978.
PSEUDO-PLÚTARCHOS. O hudbě: řecko-české vydání. Překlad Marcela Slavíková. První vydání. Praha: OIKOYMENH, 2015. 241 stran. Knihovna antické tradice; svazek 12. ISBN 978-80-7298-505-0.
RIEMANN, Hugo. Geschichte der Musiktheorie im IX.-XIX. Jahrhundert. Leipzig: M. Hesse, 1898 (angl. překlad: RIEMANN, Hugo. History of Music Theory. Books I and II. Polyphonic Theory to the Sixteenth Century. Lincoln 1962).
ŠÍR, Zbyněk, ed. Řecké matematické texty: řecko-česky. Překlad Richard Mašek a Adam Šmíd. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2011. 571 s. Knihovna antické tradice; sv. 8. ISBN 978-80-7298-308-7.
Atestace probíhá formou ústní zkoušky, v níž student prokáže znalosti probírané látky. Ke zkoušce se předkládá vytištěný a podepsaný seznam prostudované odborné literatury.
Sylabus
Poslední úprava: BATAJ7AF (28.09.2017)
S tématy jednotlivých lekcí budou studenti seznámeni na úvodní hodině.