PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Avantgardy 20. století - AHV110249
Anglický název: Avantgards of 20th century
Zajišťuje: Ústav hudební vědy (21-UHV)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Miroslav Pudlák, CSc.
Třída: A – Mezioborová nabídka VP: Uměnovědy
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Přednáška je určena pro studenty magisterského a pokročilejšího bakalářského studia, kteří chtějí více proniknout do problematiky vážné hudby 20. století. Pro studenty bakalářského studia je předpokladem úspěšné absolvování předmětu Hudební analýza I a II. Studenti se budou na přednášky připravovat čtením textů, jejichž rozbor bude součástí výkladu, a poslechem skladeb. Témata se zaměří na vybrané problémy hudby v kontextu politických událostí, filosofických směrů a estetických proudů. Přednáška navazuje na znalosti z Přehledu dějin hudby II.

Témata:

1. Kompozice jako věda - Evropská poválečná avantgarda
2. Tonalita a totalita – Hudba za železnou oponou
3. Jedna avantgarda! – „Nová hudba“ a její projevy v Československu 60. let
4. Hudba jako konceptuální umění – John Cage a jeho okolí
5. Velké návraty – Redukcionismus, simplifikace, neoromantismus 70. let
6. Modernita nekončí! – Pokračování avantgardních hnutí v 80. letech
7. Postmodernismus a post-postmodernismus – Pokus o uchopení současnosti

Cíl předmětu
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)

Cílem předmětu je nejen rozšíření faktografickch znalostí, ale také hlubší porozumění dějinnému a kulturnímu kontextu, ve kterém vznikaly nové proudy hudby 20. století, jakož i nahlédnutí do teoretického diskursu, který je provázel. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)

Vědomostní test, esej na vybrané téma.

Literatura
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)

Adorno, Theodor W.:  Philosophy of new music. Minneapolis: University of Minnesota Press. (2006)

Adorno, Theodor W.: Hudba na provázku, Hudební věda, Roč. 6, č. 1 (1969), s. 92-101  

Babbitt, Milton. Who Cares if You Listen? In High Fidelity, 1958, Vol 8, Issue 2, p. 38-40

Gorodinskij, Viktor Markovič: Hudba duševní bídy, Praha : Orbis, 1952

Boulez, Pierre. “Tendencies in Recent Music.” In Source Readings in Music History, ed. Oliver Strunk. New York and London: W. W. Norton & Co. 1998, pp. 1346-1352.

Cage, John. “Composition as Process: Indeterminacy.” In Audio Culture, pp. 176-186.

Cook, Nicholas, and Anthony Pople. The Cambridge History of Twentieth-century Music. N.p.: n.p., n.d. Print.

Cutler, Chris. “Plunderphonia.” In Audio Culture, pp. 138-156.

Griffiths, Paul. A Concise History of Western Music. Cambridge, UK: Cambridge UP, 2006. Print.

Hanning, Barbara Russano, and Donald Jay. Grout. Concise History of Western Music. New York: Norton, 1998. Print. ISBN-10: 0393920666

Krammer, Jonathan. Postmodern Concepts of Musical Time. In Indiana Theory Review, 1996, Vol. 17, Issue 2., p. 21-61

Ligeti, György. “States, Events, Transformations,” Trans. Jonathan W. Bernard. Perspectives of New Music, Vol. 31, No. 1 (Winter, 1993), pp. 164-171.

McClary, Susan. “Rap, Minimalism, and Structures of Time in Late Twentieth-Century Culture. In Audio Culture: Readings in Modern Music, Ed. Christoph Cox and Daniel Warner. London and New York: Continuum 2005, pp. 289-298.

Nyman, Michael.  Towards (a Definition of) Experimental Music. In Audio Culture: Readings in Modern Music, Ed. Christoph Cox and Daniel Warner. London and New York: Continuum 2005, pp. 209-220.

Nyman, Michael. Experimental Music, Cage and Beyond, Cambridge University Press, 1974

Morgan, Robert P. Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America:   

Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964.

Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 1970.

Reich, Steve. “Writings about Music.” In: Source Readings in Music History, ed. Oliver Strunk. New York and London: W. W. Norton & Co. 1998, pp. 1385-1390.

Ross, Alex: The Rest Is Noise. Picador, NY 2007

Smolka, Jaroslav: Superfoltýn, Opus musicum, 1991, č. 9-10

Stockhausen, Karlheinz. “Electronic and Instrumental Music.” In Audio Culture, pp. 370-380.

Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford UP, 2005. Print.

Timothy A. Johnson, “Minimalism: Aesthetic, Style, or Technique?” The Musical Quaterly, Vol. 78, No. 4 (Winter 1994), s. 742-773.

Zouhar, Vít. Postmoderní hudba? Německá diskuse na sklonku 20. století, Universita Palackého, Olomouc 2004

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK