|
|
|
||
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Témata: 1. Kompozice jako věda - Evropská poválečná avantgarda 2. Tonalita a totalita – Hudba za železnou oponou 3. Jedna avantgarda! – „Nová hudba“ a její projevy v Československu 60. let 4. Hudba jako konceptuální umění – John Cage a jeho okolí 5. Velké návraty – Redukcionismus, simplifikace, neoromantismus 70. let 6. Modernita nekončí! – Pokračování avantgardních hnutí v 80. letech 7. Postmodernismus a post-postmodernismus – Pokus o uchopení současnosti |
|
||
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Cílem předmětu je nejen rozšíření faktografickch znalostí, ale také hlubší porozumění dějinnému a kulturnímu kontextu, ve kterém vznikaly nové proudy hudby 20. století, jakož i nahlédnutí do teoretického diskursu, který je provázel. |
|
||
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Vědomostní test, esej na vybrané téma. |
|
||
Poslední úprava: UHVPUDLAK (02.10.2016)
Adorno, Theodor W.: Philosophy of new music. Minneapolis: University of Minnesota Press. (2006) Adorno, Theodor W.: Hudba na provázku, Hudební věda, Roč. 6, č. 1 (1969), s. 92-101 Babbitt, Milton. Who Cares if You Listen? In High Fidelity, 1958, Vol 8, Issue 2, p. 38-40 Gorodinskij, Viktor Markovič: Hudba duševní bídy, Praha : Orbis, 1952 Boulez, Pierre. “Tendencies in Recent Music.” In Source Readings in Music History, ed. Oliver Strunk. New York and London: W. W. Norton & Co. 1998, pp. 1346-1352. Cage, John. “Composition as Process: Indeterminacy.” In Audio Culture, pp. 176-186. Cook, Nicholas, and Anthony Pople. The Cambridge History of Twentieth-century Music. N.p.: n.p., n.d. Print. Cutler, Chris. “Plunderphonia.” In Audio Culture, pp. 138-156. Griffiths, Paul. A Concise History of Western Music. Cambridge, UK: Cambridge UP, 2006. Print. Hanning, Barbara Russano, and Donald Jay. Grout. Concise History of Western Music. New York: Norton, 1998. Print. ISBN-10: 0393920666 Krammer, Jonathan. Postmodern Concepts of Musical Time. In Indiana Theory Review, 1996, Vol. 17, Issue 2., p. 21-61 Ligeti, György. “States, Events, Transformations,” Trans. Jonathan W. Bernard. Perspectives of New Music, Vol. 31, No. 1 (Winter, 1993), pp. 164-171. McClary, Susan. “Rap, Minimalism, and Structures of Time in Late Twentieth-Century Culture. In Audio Culture: Readings in Modern Music, Ed. Christoph Cox and Daniel Warner. London and New York: Continuum 2005, pp. 289-298. Nyman, Michael. Towards (a Definition of) Experimental Music. In Audio Culture: Readings in Modern Music, Ed. Christoph Cox and Daniel Warner. London and New York: Continuum 2005, pp. 209-220. Nyman, Michael. Experimental Music, Cage and Beyond, Cambridge University Press, 1974 Morgan, Robert P. Twentieth-Century Music: A History of Musical Style in Modern Europe and America: Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964. Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 1970. Reich, Steve. “Writings about Music.” In: Source Readings in Music History, ed. Oliver Strunk. New York and London: W. W. Norton & Co. 1998, pp. 1385-1390. Ross, Alex: The Rest Is Noise. Picador, NY 2007 Smolka, Jaroslav: Superfoltýn, Opus musicum, 1991, č. 9-10 Stockhausen, Karlheinz. “Electronic and Instrumental Music.” In Audio Culture, pp. 370-380. Taruskin, Richard. The Oxford History of Western Music. Oxford: Oxford UP, 2005. Print. Timothy A. Johnson, “Minimalism: Aesthetic, Style, or Technique?” The Musical Quaterly, Vol. 78, No. 4 (Winter 1994), s. 742-773. Zouhar, Vít. Postmoderní hudba? Německá diskuse na sklonku 20. století, Universita Palackého, Olomouc 2004 |