|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (17.09.2015)
Michael Wittschier vyučuje filosofii a němčinu na Gymnáziu ve Wipperfürthu a řadu let se podílí na vzdělávání učitelů a vedení praxí, je autorem několika metodických knih k výuce filosofie. Markus Tiedemann je profesorem didaktiky filosofie na Svobodné univerzitě v Berlíně. Kurs je blokový, koná se vždy celý den v těchto termínech: sobota 10. 10. 2015 od 9.30 do 18 hodin pátek 23. 10. od 9.30 do 18 hodin sobota 24. 10. od 9.00 do 17.30 hodin Celý kurz bude tlumočen do češtiny. Součástí kurzu budou přeložené texty, ukázky aktivit do výuky a prezentace. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (14.09.2015)
Cílem kursu bude představení vybraných aktivizujících přístupů v rámci problémově zaměřené výuky filosofie a zejména trénink dovedností potřebných pro takto pojatou výuku oboru (formulace problému či klíčové otázky, volba aktuálních témat a jejich zasazení do odborného kontextu, možnosti rozvíjení argumentačních a komunikačních dovedností středoškolských studentů, práce s novými metodami specifickými pro filosofii). V dopoledním bloku vždy proběhne přednáška, odpolední seminární blok naváže na dopolední téma praktickými ukázkami a tréninkem vybraných dovedností. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (14.09.2015)
Požadavky k zápočtu - aktivní účast na všech setkáních - vyplnění zpětné vazby |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (14.09.2015)
1. den - M. Wittschier
Myšlenkové experimenty jsou specificky filosofickou metodou, která rozvíjí spekulativní myšlení studentů a schopnost domýšlet důsledky různých myšlenkových pozic.
Nácvik práce s myšlenkovými experimenty od jejich pouhé interpretace či promýšlení k formulování vlastních myšlenkových experimentů.
2. den - M. Tiedemann
M. Tiedemann nabídne zdůvodnění, proč je problémově zaměřená výuka právě pro filosofii nejvíce smysluplná a potřebná. Představí i vlastní model práce s filosofickými problémy, který vede studenty k formulování klíčových otázek.
Nácvik volby témat a formulování problémů a otázek, cílená práce s kognitivními konflikty studentů, možnosti zařazování a využívání kontroverzních témat či dilemat.
3. den - M. Tiedemann
V přednášce se M. Tiedemann zamyslí na očekáváními a rolí, které si spojujeme s výukou etiky. Bude hledat odpověď na otázku, jaké způsoby porozumění dnešnímu světu jsou v souladu s filosofickým poznáním a chápáním sebe sama.
Konkrétní ukázky postupů, užívaných v Německu při přípravě na debatní soutěž Jugend debattiert, včetně ukázek tréninkových cvičení a způsobů hodnocení.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (17.09.2015)
Vzhledem k zajišťování techniky pro tlumočení je třeba se na předmět zapsat do 4.10. |