PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problémově zaměřená výuka filosofie - AFSV00229
Anglický název: Teaching of Philosophy on Problems
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [DS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (17.09.2015)
Kurs, vedený německými učiteli a didaktiky filosofie Michaelem Wittschierem a Markusem Tiedemannem, je určen pro studenty, kteří mají zájem vyučovat filosofii na střední škole a/či se chtějí dozvědět, jak vypadá didaktika filosofie v Německu. V případě většího počtu zájemců budou mít přednost studenti filosofie a religionistiky a absolventi kursů k didaktice filosofie. Kurs je zároveň nabízen i středoškolským učitelům filosofie a navazuje na loňský dvoudenní seminář vedený M. Wittschierem, účast na něm ale není vyžadována.
Michael Wittschier vyučuje filosofii a němčinu na Gymnáziu ve Wipperfürthu a řadu let se podílí na vzdělávání učitelů a vedení praxí, je autorem několika metodických knih k výuce filosofie. Markus Tiedemann je profesorem didaktiky filosofie na Svobodné univerzitě v Berlíně.
Kurs je blokový, koná se vždy celý den v těchto termínech:
sobota 10. 10. 2015 od 9.30 do 18 hodin
pátek 23. 10. od 9.30 do 18 hodin
sobota 24. 10. od 9.00 do 17.30 hodin

Celý kurz bude tlumočen do češtiny. Součástí kurzu budou přeložené texty, ukázky aktivit do výuky a prezentace.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (14.09.2015)

Cílem kursu bude představení vybraných aktivizujících přístupů v rámci problémově zaměřené výuky filosofie a zejména trénink dovedností potřebných pro takto pojatou výuku oboru (formulace problému či klíčové otázky, volba aktuálních témat a jejich zasazení do odborného kontextu, možnosti rozvíjení argumentačních a komunikačních dovedností středoškolských studentů, práce s novými metodami specifickými pro filosofii). V dopoledním bloku vždy proběhne přednáška, odpolední seminární blok naváže na dopolední téma praktickými ukázkami a tréninkem vybraných dovedností.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (14.09.2015)

Požadavky k zápočtu

- aktivní účast na všech setkáních

- vyplnění zpětné vazby

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (14.09.2015)

1. den - M. Wittschier

  • Přednáška s diskusí - Myšlenkové experimenty ve výuce filosofie

Myšlenkové experimenty jsou specificky filosofickou metodou, která rozvíjí spekulativní myšlení studentů a schopnost domýšlet důsledky různých myšlenkových pozic.

  • Seminář - Příklady myšlenkových experimentů a způsob práce s nimi

Nácvik práce s myšlenkovými experimenty od jejich pouhé interpretace či promýšlení k formulování vlastních myšlenkových experimentů.

 

2. den - M. Tiedemann

  • Přednáška s diskusí - Problémově zaměřená didaktika filosofie

M. Tiedemann nabídne zdůvodnění, proč je problémově zaměřená výuka právě pro filosofii nejvíce smysluplná a potřebná. Představí i vlastní model práce s filosofickými problémy, který vede studenty k formulování klíčových otázek.

  • Seminář - Rozvíjení klíčových otázek a kognitivních konfliktů, práce s kontroverzními tématy

Nácvik volby témat a formulování problémů a otázek, cílená práce s kognitivními konflikty studentů, možnosti zařazování a využívání kontroverzních témat či dilemat.

 

3. den - M. Tiedemann

  • Přednáška s diskusí - Etické zaměření v moderní době - Jaký je smysl výuky etiky?

V přednášce se M. Tiedemann zamyslí na očekáváními a rolí, které si spojujeme s výukou etiky. Bude hledat odpověď na otázku, jaké způsoby porozumění dnešnímu světu jsou v souladu s filosofickým poznáním a chápáním sebe sama.

 

  • Seminář - Debata ve výuce filosofie

Konkrétní ukázky postupů, užívaných v Německu při přípravě na debatní soutěž Jugend debattiert, včetně ukázek tréninkových cvičení a způsobů hodnocení.

 

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (17.09.2015)

Vzhledem k zajišťování techniky pro tlumočení je třeba se na předmět zapsat do 4.10.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK