|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)
Výběrový kurz: lze zapisovat v bakalářském i magisterském studiu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)
Podmínkou získání atestu je aktivní účast v semináři plus referát nebo písemná práce v rozsahu 5-7 normostran (platí pro atest za jeden semestr). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)
- Johann Joachim Winckelmann, Myšlenky o napodobování řeckých děl v malířství a sochařství, in: Winckelmann, Dějiny umění starověku. Stati, přel. Jiří Stromšík, Praha, Odeon, 1986, str. 265-283 - Gotthold Ephraim Lessing, Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie, in: Lessing, Hamburská dramaturgie, Láokóon, Stati, přel. Alena Šimečková, Praha, Odeon, 1980, str. 279-386 - Johann Gottfried Herder, Erstes Wäldchen. Herrn Lessings Laokoon gewidmet (První kritický lesík věnovaný Láokoóntovi pana Lessinga, 1769), in: Herder, Werke in zehn Bänden, Bd. II, ed. G. E. Grimm, Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main ,1993, str. 63-245; cf. též angl. př. First Grove, Dedicated to Mr. Lessing’s Laocoön ve výboru Selected writings on aesthetics, přel. Gregory Moore, Princeton University Press, 2006) - Johann Wolfgang Goethe, "Über Laokoon", Propyläen I, 1, 1798; přetištěno mj. in Goethe, Artemisgedenkausgabe zu Goethes 200. Geburtstag, Zürich, 1961-1966, sv. XIII, str. 161-174 - William Guild Howard, "Ut Pictura Poesis", PMLA, Vol. 24, No. 1 (1909), pp. 40-123 - Irving Babbitt, The New Laocoon: An essay on the confusion of the arts, Boston, Houghton Mifflin Company, 1910 - Rensselaer W. Lee, "Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting", Art Bulletin 22 (1940): 197-269 (a jako samostatná kniha s týmž názvem, New York, Norton, 1967). - W. J. T. Mitchell, "The Politics of Genre: Space and Time in Lessing's Laocoon", Representations No. 6 (1984), str. 98-115 - Liliane Weissberg, "Language's Wound: Herder, Philoctetes, and the Origin of Speech", Modern Language Notes 104, 1989, str. 548-579 - Maria H. Loh, "Outscreaming the Laocoön: Sensation, Special Affects, and the Moving Image", Oxford Art Journal 34.3 (2011), str. 393-414 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)
Obdoba poesie a malířství (zásada ut pictura poesis), týkající se zároveň popisu nových, překvapivých tvarů i evokace lidských emocí, je součástí řady poetik počínaje Horatiovým Listem Pisonům čili O umění básníckém. Lessingův Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie (1876) přichází s kritikou této obdoby skrze vytyčení zdánlivě ostré hranice mezi poesií či literaturou jako uměním času a malířstvím jako uměním prostoru. S tímto rozlišením pak souvisí Lessingovo zavržení alegorické funkce literatury i řada dalších motivů, které souvisejí více či méně úzce s polemikou mířící na Winckelmannovo klasicistní chápání dějin umění. Cílem semináře není podrobná historická rekonstrukce tohoto sporu a dalších rozměrů Lessingovy estetiky včetně reakcí na ni (Herder, Goethe). Půjde o současně užší i obecněji zaměřené tázání jednak po vztazích mezi uměleckým dílem a kategoriemi času a prostoru, dále po způsobech vyjadřování emocí v básnickém i malířském umění. Opominuto nebude ani exemplární postavení, které náleží sousoší Láokoónta a jeho synů, jež bylo objeveno roku 1506 v Římě a vystaveno ve Vatikánu. |