PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jazyk, obraz, obraznost: Lessingův Láokoón a jiné texty II - AFSV00221
Anglický název: Language, Image, Imagination: Lessing’s Laocoön and Other Texts II
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Karel Thein, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)
Lessingův Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie (1876) nabízí zásadní reinterpretaci vztahu poesie a malířství, jejímž jádrem je ostré odmítnutí tradiční analogie obou umění. Seminář zkoumá předpoklady i důsledky této kritiky s důrazem na širší otázku role obraznosti (1) vzhledem ke kategoriím času a prostoru, (2) vzhledem k výrazu emocí v malbě i poesii.

Výběrový kurz: lze zapisovat v bakalářském i magisterském studiu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)

Podmínkou získání atestu je aktivní účast v semináři plus referát nebo písemná práce v rozsahu 5-7 normostran (platí pro atest za jeden semestr).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)

- Johann Joachim Winckelmann, Myšlenky o napodobování řeckých děl v malířství a sochařství, in: Winckelmann, Dějiny umění starověku. Stati, přel. Jiří Stromšík, Praha, Odeon, 1986, str. 265-283

- Gotthold Ephraim Lessing, Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie, in: Lessing, Hamburská dramaturgie, Láokóon, Stati, přel. Alena Šimečková, Praha, Odeon, 1980, str. 279-386

- Johann Gottfried Herder, Erstes Wäldchen. Herrn Lessings Laokoon gewidmet (První kritický lesík věnovaný Láokoóntovi pana Lessinga, 1769), in: Herder, Werke in zehn Bänden, Bd. II, ed. G. E. Grimm, Deutscher Klassiker Verlag, Frankfurt am Main ,1993, str. 63-245; cf. též angl. př. First Grove, Dedicated to Mr. Lessing’s Laocoön ve výboru Selected writings on aesthetics, přel. Gregory Moore, Princeton University Press, 2006)

- Johann Wolfgang Goethe, "Über Laokoon", Propyläen I, 1, 1798; přetištěno mj. in Goethe, Artemisgedenkausgabe zu Goethes 200. Geburtstag, Zürich, 1961-1966, sv. XIII, str. 161-174

- William Guild Howard, "Ut Pictura Poesis", PMLA, Vol. 24, No. 1 (1909), pp. 40-123

- Irving Babbitt, The New Laocoon: An essay on the confusion of the arts, Boston, Houghton Mifflin Company, 1910

- Rensselaer W. Lee, "Ut Pictura Poesis: The Humanistic Theory of Painting", Art Bulletin 22 (1940): 197-269 (a jako samostatná kniha s týmž názvem, New York, Norton, 1967).

- W. J. T. Mitchell, "The Politics of Genre: Space and Time in Lessing's Laocoon", Representations No. 6 (1984), str. 98-115

- Liliane Weissberg, "Language's Wound: Herder, Philoctetes, and the Origin of Speech", Modern Language Notes 104, 1989, str. 548-579

- Maria H. Loh, "Outscreaming the Laocoön: Sensation, Special Affects, and the Moving Image", Oxford Art Journal 34.3 (2011), str. 393-414

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Eva Mokrejšová (19.01.2015)

Obdoba poesie a malířství (zásada ut pictura poesis), týkající se zároveň popisu nových, překvapivých tvarů i evokace lidských emocí, je součástí řady poetik počínaje Horatiovým Listem Pisonům čili O umění básníckém. Lessingův Láokoón neboli o hranicích malířství a poezie (1876) přichází s kritikou této obdoby skrze vytyčení zdánlivě ostré hranice mezi poesií či literaturou jako uměním času a malířstvím jako uměním prostoru. S tímto rozlišením pak souvisí Lessingovo zavržení alegorické funkce literatury i řada dalších motivů, které souvisejí více či méně úzce s polemikou mířící na Winckelmannovo klasicistní chápání dějin umění. Cílem semináře není podrobná historická rekonstrukce tohoto sporu a dalších rozměrů Lessingovy estetiky včetně reakcí na ni (Herder, Goethe). Půjde o současně užší i obecněji zaměřené tázání jednak po vztazích mezi uměleckým dílem a kategoriemi času a prostoru, dále po způsobech vyjadřování emocí v básnickém i malířském umění. Opominuto nebude ani exemplární postavení, které náleží sousoší Láokoónta a jeho synů, jež bylo objeveno roku 1506 v Římě a vystaveno ve Vatikánu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK