PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jak má vypadat policejní prezident: Filosofie opery - AFSV00189
Anglický název: How the chief of police should look like: The philosophy of opera
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2015
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. Petr Rezek
prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: LOGKOLMA (21.08.2014)
Pucciniho Tosca nabízí příležitost k rozvinutí některých základních otázek filosofie opery. Hlavní z nich se - stejně jako minulý rok ve Filosofických chapadlech opery - bude vztahovat k problému konvence v umění a Wittgensteinovu výroku, že konvence je adekvátním a vlastně i jediným výrazem nutnosti. V této přednášce se zaměříme na Toscu a další opery s výskytem pořádkových sborů, v první řadě s ohledem na domněnku, že mají smyslově reprezentovat řád podobně, jako má umění smyslově manifestovat pravdu, a že je v této manifestaci leccos konvenčního, a proto i dvojznačně uchopitelného - vždyť konvence, např. daných jazykových výrazů, má v sobě obojí, nutnost i libovolnost. To vše lze shrnout do otázky "jak má vypadat policejní prezident?".

Při pokusu o její zodpovězení se nám střetnutí dvou zmíněných světů, světa policie a světa umění, ukáže nejen jako analogie či zpřesnění, ale i jako spolupráce a vzájemná podmíněnost. Policejní prezident jako každý policista se nachází v obtížné situaci. Málokdo ho má rád, málokdo ho miluje, přitom si málokdo dovede představit život bez těchto zástupců - ale zástupců čeho? Spravedlnosti, dobra, či naopak zla, zlovůle a sadistických sklonů (jako se říká, že na řezníka se jde vyučit sadista)? Opera má podobný osud jako policejní prezident. Moc ji lidi rádi nemají. Rozdílně však soudí, že by bez ní žít mohli. A zde právě odkryjeme základní omyl veřejnosti v tomto ohledu. Policejní prezident nemůže existovat bez opery, stejně jako opera bez policejního prezidenta. Není náhodou, že obojí, policie a opera, se plně emancipují ve stejném období.

Tosca jako jeden z posledních produktů tohoto vzmachu dále vyhrocuje na náš problém. Skrze střet a prolnutí světa umění, umění předvádějícího v malbě, ve zpěvu a herectví (Cavaradossi "umírá jako umělec", jako reprodukční umělec, neb má svou smrt "zahrát"), a světa policejní moci nám na konkrétních případech historických figur a jejich střetu odkrývá, proč policejní regent baron Scarpia dokáže proniknout do světa umění a působit v něm (zde zmíníme problém cenzury). Základní otázka, jak má policejní prezident vypadat, pak vede od zjevu a lesku vede k dobru, ochraně - a prevenci. Policista spoutává živelnost, která je zdrojem umění (podle Wittgensteina "divokost"). Ale spoutává ji jinak než umělec, je totiž ještě nad ním. Každý policista je podle tohoto pohledu božským zjevením, ještě nad uměním. Idea vyzařuje nyní nadsmyslově. Spolu s policistou přecházíme od umění k filosofii.

Předpokládaná témata:

1) Wittgensteinův problém toho, proč je gramatický vtip hluboký, a jeho porovnáním s hloubkou i směšností policistů, s hloubkou policejního smíchu (při výslechu či mimo službu) a smíchu v opeře.
2) Typologie smíchů a Scarpiova odpověď na "Quanto?". Rozvinutí kvantitativních a kvalitativních problémů opery v souvislosti s převáděním intenzivních veličin (vášeň) na veličiny extenzivní (peníze).
3) Problematika policejního mluvčího. Různé podoby a význam policejních zpráv podle Queneaua(Stylistická cvičení) a podle policejních časopisů. Analogie s obsahem opery (potřeba operních mluvčí).
4) Srovnání výslechu v Děvčeti ze zlatého západu a v Tosce jako báze rozdílu hodného a zlého policisty a obecně rozdílu správného a nesprávného sledování konvence.
5) Vzhled sadisty a vzhled policisty z hlediska tělesnosti. Fyzická bolestivost negativních sankcí jako projev nutné stránky konvenčnosti.


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: LOGKOLMA (08.01.2015)

Atest sestává z eseje o rozsahu mezi  7 až 11 tis. znaky s mezerami (ne méně, ale ani více!) a pohovoru nad ním. Esej bude věnována některému z témat a otázek vztažených k probrané látce a doporučené literatuře. Jsou to:

1) Reflexivita v umění (obecná pvaha na tím, jak chápat tvrzení, že v umění spatřuje člověk sám sebe, tj. Já vidí opět totéž Já)

2) Reflexivita v Tosca (téma 1) v konrétní aplikaci na Pucciniho operu)

3) Na vhodném uměleckém díle (typově: Tosca, Hugovi Bídníci apod) vysvětlete problematičnost plynoucí z reprezentace něčeho obecného (spravedlnost, společenský řád, společnost) konkrétní osobou (např. policejním ředitelem)

4) Popiště základní konflikt Pucciniho Toscy a jeho rozuzlení ve smyslu umělecké katarze

Literatura
Poslední úprava: LOGKOLMA (21.08.2014)

Literatura:

Foucault, M., Security, Territory, Population. Lectires at the Collège de France 1977- 1978, Palgrave Macmillan, New York 2004

Fried, Michalel,  Art and Objecthood. Essays and Reviews, The University of Chicago Press, Chicago and London 1998

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Philosophie der Kunst. Vorlesung von 1826, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2004

Hoffmann, E.T.A, Das Fräulein von Scuderi, Reclam, Stuttgart 2002

Queneau, R., Stylistická cvičení, Volvox Globator, Praha 1994

Robinson, Paul, Opera and Ideas. From Mozart to Strauss, Cornell University Press, New York 1986

Schiller, F., fragmenty her Die Polizey a Die Kinder des Hauses , otištěno v Nachlass (https://archive.org/stream/schillersdramat00kettgoog#page/n81/mode/2up)

Wittgenstein, L., Rozličné poznámky, Mladá fronta, Praha 1993

Žižek, S., Less than Nothing. Hegel and the Shadow of Dialectical Materialism, Verso, London 2012

Diskografie:

Puccini, G., Tosca (DVD) Kabaivanska, Domingo, Milnes, dir. Bartoletti, NPO, rež. G. de Bosio, 1976 (http://www.imdb.com/title/tt0257232/)

Puccini, G., Tosca, 2. dějství (DVD), Callas, Cioni, Gobbi, dir. Cillario, Covent Garden, rež. F. Zeffirelli, 1964

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK