|
|
|
||
Poslední úprava: LOGKOLMA (21.08.2014)
Při pokusu o její zodpovězení se nám střetnutí dvou zmíněných světů, světa policie a světa umění, ukáže nejen jako analogie či zpřesnění, ale i jako spolupráce a vzájemná podmíněnost. Policejní prezident jako každý policista se nachází v obtížné situaci. Málokdo ho má rád, málokdo ho miluje, přitom si málokdo dovede představit život bez těchto zástupců - ale zástupců čeho? Spravedlnosti, dobra, či naopak zla, zlovůle a sadistických sklonů (jako se říká, že na řezníka se jde vyučit sadista)? Opera má podobný osud jako policejní prezident. Moc ji lidi rádi nemají. Rozdílně však soudí, že by bez ní žít mohli. A zde právě odkryjeme základní omyl veřejnosti v tomto ohledu. Policejní prezident nemůže existovat bez opery, stejně jako opera bez policejního prezidenta. Není náhodou, že obojí, policie a opera, se plně emancipují ve stejném období. Tosca jako jeden z posledních produktů tohoto vzmachu dále vyhrocuje na náš problém. Skrze střet a prolnutí světa umění, umění předvádějícího v malbě, ve zpěvu a herectví (Cavaradossi "umírá jako umělec", jako reprodukční umělec, neb má svou smrt "zahrát"), a světa policejní moci nám na konkrétních případech historických figur a jejich střetu odkrývá, proč policejní regent baron Scarpia dokáže proniknout do světa umění a působit v něm (zde zmíníme problém cenzury). Základní otázka, jak má policejní prezident vypadat, pak vede od zjevu a lesku vede k dobru, ochraně - a prevenci. Policista spoutává živelnost, která je zdrojem umění (podle Wittgensteina "divokost"). Ale spoutává ji jinak než umělec, je totiž ještě nad ním. Každý policista je podle tohoto pohledu božským zjevením, ještě nad uměním. Idea vyzařuje nyní nadsmyslově. Spolu s policistou přecházíme od umění k filosofii. Předpokládaná témata: 1) Wittgensteinův problém toho, proč je gramatický vtip hluboký, a jeho porovnáním s hloubkou i směšností policistů, s hloubkou policejního smíchu (při výslechu či mimo službu) a smíchu v opeře. 2) Typologie smíchů a Scarpiova odpověď na "Quanto?". Rozvinutí kvantitativních a kvalitativních problémů opery v souvislosti s převáděním intenzivních veličin (vášeň) na veličiny extenzivní (peníze). 3) Problematika policejního mluvčího. Různé podoby a význam policejních zpráv podle Queneaua(Stylistická cvičení) a podle policejních časopisů. Analogie s obsahem opery (potřeba operních mluvčí). 4) Srovnání výslechu v Děvčeti ze zlatého západu a v Tosce jako báze rozdílu hodného a zlého policisty a obecně rozdílu správného a nesprávného sledování konvence. 5) Vzhled sadisty a vzhled policisty z hlediska tělesnosti. Fyzická bolestivost negativních sankcí jako projev nutné stránky konvenčnosti. |
|
||
Poslední úprava: LOGKOLMA (08.01.2015)
Atest sestává z eseje o rozsahu mezi 7 až 11 tis. znaky s mezerami (ne méně, ale ani více!) a pohovoru nad ním. Esej bude věnována některému z témat a otázek vztažených k probrané látce a doporučené literatuře. Jsou to: 1) Reflexivita v umění (obecná pvaha na tím, jak chápat tvrzení, že v umění spatřuje člověk sám sebe, tj. Já vidí opět totéž Já) 2) Reflexivita v Tosca (téma 1) v konrétní aplikaci na Pucciniho operu) 3) Na vhodném uměleckém díle (typově: Tosca, Hugovi Bídníci apod) vysvětlete problematičnost plynoucí z reprezentace něčeho obecného (spravedlnost, společenský řád, společnost) konkrétní osobou (např. policejním ředitelem) 4) Popiště základní konflikt Pucciniho Toscy a jeho rozuzlení ve smyslu umělecké katarze |
|
||
Poslední úprava: LOGKOLMA (21.08.2014)
Literatura: Foucault, M., Security, Territory, Population. Lectires at the Collège de France 1977- 1978, Palgrave Macmillan, New York 2004 Fried, Michalel, Art and Objecthood. Essays and Reviews, The University of Chicago Press, Chicago and London 1998 Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Philosophie der Kunst. Vorlesung von 1826, Suhrkamp, Frankfurt a. M. 2004 Hoffmann, E.T.A, Das Fräulein von Scuderi, Reclam, Stuttgart 2002 Queneau, R., Stylistická cvičení, Volvox Globator, Praha 1994 Robinson, Paul, Opera and Ideas. From Mozart to Strauss, Cornell University Press, New York 1986 Schiller, F., fragmenty her Die Polizey a Die Kinder des Hauses , otištěno v Nachlass (https://archive.org/stream/schillersdramat00kettgoog#page/n81/mode/2up) Wittgenstein, L., Rozličné poznámky, Mladá fronta, Praha 1993 Žižek, S., Less than Nothing. Hegel and the Shadow of Dialectical Materialism, Verso, London 2012 Diskografie: Puccini, G., Tosca (DVD) Kabaivanska, Domingo, Milnes, dir. Bartoletti, NPO, rež. G. de Bosio, 1976 (http://www.imdb.com/title/tt0257232/) Puccini, G., Tosca, 2. dějství (DVD), Callas, Cioni, Gobbi, dir. Cillario, Covent Garden, rež. F. Zeffirelli, 1964 |