PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika II - AFS5U0005
Anglický název: Didactics of Philosophy II
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=14689
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Prerekvizity : AFS5U0004
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (25.01.2023)
Kurz navazuje na Oborovou didaktiku I a rozšiřuje, doplňuje a prohlubuje spektrum probíraných metod či koncepcí. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících i přímé zkoušení různých metod či postupů a navazující řízenou diskusi. Účast na modelových hodinách, jimiž je kurz uzavřen, bude nabídnuta také zájemcům z řad středoškolských studentů a učitelů, kteří budou pomáhat při jejich reflexi.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (25.01.2023)

Povinná literatura:

Petty, Geoff. Moderní vyučování. Přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017

Doporučená literatura:

Benyovszky, Ladislav a kol. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007.

Blackburn, Simon. Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003.

Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368.

Doulík, Pavel. Škoda, Jiří. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.

Kalhous, Zdeněk. Obst, Otto. A kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.

Lipman, Matthew. Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press, 1988.

Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455.

Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.

Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008.

Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010.

Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010.

Rohbeck, Johannes. Thurnherr, Urs. Steenblock, Volker. (eds). Empirische Unterrichtsforschung und Philosophiedidaktik. Dresden: Thelem, 2009.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013.

Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen - Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011.

Willingham, Daniel. Why don't students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012.

Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010.

Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (25.01.2023)

- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů

- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu 

Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (22.02.2024)

Předběžný časový plán:

1. Práce s textem a úkoly pro studující 

2. Filosofické dovednosti

3. Filosofické dovednosti, práce s textem a úkoly pro studující - workshop

4. Filosofie pro děti - workshop a diskuse s hostem (15. 3.)

5. Metodická pestrost ve výuce filosofie I.

6. Metodická pestrost ve výuce filosofie II.

7. Návštěva minikonference "Setkání přátel živé filosofie" (13. 4.)

8. Metodická pestrost ve výuce filosofie - workshop

9. Hodnocení a zpětná vazba ve výuce filosofie I.

10. Hodnocení a zpětná vazba ve výuce filosofie II.

11. Plán bloku a plán roku

12. Zpětná vazba od SŠ studujících a zpětná vazba ke kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK