PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika I - AFS5U0004
Anglický název: Didactics of Philosophy I
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15224
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Mgr. Petra Šebešová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: AFS5U0005
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (06.09.2023)
Předmět je zaměřen na základy oborové didaktiky filosofie a aplikaci principů obecné didaktiky na její výuku. Cílem je rozvíjet klíčové učitelské dovednosti studentů (od plánování hodiny přes její realizaci po vlastní reflexi) a efektivně propojovat filosofické i pedagogické znalosti v praxi. Jednotlivé semináře budou zahrnovat výklad vyučujících i přímé zkoušení různých metod či postupů a navazující řízenou diskusi.

Účast na kurzu je doporučena nejen studentům navazujícího magisterského studia učitelství, ale i všem dalším studentům filosofie, kteří chtějí rozvíjet své pedagogické schopnosti.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (16.09.2022)

Povinná literatura:

Petty, Geoff. Moderní vyučování. Přel. J. Foltýn. Praha: Portál, 2013.

Šebešová, Petra (ed.). Proč a jak učit filosofii na středních školách. Antologie textů z německé didaktiky filosofie [e-kniha]. Praha: Vydavatelství FF UK, 2017

Doporučená literatura:

Benyovszky, Ladislav a kol. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007.

Blackburn, Simon. Think: A Compelling Introduction to Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 2001.

Blecha, Ivan. Filosofie. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Blecha, Ivan. Filosofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002.

Brüning, Barbara. Philosophieren in der Sekundarstufe: Methoden und Medien. Weinheim/Basel/Berlin: Beltz Verlag, 2003.

Concepción, David W. „Reading Philosophy with Background Knowledge and Metacognition.“ Teaching Philosophy, 27:4 (December 2004): 351-368.

Doulík, Pavel. Škoda, Jiří. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011.

Kalhous, Zdeněk. Obst, Otto. A kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009.

Lipman, Matthew. Philosophy Goes to School. Philadelphia: Temple University Press, 1988.

Lowe, Dan. „Remembrance of Philosophy Classes Past: Why Cognitive Science Suggests that a Brief Recap is the Best Way to Start Each Class Day.“ Teaching Philosophy, 39:3 (September 2016): 279-289. DOI: 10.5840/teachphil20168455.

Martens, Ekkehard. Methodik des Ethik- und Philosophieunterrichts: Philosophieren als elementare Kulturtechnik. Hannover: Siebert Verlag. 2003.

Nebel, Jacob. Davis, Ryan W. Val Elswyk, Peter. Holguin, Ben. „Teaching Philosophy through Lincoln-Douglas Debate.“ Teaching Philosophy, 36:3 (September 2013): 271-289.

Nida-Rümelin, Julian. Spiegel, Irina. Tiedemann, Markus. (eds.). Handbuch Philosophie und Ethik. Band I: Didaktik und Methodik. Paderborn: Ferdinand Schöningh, 2015.

Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha: Dokořán, 2008.

Pfister, Jonas. Fachdidaktik Philosophie. Stuttgart: UTB, 2010.

Rohbeck, Johannes. Didaktik der Philosophie und Ethik. Dresden: Thelem, 2010.

Rohbeck, Johannes. Thurnherr, Urs. Steenblock, Volker. (eds). Empirische Unterrichtsforschung und Philosophiedidaktik. Dresden: Thelem, 2009.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Braunschweig: Schroedel, 2012.

Sistermann, Rolf. Weiterdenken: Philosophie/Ethik. Band C. Kommentare und Anregungen für den Unterricht. Braunschweig: Schroedel, 2013.

Schmidt, Donat. Rohbeck, Johannes. Von Ruthendorf, Peter. (eds.) Maβ nehmen - Maβ geben. Dresden: Thelem, 2011.

Willingham, Daniel. Why don't students like school? Hoboken: Jossey-Bass, 2021.

Wittschier, Michael. Gesprächsschlüssel Philosophie. 30 Moderationsmodule mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch Verlag, 2012.

Wittschier, Michael. Textschlüssel Philosophie: 30 Erschließungsmethoden mit Beispielen. München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 2010.

Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Matěj Král, Ph.D. (14.09.2022)

- aktivní účast na kurzu včetně plnění průběžných úkolů

- příprava, uskutečnění a reflexe vlastního pedagogického výstupu 

Na začátku kurzu dostanou účastníci podrobná kritéria pro jednotlivé požadavky.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Petra Šebešová, Ph.D. (07.09.2023)

Předběžný časový plán:

 

1. Úvod 

- cíle a obsah kurzu, reflexe, videotrénink a zpětná vazba

2. Cíle a a základní principy výuky filosofie

- cíle výuky filosofie podle účastníků kurzu, základní znalosti ve výuce filosofie, jak se učíme a jak vyučovat 

3. Problémově orientovaná výuka filosofie a rozvoj schopností žáků

-  návštěva exponátu „Automat na filosofické divadlo“ v Kampusu Hybernská

4. Filosofické dovednosti a kritické myšlení

- filosofické kompetence a jejich rozvíjení, vztah filosofického a kritického myšlení

5. Organizace vyučovací hodiny I. 

- smysluplná výstavby vyučovací hodiny, vyučovací hodina a potřeby žáka

6. Organizace vyučovací hodiny II. 

- problémové zaměření a strukturování vyučovací hodiny podle bonbónového modelu

7. Organizace vyučovací hodiny III. - workshop

- účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy účelné organizace vyučovací hodiny

8. Vysvětlení I.  

- základní principy pedagogicky funkčního vysvětlení složitějších pojmů, problémů či teorií, diskuse o příkladech provedení

9. Vysvětlení II. - workshop

 účastníci kurzu zkouší a společně reflektují optimální vysvětlení zvolených pojmů, problémů či teorií 

10. Práce s textem a úkoly pro studující I. 

- výběr a editace ukázek z primární literatury, tvorba pracovních listů, diskuse o příkladech provedení 

11. Práce s textem a úkoly pro studující II. - workshop

- účastníci kurzu tvoří, sdílí a reflektují konkrétní návrhy pracovních listů a zadání pro práci s ukázkami z primární literatury ve výuce

12. Modelová hodina vedená studenty 

- skupina studentů odvede modelovou hodinu, soustředěnou na konkrétní téma a konkrétní metodu; na modelovou hodinu bude navazovat důkladná reflexe

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK