PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Spolupobyt a Druhý: otázka intersubjektivity mezi Heideggerem a Lévinasem - AFS500292
Anglický název: Dasein-with and the Other: Problem of Intersubjectivity between Heidegger and Lévinas
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14746
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (26.01.2023)
V rámci Heideggerovy existenciální analytiky v "Bytí a času" spolubytí (Mitsein) sice představuje bytostný rys pobytu, avšak dostává se mu pozornosti pouze v souvislosti s analýzami každodenního pobytu v modu neosobního „ono se“ (man), zatímco v původní existenciální interpretaci pobytu v druhém oddílu "Bytí a času" nehraje žádnou roli. Heidegger byl proto také nezřídka předmětem kritiky za to, že při svých analýzách lidské existence roli intersubjektivních vztahů povážlivě zanedbal. K nejpronikavějším kritikům Heideggerova zanedbání vztahu k druhému patří francouzský myslitel Emmanuel Lévinas. Jeho dílo "Totalita a nekonečno" lze číst jako velkou polemiku s Heideggerovým spisem "Bytí a čas" právě s ohledem k roli, jakou v něm hraje – či spíše nehraje – vztah k druhému či intersubjektivita. V rámci semináře budeme primárně konfrontovat relevantní pasáže právě těchto dvou děl: Heideggerova "Bytí a času" (zejm. § 25–27) a Lévinasovy knihy "Totalita a nekonečno". Příležitostně se nicméně zaměříme i na další Lévinasovy texty, kde se kriticky vyrovnává s Heideggerem, resp. na jiné Heideggerovy texty, v nichž odpovídá na kritiku ze strany představitelů filosofie dialogu.

Upozornění: kurs začíná 23. 2. 2023
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (26.01.2023)

Podmínkou získání zápočtu je pravidelná účast na semináři a vypracování minimálně 5 krátkých interpretací (v rozsahu 1-2 NS) vybraných textových pasáží, které budou probírány v rámci kursu.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D. (15.02.2023)

Primární texty

M. Heidegger, Bytí a čas, Praha 1996 (2002), § 25–27.

M. Heidegger, O bytnosti základu / Vom Wesen des Grundes, Praha 2021.

M. Heidegger, O humanismu, Praha 2000.

E. Lévinas, Totalita a nekonečno, Praha 1997.

E. Lévinas, Existence a ten, kdo existuje, Praha 1997.

E. Lévinas, Čas a jiné, Praha 1997.

E. Lévinas, Objevování existence s Husserlem a Heideggerem, Praha 2015.

 

Sekundární literatura

Ch. Bax, „Otherwise than Being-with: Levinas on Heidegger and Community“, in: Human Studies 40 (2017), str. 381–400.

M. Buber, Problém člověka, Praha 1997.

B. Casper, Míra lidství: Rosenzweig a Lévinas, Praha 1998.  

O'Connor, "Being and the good: Heidegger and Lévinas", in: Philosophical studies 27 (1980), str. 212–220.

R. J. Dostal, „Eros, Freundschaft und Politik“, in: D. Papenfuss – O. Pöggeler (vyd.), Zur philosophischen Aktualität Heideggers, I: Philosophie und Politik, Frankfurt a. M. 1991, str. 180–196.

J. E. Drabinski – E. S. Nelson (vyd.), Between Levinas and Heidegger, Albany, NY 2015.

U. Guzzoni, "Anspruch" und "Entsprechung" und die Frage der Intersubjektivität, in: U. Guzzoni (vyd.), Nachdenken über Heidegger, Hildesheim 1980.

K. Huizing, Das Sein und der Andere. Lévinas' Auseinandersetzung mit Heidegger, Frankfurt a. M. 1988.

C. D. Keyes, „An Evaluation of Levinas‘ Critique of Heidegger“, in: Research in Phenomenology 2 (1972), str. 121–142.  

J. Koltan, Der Mitmensch. Zur Identitätsproblematik des sozialen Selbst ausgehend von der Frühphilosophie Martin Heideggers und Karl Löwiths, Würzburg 2012.

B. Liebsch (vyd.), Der Andere in der Geschichte - Sozialphilosophie im Zeichen des Krieges: ein kooperativer Kommentar zu Emmanuel Levinas’ Totalität und Unendlichkeit, Freiburg – München 2016.

K. Löwith, „M. Heidegger und F. Rosenzweig. Ein Nachtrag zu Sein und Zeit“, in: Zeitschrift für philosophische Forschung 12 (1958), H. 2 (Apr. - Jun.), str. 161–187.

J. R. Mensch, Levinas’s Existential Analytic: A Commentary on Totality and Infinity, Evanston, IL 2015.

V. Němec, „Existence a intersubjektivita u Karla Jasperse“, in: Filosofický časopis 1 (2021), str. 5–23.

A. Peperzak, "Der Andere und die Ontologie. Einige Bemerkungen zum Verhältnis von Levinas und Heidegger", in: A. Gethmann-Siefert (vyd.), Philosophie und Poesie. Otto Pöggeler zum 60. Geburtstag, 2, Stuttgart-Bad Cannstatt 1988, str. 195–214.

A. Peperzak, "Einige Thesen zur Heidegger-Kritik von Emmanuel Levinas", in: A. Gethmann-Siefert – O. O. Pöggeler, Heidegger und die praktische Philosophie, Frankfurt a. M. 1988, str. 373–389.

A. Peperzak, "Phenomenology – Ontology – Metaphysics: Levinas' Perspective on Husserl and Heidegger", in: Man and World 16 (1983), str. 113–127. 

T. R. Schatzki, "Early Heidegger on Sociality", in: H. L. Dreyfus – M. A. Wrathall, A Companion to Heidegger, Malden, MA – Oxford 2007, str. 233–247.

W. Stegmaier, "II.19 Heidegger und Emmanuel Levinas. Bruch mit der Neutralität des Seins", in: D. Thomä (vyd.), Heidegger-Handbuch. Leben-Werk-Wirkung, Stuttgart – Weimar 2003, str. 417–424.

S. Strasser, Jenseits von Sein und Zeit. Eine Einführung in Emmanuel Levinas' Philosophie, Haag 1978.

M. Theunissen, Der Andere. Studien zur Sozialontologie der Gegenwart. Berlin–New York 1977.

B. Waldenfels, Phänomenologie im Frankreich, Frankfurt a. M. 1983.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK