PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kierkegaard aneb lze existovat v rovnováze? - AFS500283
Anglický název: Kierkegaard on existing in equilibrium
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=13883
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Jakub Čapek, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Čapek, Ph.D. (15.09.2022)
Kierkegaard jako málokterý filosof uvedl do moderní filosofie téma volby sebe. Ve spise "Buď – anebo" zároveň ústy soudce Viléma konstatuje, že k volbě je třeba nejprve procitnout, totiž zvolit způsob existence, v němž se nebojíme volit. Takové rozhodnutí vykročuje z existenční polohy, již Kierkegaard charakterizuje jako estetickou (bezprostřední, rozptýlenou, ztrácející se v požitku či touze), a umožňuje na vlastní život pohlížet z hlediska etických rozlišení. Teprve v etickém stádiu se jedinec může stávat sebou, může opravdu slibovat (např. uzavírat manželství), může si v lítosti přisvojit vlastní minulost, ale stejně tak může novým způsobem objevovat hodnotu estetických prožitků (například etickou hodnotu krásy, smutku či přátelství). Volba sebe tak překvapivě neústí do opuštění estetického způsobu života, ale do vyváženého rozpoložení („aequale temperamentum“). Ostatně jedna z nejdůležitějších části spisu Buď – anebo se jmenuje právě “Rovnováha mezi estetičnem a etičnem”.

Mezi mysliteli, kteří Kierkegaardem analyzovanou volbu sebe a vyváženost existence dalekosáhle převzali do vlastních úvah, zaujímá čelné místo Heidegger a jeho výklad „odhodlanosti“ (Entschlossenheit) v "Bytí a čase". Kromě filosofie existence navazují na úvahy o eticky dosažené rovnováze i některá současná pojetí osobní identity, chápané jako identita praktická, totiž utvářená skrze postoje a vyprávění příběhu vlastního života (Patrick Stokes). Zároveň však na sebe Kierkegaard svou teorií volby soustředil obvinění z krajního morálního subjektivismu, jež s asi největší energií vyjádřil Alasdair MacIntyre ve "Ztrátě ctnosti". Zde je Kierkegaardova teorie volby a existenční rovnováhy exemplárním případem celkového úpadku moderní morální filosofie. Přitom autorem, který ideu existenční rovnováhy považoval za urážku, byl i sám Kierkegaard. Ve Stádiích existence přímo praví: „tato rovnováha je urážkou svaté vášně náboženské existence“. Proto v kurzu doplníme Vilémovu „rovnováhu“ o Kierkegaardova zpětná vyjádření ke spisu "Buď – anebo" a některé rozbory náboženské existence zejm. z "Filosofických drobků".
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Čapek, Ph.D. (15.09.2022)

Požadavky na získání zápočtu

- referáty (možné ve dvou)

- četba předem (příprava z hodiny na hodinu)

- alternativa k referátu: písemná práce v rozsahu 7-10 stran.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Jakub Čapek, Ph.D. (03.10.2022)

Primární literatura

S. Kierkegaard, Either/Or, Part II, přel. H. Hong a E. Hong, Princeton Univ. Press 1991.

S. Kierkegaard, Entweder – Oder, přel. H. Fauteck, DTV, Mnichov 1988.

S. Kierkegaard, Filosofické drobky, přel. M. Mikulová Thulstrupová, Olomouc 1997.

S. Kierkegaard, Bázeň a chvění, přel. M. Mikulová Thulstrupová, Praha 1993.

M. Heidegger, Bytí a čas, přel. I. Chvatík, P. Kouba, M. Petříček, J. Němec, Praha, OIKOYMENH 2018.

A. MacIntyre, Ztráta ctnosti, přel. P. Sadílková a D. Hoffmann, Praha 2004.

F. Nietzsche, Antikrist, přel J. Fischer, Olomouc 1995.

Sekundární literatura

P. Stokes, The Naked Self, OUP 2015.

P. Gardiner, Kierkegaard, Argo, Praha 1996.

J. Marek, Kierkegaard. Nepřímý prorok existence, Togga 2010.

A. Rudd, Kierkegaard and the Limits of the Ethical, OUP 2005.

J. Davenport, A. MacIntyre, Kierkegaard After MacIntyre: Essays on Freedom, Narrative, and Virtue, Open Court 2001.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK