PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vrcholná a pozdní scholastika - AFS100672
Anglický název: High and Late Scholasticism
Zajišťuje: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5270
Garant: doc. Mgr. Václav Němec, Ph.D.
Mgr. Lukáš Novák, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Novák, Ph.D. (27.02.2017)
Předmět je součástí skeletového kursu ze středověké filosofie a volně navazuje na kursy prof. Lenky Karfíkové a Dity Válové, Ph. D., ze zimního semestru.

Část I: Metafyzika Tomáše Akvinského

Vyučující: Václav Němec, Ph.D.

Úterý 15.50 - 17.25 225V

Kurs je věnován výkladu filosofie Tomáše Akvinského, zejména ústředních témat jeho metafyziky, jako je pojem jsoucna, pojem esence a s ním spojená problematika universálií, distinkce esence a bytí, pojem participace na bytí, nauka o transcedentáliích, pojem analogie jsoucna, pojetí Boha jako čirého bytí či důkazy Boží existence. Tomášovy nauky budou předvedeny nejenom v kontextu intelektuálního prostředí vrcholné scholastiky, dobových vlivů a sporů, které jeho myšlení bezprostředně utvářely či podněcovaly, ale též v souvislostech s jejich arabskými i antickými zdroji. Kurs tak nabízí příležitost k seznámení nejen s vlastní Tomášovou filosofií, ale též s kontinuitou některých významných témat aristotelské a platónské metafyziky od antiky až pod vrcholný středověk. Kurs je kombinací přednášky a četby vybraných pasáží z Tomášových textů, s důrazem na texty předepsané ke zkoušce ze středověké filosofie.

Část II: Scotova metafyzika a Ockhamova sémantika

Vyučující: Lukáš Novák, Ph.D.

Čtvrtek 09:10 - 10:45 225V

Kurs sestává ze dvou součástí: V první části se budeme věnovat svébytné koncepci metafyziky u Jana Dunse Scota a jejím předpokladům a závěrům (pojem jsoucna, jednoznačnost jsoucna, transcendentálie, pojetí modalit, důkaz Boží existence a jeho místo v metafyzice...), a to včetně historického i systematického kontextu. Tématem části druhé pak bude nominalistická koncepce sémantiky u Viléma Ockhama, kterou budeme soustavně porovnávat s přístupem Scotovým.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Novák, Ph.D. (27.02.2017)

Kurs je ukončen zápočtem, který lze standardně získat z na základě jedné seminární práce, sepsané v rámci první nebo druhé části kursu podle podmínek uvedených níže. Po dohodě lze zápočtovou práci pro LS napsat i u některého z vyučujících středověké filosofie, kteří v LS nepřednášejí.


Část I: Metafyzika Tomáše Akvinského

Podmínkou zápočtu je účast na kursu a sepsání seminární práce v rozsahu cca. 8-10 NS. Témata seminárních prací jsou stanovena po vzájemné dohodě. V zásadě si lze vybrat jak některé z témat Tomášovy filosofie, která budou probírána v rámci kursu, tak některé jiné, které probíráno nebude či alespoň ne tak detailně, případně si lze zvolit jiného představitele vrcholné scholastiky. Je rovněž možné (a vítané) provést srovnání určité Tomášovy nauky s jiným, nejlépe středověkým či antickým myslitelem.


Část II: Scotova metafyzika a Ockhamova sémantika

Podmínkou zápočtu je účast na kursu a sepsání seminární práce v rozsahu cca. 8-10 NS. Témata seminárních prací jsou stanovena po vzájemné dohodě. Lze zvolit jak některé z probíraných témat Scotovy či Ockhamovy filosofie, tak po dohodě i téma jiné z vrcholné či pozdní scholastiky, včetně možnosti věnovat se porovnání nějaké scholastické nauky s vhodnou jinou koncepcí. Práce musí být jasně a logicky strukturována a všechny netriviální teze musí být podloženy vlastní argumentací, interpretací primárního textu nebo relevantní sekundární literaturou; i se sekundární literaturou je ovšem žádoucí zacházet kriticky. Všechny použité zdroje je třeba řádně citovat.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Novák, Ph.D. (27.02.2017)

Část I: Metafyzika Tomáše Akvinského

J. A. Aertsen, Medieval Philosophy and the Transcendentals, Leiden 1996.

J. Pieper, Tomáš Akvinský, Praha 1997.

S. Sousedík, Jsoucno a bytí, Praha 1992.

A. Kenny, Tomáš Akvinský, Praha 1994.

W. Kluxen, „Tomáš Akvinský: Jsoucno a jeho principy“, in: F. Karfík, V. Němec, F. Vilím (vyd.), Křesťanství a filosofie. Postavy latinské tradice, Praha 1994.

V. Němec, „Tomášovo pojetí esence v De ente et essentia a jeho zdroje“, in:Studia neoaristotelica 7/1 (2011), str. 38-71.

V. Němec, „Esence ‚uvažovaná absolutně‘ u Avicenny, Tomáše Akvinského a Jindřicha z Gentu“, in: Studia Neoaristotelica – Supplementum I: Univerzálie ve scholastice, vyd. D. Heider, D. Svoboda, 2012, str. 72-98.

W. Patt, Metaphysik bei Thomas von Aquin, London 2004.

D. Svoboda, Metafyzické myšlení Tomáše Akvinského. Od pojmu jsoucna a jednoty k pojmu celku a části, Praha 2012.

J. de Vries, Základní pojmy scholastiky, přel. M. Pokorný, T. Saxlová, Praha 1998.

J. F. Wippel, The metaphysical thought of Thomas Aquinas: from finite being to uncreated being, Washington, D. C. 2000.

J. F. Wippel, Metaphysical Themes in Thomas Aquinas, Washington 1984.

J. F. Wippel, Metaphysical Themes in Thomas Aquinas, II, Washington 2007.

N. Kretzmann, E. Stump (ed.), The Cambridge Companion to Aquinas, Cambridge 1993.

A. Zimmermann, Thomas lesen, Stuttgart/Bad Cannstatt 2000.

 

Část II: Scotova metafyzika a Ockhamova sémantika

S. Sousedík, Jan Duns Scotus doctor subtilis a jeho čeští žáci, Praha: Vyšehrad, 1989

L. Novák, Scire Deum esse: Scotův důkaz Boží existence jako vrcholný výkon metafyziky jakožto aristotelské vědy, Praha: Kalich, 2011.

Thomas Williams, ed., The Cambridge Companion to Duns Scotus, CUP, 2003

Paul Vincent Spade, ed.,The Cambridge Companion to Ockham, CUP 1993

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK