PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Stabilität und Variation im Standard - ADE511024
Anglický název: Stability and variation in the language standard
Zajišťuje: Ústav germánských studií (21-UGS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Vysvětlení: Stabilita a variace v jazykovém standardu
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Marie Vachková, Ph.D.
Je záměnnost pro: ADE511024P
Rozvrh   Nástěnka   
Cíl předmětu - němčina
Poslední úprava: UGSVACHK (20.09.2021)

Prohloubit vědomosti o normě a variabilitě v rámci standardu.

Deskriptory - němčina
Poslední úprava: UGSVACHK (20.09.2021)

Seminář zaměřený na otázky normy a variability v rámci standardu. Témata jsou vztažena k otázkám výuky němčiny jako jazyka mateřského i cizího.

Podmínky zakončení předmětu - němčina
Poslední úprava: UGSVACHK (20.09.2021)

75% docházka, pečlivá příprava. Referát.

Literatura - němčina
Poslední úprava: UGSVACHK (20.09.2021)

Viz sylabus.

Sylabus - němčina
Poslední úprava: UGSVACHK (20.09.2021)

Seminar Stabilität und Varianz in der deutschen Gegenwartssprache im WiSe 2021/2022

Die Studierenden bereiten sich jeweils auf den vorgegebenen Text vor, indem sie ihn mindestens zweimal gründlich zu Hause lesen, so dass sie imstande sind, den Inhalt und das Kernproblem wie auch die Schlussfolgerungen zusammenzufassen.

Themen:

1.      Organisatorisches. Theoretische Einleitung, Begriffsbestimmung, Kommentar zum Seminarplan. – Zu Hause: Berner, Elisabeth (2009): Linguistische Perspektiven. In: Karl-Heinz Siehr | Elisabeth Berner (Hrsg.)  (2009): Sprachwandel und Entwicklungstendenzen als Themen im Deutschunterricht: fachliche Grundlagen – Unterrichtsanregungen – Unterrichtsmaterialien. (Der ganze Text abrufbar u. https://publishup.uni-potsdam.de/opus4-ubp/frontdoor/deliver/index/docId/3502/file/sprachwandel.pdf)

2.      Diskussion zum Text von Siehr/Berner 2009. Zu Hause: L. M. Eichinger (2020): Stabilität und Variation. Von der variablen Nutzung eines systematischen Rahmens. (SIS)

3.      Diskussion zum Text von Eichinger. Zu Hause: Ulrike Sayatz (2009): Von Denkmälern und Denkmalen, Balkons und Balkonen, Anfängen dieses Jahres und diesen Jahres: Die Vermittlung von System, Norm und Variation in der Schule am Beispiel der Nominalflexion. In: In: Karl-Heinz Siehr | Elisabeth Berner (Hrsg.)  (2009): Sprachwandel und Entwicklungstendenzen als Themen im Deutschunterricht: fachliche Grundlagen – Unterrichtsanregungen – Unterrichtsmaterialien. (Der ganze Text abrufbar u. https://publishup.uni-potsdam.de/opus4-ubp/frontdoor/deliver/index/docId/3502/file/sprachwandel.pdf)

4.      Diskussion: MSU als Anregung für FSU auf der universitären Ebene? Zu Hause: Shafer, Naomi (2015): Varietäten und Varianten verstehen lernen. Zum Umgang mit Standardvariation in Deutsch als Fremdsprache. Abrufbar u.  https://univerlag.uni-goettingen.de/bitstream/handle/3/isbn-978-3-86395-383-6/MatDaF99_Shafer_neu.pdf?sequence=5&, S. 7–50.

5.       Diskussion zum Text von Shafer.

6.       Diskussion zu Shafer.  Korpuslinguistische Perspektiven im gymnasialen und im universitären Schulunterricht. Zu Hause: Konopka, Marek (2015): Sich der guten Zeiten und sich an die guten Zeiten erinnern oder vielleicht auch die guten Zeiten erinnern? Die Genitivverben.

In: https://ids-pub.bsz-bw.de/frontdoor/deliver/index/docId/3539/file/Festschrift-Kubczak_Text.pdf, S. 139-157.

7.      Diskussion zum Text von Konopka. Zu Hause: Kubczak, Jacqueline (2014): Er kann Kanzler! Wir können billlig!: Schwer uz fassende Neuerungen in der deutschen Sprache. (SIS)

8.      Diskussion zu Kubczak 2014.  Zu Hause: „Wir Deutschen lieben Fussball“ oder „Wir Deutsche lieben Fussball“?

 Abrufbar u. https://ids-pub.bsz-bw.de/frontdoor/deliver/index/docId/2458/file/Kubczak-Wir_Deutschen_lieben_Fußball-2007.pdf

 

9.       Diskussion zu Kubczak 2007. Zu Hause: Kubczak 2017: Alles (zu) verstehen heißt alle verzeiehn oder Alles zu verstehen heißt alles zu verzeihen? Abrufbar u.: https://ids-pub.bsz-bw.de/frontdoor/deliver/index/docId/6855/file/Kubczak_Alles_verstehen_heisst_2017.pdf

 

 

 

 

Vstupní požadavky - němčina
Poslední úprava: UGSVACHK (20.09.2021)

Zkouška z úvodu do jazyka. Seminář je otevřen nejen studujícím magisterského studia, ale též pokročilým studentům bakalářského studijního programu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK