Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (30.08.2022)
Kurz praktického jazyka se zaměřuje na nácvik a prohlubování dovedností komunikace v němčině a procvičování vybraných pasáží morfosyntaktického systému němčiny. Doplňuje tak teoretičtěji orientované kurzy s gramatickým a lexikálním zaměřením a připravuje na teoretické kurz Gramatiky současného jazyka I-IV. Jeho konkrétní obsah je proměnlivý a přizpůsobuje se aktuálním potřebám dané skupiny studentů. Předmětem nácviku jsou jak jazykové prostředky, tak řečové dovednosti.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (30.08.2022)
The practical language course focuses on practicing and deepening communication skills in German and practicing selected passages of the German morphosyntactic system. It thus complements more theoretically oriented courses with a grammatical and lexical focus and prepares for the theoretical course Contemporary Language Grammar I-IV. Its specific content is variable and adapted to the current needs of the given group of students. The subject of training is both language resources and speaking skills.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (04.08.2022)
Kurz si klade za cíl nabídnout začínajícím studentům prostor pro procvičení praktické jazykové komunikace a vybraných jazykových jevů. Zajišťuje tak kontakt s reálnou komunikací. Zároveň slouží vyrování rozdílů v jazykových kompetencích studentů, kteří vstupují do studia s různými vstupními znalostmi a dovednostmi.
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
The course aims to offer beginning students a space to practice practical language communication and selected language phenomena. It thus ensures contact with real communication. At the same time, it serves to equalize differences in the language competences of students who enter the study program with different initial knowledge and skills.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (30.08.2022)
aktivní účast ve výuce
max. 3 absence
vypracovávání úkolů
povinná účast na závěrečném komplexním testu (písemný test a ústní zkouška) cílící na probrané okruhy a jazykové jevů (test bude opraven a formativně ohodnocen, totéž i ústní zkouška; není stanovena žádná úroveň potřebné úspěšnosti)
kontinuální poskytování zpětné vazby vyučujícím na obsahy, formy a metody výuky kurzu
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
active participation in teaching max. 3 absences developing tasks mandatory participation in the final comprehensive test (written test and oral exam) targeting the areas and language phenomena discussed (the test will be corrected and formatively evaluated, the same for the oral exam; there is no required level of success) continuous provision of feedback to teachers on course contents, forms and teaching methods
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Doporučená literatura a zdroje
Berglová, E./Formánková, E./Mašek, M. (2002): Moderní gramatika němčiny. Fraus. Plzeň
Berglová, Eva. Testy k moderní gramatice němčiny, Plzeň: Fraus, 2002
Dreyer, H./Schmidt, R. (2012): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Hueber.
DUDEN Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim, 2005.
Dusilová et al. (1998): Cvičebnice německé gramatiky. Polyglot. Praha.
Hall, K. / Scheiner, B. (2001): Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Hueber.
Helbig, Gerhard a Joachim Buscha. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.Leipzig, 1996.
Helbig, G./Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig.
Povejšil, Jaromír (2004): Mluvnice současné němčiny. Academia. Praha.
Rinas, K. (2003): Vorsicht – Fehler! Odstraňujeme nejčastější „české“ chyby v němčině. Fraus. Plzeň.
Šemelík, M. /Kloudová, V. et al. (2019): Deutsche Grammatik. Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Karolinum. Praha.
+ materiály od vyučujících
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (21.09.2022)
Recommended lecture and resources
Berglová, E./Formánková, E./Mašek, M. (2002): Moderní gramatika němčiny. Fraus. Plzeň
Berglová, Eva. Testy k moderní gramatice němčiny, Plzeň: Fraus, 2002
Dreyer, H./Schmidt, R. (2012): Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Hueber.
DUDEN Grammatik der deutschen Gegenwartssprache. Mannheim, 2005.
Dusilová et al. (1998): Cvičebnice německé gramatiky. Polyglot. Praha.
Hall, K. / Scheiner, B. (2001): Übungsgrammatik für Fortgeschrittene. Hueber.
Helbig, Gerhard a Joachim Buscha. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht.Leipzig, 1996.
Helbig, G./Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Leipzig.
Povejšil, Jaromír (2004): Mluvnice současné němčiny. Academia. Praha.
Rinas, K. (2003): Vorsicht – Fehler! Odstraňujeme nejčastější „české“ chyby v němčině. Fraus. Plzeň.
Šemelík, M. /Kloudová, V. et al. (2019): Deutsche Grammatik. Ein Übungsbuch für Fortgeschrittene. Karolinum. Praha.
+ materials from teachers
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (11.10.2022)
Plánované obecné okruhy. Dle preferencí účastníků budou rozloženy do všech týdnů semestru.
procvičování vybraných lexikálních jevů
procvičování vybraných gramatických jevů
nácvik poslechu s porozuměním
nácvik porozumění psanému textu
nácvik volného mluvení
nácvik volného psaní formální i neformální povahy
procvičování vybraných fonetických jevů, které dělají největší obtíže a které mohou bránit porozumění
3.11. Zustimmung und Widerspruch, Füllwörter, Amtssprache (Kateřina)
10.11. freies Sprechen und Vokabeln zum Thema Gesundheit (Marie Anna)
24.11. ausgewählte Schwierigkeit/en aus der Grammatik (Pavel)
1.12. freies Sprechen zum Thema Sport bzw. Kultur bzw. Essen (je nach dem, bei welchem Thema ich die spannendsten Aktivitäten und Phrasen finde) (Kateřina)
8.12. Phonetik - Galizismen (Pavel)
15.12. Test (alle Lektoren)
22.12. freies Schreiben (Marie Anna)
Poslední úprava: Mgr. Věra Hejhalová, Ph.D. (11.10.2022)
Planned general circuits. According to the preferences of the participants, they will be spread over all weeks of the semester.
practicing selected lexical phenomena practicing selected grammatical phenomena practice listening comprehension practice of understanding the written text fluency practice free writing practice of a formal and informal nature practicing selected phonetic phenomena that cause the greatest difficulties and that may hinder understanding practicing selected more demanding spelling phenomena
Refined syllabus based on students' preferred topics
6.10. Introduction, getting to know each other, organisation.