PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Uvedení do kognitivní poetiky - ACN300810
Anglický název: PVS/VS Introduction to cognitive poetics
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (10)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)
Seminář seznamuje s podstatou kognitivnělingvistických a kognitivněpoetických přístupů k uměleckému textu a umožňuje studentům, aby si tyto přístupy vyzkoušeli na vybraných textech (zejména básnických) v analytické a interpretační praxi.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (07.08.2021)

Obeznámit se s podstatou kognitivnělingvistických a kognitivněpoetických přístupů k uměleckému textu (srov. např. metafora a metaforické extenze, poetické rekonceptualizace, poetická ikoničnost, konotace ap.) a vyzkoušet je na vybraných textech v analytické a interpretační praxi.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (22.09.2022)

 

1) Aktivní účast (četba, domácí příprava, úkoly, poučená účast v debatě) - 75%

2) Referát s handoutem na semináři + písemná intepretace jedné básně či drobnější prózy na základě probíraných principů („případová studie“), již lze v závěru semináře odevzdat buď písemně, nebo ve formě posteru.

 

V případě distanční výuky:

V souladu se sylabem - Moodle, maily, pravidelná setkání on-line, sdílení témat, diskuse. Výstupem bude případová studie o jedné básni (forma článku nebo posteru, viz výše).

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.09.2022)

 

 

Literatura

Výběr (podle zájmu studentů a povahy analyzovaných textů):

 

BRÔNE, G. – VANDAELE, J. (eds.): Cognitive Poetics: Goals, Gains, and Gaps. Berlin: Walter de Gruyter, 2009.

CULLER, J.:  krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2002.

CULLER, J.: Teorie lyriky. Praha: Karolinum, 2020.

ČERVENKA, M.: Styl a význam. (Studie o básnících.) Praha: Československý spisovatel, 1991 (výběr).

DANAHER, D.: Cognitive Poetics and Literariness: Metaphorical Analogy in Anna Karenina. In: Danaher, D., van Heuckelom, Ch.  Perspectives on Slavic Literature. Amsterdam: Pegasus, 2007. 1–19. Dostupné na: http://cokdybysme.net/pdfs/akmetacp.pdf

DANAHER, D.: Ideology as Metaphor, Narrative, and Performance in the Writings of Václav Havel. Slovo a smysl, 2015, 12, č. 23, s. 115–127. Dostupné na: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/97055

FILAR, D.: Teoria narracyjności w semantyce: „wielkie” i „małe” narracje językowe a językowy obraz świata. In: A. Piasecka, I. Blumental (eds.): W kręgu zagadnień semantyki i stylistyki tekstu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2014, s. 35–46.  

Dostupné na: http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/27527/35-46%20Dorota%20Filar_Teoria%20narracyjnosci%20w%20semantyce.pdf?sequence=1&isAllowed=y

FREEMAN, M. H.: The Fall of the Wall Between Literary Studies and Linguistics: Cognitive Poetics. In: Eds. Gitte Kristiansen, Michel Achard, René Dirven, Francisco Ruiz de Mendoza,: Applications of Cognitive Linguistics: Foundations and Fields of Application, 403-428. Berlin: Mouton de Gruyter, 2007, s. 403 - 428.

Dostupné na: https://www.researchgate.net/publication/228300388

FREEMAN, M. H.: Poetic Iconicity. In: Cognition in Language. Volume in Honour of Professor Elżbieta Tabakowska. Eds. Władysław Chłopicki, Andrzej Pawelec, Agnieszka Pokojska. Krakov: Tertium, 2007, s. 472 – 501.

Dostupné na: https://www.academia.edu/2313326/Poetic_Iconicity

GIBBS, R.: The Poetics of Mind. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

HAUSENBLAS, K.: Od tvaru k smyslu textu. Stylistické reflexe a interpretace. Eds. A. Macurová, P. Mareš. Praha: Univerzita Karlova – Filozofická fakulta, 1996 (výběr).

HAUSENBLAS, K: Zobrazení prostoru v Máchově Máji + příloha Abecední index slov v Máji s jejich frekvencí (1967). Miscellanea. Eds. D. Čapková, A. Macurová. Praha: Univerzita Karlova – Filozofická fakulta, 2003, s. 179–246.

JACOBS, Arthur M. (2015): Neurocognitive poetics: methods and models for investigating the neuronal and cognitive-affective bases of literature reception. Front. Hum. Neurosci.

Dostupné na: https://www.academia.edu/28487253/Neurocognitive_poetics_methods_and_models_for_investigating_the_neuronal_and_cognitive-affective_bases_of_literature_reception?auto=download

JAKOBSON, R.: Lingvistika a poetika.  In: Poetická funkce. Ed. M. Červenka. Jinočany: H & H, 1995, s. 74–105.

KOŽMÍN, Z.: Interpretace básní. Brno: Masarykova univerzita, 2005.

KOŽMÍN, Z.: Zvětšeniny ze stylu bratří Čapků. Brno: Blok, 1989.

KUZMÍKOVÁ, J.: Kognitívna literárna veda.Analýzy, experimenty, teória. Bratslava: VEDA, 2021.

LAKOFF, G. – JOHNSON, M.: Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.

LAKOFF G. - TURNER, M.: More than Cool Reason. A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago–London 1987.

MUKAŘOVSKÝ, J.: Studie z poetiky. Praha: Odeon, 1982.

PAJDZIŃSKA, A.: Definicje poetyckie. In: J. Bartmiński, R. Tokarski (eds.): O definicjach i definowaniu. Lublin 1993.

PAJDZIŃSKA, A. – TOKARSKI, R. (eds.): Semantyka tekstu artystycznego. Lublin 2001.

STICH, A.: Od Karla Havlíčka k Františku Halasovi (lingvoliterární studie). Praha: Torst, 1996 (výběr).

STOCKWELL, P.: Cognitive Poetics: An introdiction. London: Routledge, 2002.

TOKARSKI, R.: Konotace – prototypy – otevřené definice. In: Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II, Ed. L. Saicová Římalová. Praha: UK – Filozofická fakulta, 2007, s. 13–25.

TSUR, R.: Aspects of Cognitive Poetics. 2003. Dostupné na: http://cogprints.org/3239/1/Aspects_of_Cognitive_Poeti.html

TSUR, R.: Toward a Theory of Cognitive Poetics. (Second, expanded and updated edition). Brighton and Portland: Sussex Academic Press, 2008.

TURNER, M.: Literární mysl. Brno: Host, 2005.

VAŇKOVÁ, I.: Kognitivní lingvistika, řeč a poezie. (Předběžné poznámky.) Česká literatura, 53, 2005, 5, s. 609–636.

VAŇKOVÁ, I.: Nádoba plná řeči. (Člověk, řeč a přirozený svět.) Praha: Karolinum, 2007.

VAŇKOVÁ, I.: Slovo v poezii. Inspirace kognitivnělingvistické. In: Fedrová, S.  (ed.), Česká literatura – rozhraní a okraje. IV. kongres světové literárněvědné bohemistiky: Jiná česká literatura (?) Praha: Akropolis – Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2010, s. 425–437.

VAŇKOVÁ, I.: What Words Tell Us: Phenomenology, Cognitive Linguistics, and Poetry. In: Głaz, A. – Danaher, D. – Łozowski, P. (eds.): The Linguistic Worldview. Ethnolinguistics, Cognition, and Culture. London: Versita, 2013.

VAŇKOVÁ, I.: Lingvista a poezie. Poznámky nejen ke studiu konotací. Jazykovědné aktuality, 2014, 51, 3-4, s. 106–118. Přístupné z: http://jazykovednesdruzeni.cz/JA15_12.pdf

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.08.2022)

V kurzu se studenti seznámí se základními principy kognitivní lingvistiky, které lze využít při interpretaci uměleckého textu, a s přístupy spojujícími lingvistický a literárněvědný pohled na umělecký text, s nimiž přichází kognitivní poetika.

Prvním okruhem práce bude společná četba některých studií z oblasti angloamerické kognitivní lingvistiky a poetiky (poetická ikoničnost, konceptuální metafory a metaforické extenze, teorie mentálních prostorů a blendů, "příběhovost" jazyka a významu) a polské kognitivní sémantiky (jazykový obraz světa a tzv. kreativní text, zejména se zaměřením na konotace, „malé“ a „velké“ narace, poetická definice apod.) a podle zájmu také studií z domácí "lingvoliterární" tradice (Mukařovský, Červenka, Hausenblas, Kožmín). V teoretické rovině bude poukázáno na posun "od recepce ke kognici", na různá pojetí vztahu mezi jazykem "běžným" a "básnickým", na zdroje působení textu ap.

Druhou (snad podstatnější) linií semináře bude společná  interpretační práce, tj. využití kognitivnělingvistických přístupů a nástrojů při výkladu vybraných textů moderní české poezie a prózy, ale i písňových textů (podle individuálního zájmu vyučující a studentů).

Vstupní požadavky
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (22.08.2022)

Kurz je určen všem zájemcům, zejm. (ale nejen) studentům lingvistických a literárněvědních oborů se zájmem o četbu a interpretaci (zejm.) poezie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK