|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Marie Chudožilov Bendová (27.01.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (28.01.2020)
Nabídnout studentům další či hlubší vhled do vybraných psychologických témat spojených s oborem Deaf Studies. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Bělehrádková (13.05.2020)
Aktualizace Podmínek zakončení předmětu kvůli koronavirovým opatřením (LS 2019/2020): Plnění požadavků v distanční formě; v případě individuálních obtíží alternativní domluva přes e-mail. _________________________________________________________________ Prezentace (cca 15 minut) či esej vztažená k probíraným tématům s využitím alespoň 2 relevantních odborných zdrojů. Témata budou rozdělena během prvních výukových hodin. 80% účast. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Marie Chudožilov Bendová (27.01.2020)
Seznam doporučené literatury bude průběžně upravován na základě témat vybraných pro seminář.
Knižní zdroje a články:
Anderson, M. L., Leigh, I. W., & Samar, V. J. (2011). Intimate partner violence against deaf women: A review. Aggression and Violent Behavior, 16(3), 200-206.
Margaret Brown, P., & Cornes, A. (2015). Mental health of deaf and hard-of-hearing adolescents: What the students say. Journal of deaf studies and deaf education, 20(1), 75-81. Drescher, Judy, "Deaf in Her Own Way: The Role of Identity in Social Justice Leadership" (2018). Ed.D. Student Works: Coursework. Retrieved from: https://digitalcommons.molloy.edu/edd_student/1 McIlroy, G., & Storbeck, C. (2011). Development of deaf identity: An ethnographic study. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 16(4), 494-511. Pollard, R. Q., Jr. (1996). Professional psychology and deaf people: The emergence of a discipline. American Psychologist, 51(4), 389–396. https://doi.org/10.1037/0003-066X.51.4.389 Hauser, P. C., O’Hearn, A., McKee, M., Steider, A., & Thew, D. (2010). Deaf epistemology: Deafhood and deafness. American annals of the deaf, 154(5), 486-492. Hole, R. (2007). Narratives of identity: A poststructural analysis of three Deaf women’s life stories. Narrative inquiry, 17(2), 259-278. Horejes, T. D. (2012). Social Constructions of Deafness: Examining Deaf Languacultures in Education.Washington, DC: Gallaudet University Press. Marschark, M., Zettler, I., & Dammeyer, J. (2017). Social dominance orientation, language orientation, and deaf identity. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 22(3), 269-277. Meador, H. E., & Zazove, P. (2005). Health care interactions with deaf culture. The Journal of the American Board of Family Practice, 18(3), 218-222. Runswick‐Cole, K., & Goodley, D. (2013). Resilience: A disability studies and community psychology approach. Social and Personality Psychology Compass, 7(2), 67-78. Sacks, O., 1933-2015. Seeing Voices: a Journey into the World of the Deaf. Berkeley: University of California Press, 1989. Sparrow, R. (2005). Defending deaf culture: The case of cochlear implants. Journal of Political Philosophy, 13(2), 135-152. Szarkowski, A., & Brice, P. (2018). Positive Psychology in Research with the Deaf Community: An Idea Whose Time Has Come. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 23(2), 111-117. Szwed, M., Bola, Ł., & Zimmermann, M. (2017). Whether the hearing brain hears it or the deaf brain sees it, it’s just the same. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114(31), 8135-8137. Zand, D. H., & Pierce, K. J. (Eds.). (2011). Resilience in deaf children: Adaptation through emerging adulthood. Springer Science & Business Media.
Internetové zdroje: https://acadeafic.org/ http://gupress.gallaudet.edu/annals/ https://www.facebook.com/Tais.illu/ https://academic.oup.com/jdsde https://www.unusualverse.com/2020/01/sign-language-functioning-brain.html?m=1&fbclid=IwAR0HjG5xKB79bgRNTG1Aj5_XakdsFzapnT6kata5nbZce4hzbO-x4tXwTys http://www.worldhealthsign.com/index.html
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Marie Chudožilov Bendová (19.02.2020)
Záměrem kurzu je nabídnout předmět šitý „na míru“ účastníkům a jejich profesnímu zájmu - na první hodině jsou studenti seznámeni se širším zařazením oboru a s tématy, kterým se lze během semestru věnovat (např. psychohygiena, psychologie komunikace, kulturně specifické jevy; mohou navrhnout i studenti). Přesný sylabus/seznam témat bude tedy stanoven až během prvních setkání.
Témata (k 17. 2. 2020):
24.2. – Identita (obecné informace)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Marie Chudožilov Bendová (19.02.2020)
Vhodná je osobní zkušenost a kontakt s neslyšícími lidmi/osobami se sluchovou ztrátou, užitečné jsou komunikační kompetence v českém znakovém jazyce. |