PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe - ACN300594
Anglický název: Working Experience
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/3, Z [TS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.05.2016)
Souvislá pedagogická praxe. U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.05.2016)

Cílem souvislé pedagogické praxe je umožnit studentům ověřit si v praxi a zde vědomě aplikovat dovednosti a znalosti, které si osvojili v rámci předmětu ACN300105 PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících). 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.05.2016)

Vybraná doporučená literatura

BLÁHOVÁ,K. Hry pro tvořivé vyučování. Praha: STROM, 1997.

CANFIELD,J., SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998.

CANFIELD, J., WELLS,H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žá­ků. Praha: Portál, 1995.

CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994.

ČECHOVÁ, B. H. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.

ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.

ČERVINKOVÁ, I. Některé možnosti úprav textů pro neslyšící čtenáře. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 187-190.

ČERVINKOVÁ, I. Předjetí hluchoty v úpravách českého učebního textu. Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2001.

Čeština ve výuce neslyšících - elektronický sborník (Soubor článků sebraných k příležitosti ukončení lektorského kurzu pro pedagogy.) Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků. Praha: Academia, 2006.

FUKOVÁ, VVýuka českého jazyka v 1.-3. ročníku základních škol pro sluchově postižené - popis současného stavu a možnosti inovace. Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2013.

HARMER, J. How to teach English. England: Addison Wesley Longman Limited, 1998. ISBN 0582-29796-6.

HAUSENBLAS, O. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: PedF UK, 1997. ISBN 80-86039-39-0.

HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. ISBN 14-279-88.

HRDLIČKA, M. Cizí jazyk čeština. Praha: ISV, 2002.

HRDLIČKA, M. Kapitoly o češtině jako cizím jazyku. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání žáků s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2009.

KORSUNSKAJA, B. D. Metodika vyučování řeči neslyšících dětí. Praha: SPN, 1978.

MAKOVSKÁ, L. Rozumí neslyšící žáci učebním textům? Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2013.

MEŠKOVÁ, M. Motivace žáků efektivní komunikací. Praha: Portál, 2012.

PISA2012. Program pro mezinárodní hodnocení žáků [online]. [cit. 2013-12-03]. Dostupné z WWW: <http://www.pisa2012.cz>. [a starší ročníky]

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním a čeští neslyšící. Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 4, s. 207-219.

POLÁKOVÁ, M. Specifické strategie využívané neslyšícími respondenty v testech čtenářských dovedností. Čeština doma a ve světě, 2002, roč. 10, č. 2-3, s. 168-173.

POLÁKOVÁ, M. Čtení s porozuměním? (Čeští neslyšící a české texty). Diplomová práce. Praha: FF Univerzita Karlova v Praze, 2000.

PORTMANNOVÁ, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha: Portál, 1996.

RUCKEROVÁ, VOGLEROVÁ, U. Učení bez stresu. Praha: Portál, 1994.

SCRIVENER, J. Learning Teaching. Oxford: Macmillan Publishers Limited, 2005.

ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 1999.

SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002.

SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.

UR, P. A Course in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.

VALE, D., FEUNTEUN, A. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge  University Press, 1995.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.05.2016)

Absolvování strukturované komunikační praxe dle požadavků rozepsaných v sylabu. 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.05.2016)

Cílem souvislé pedagogické praxe je umožnit studentům ověřit si v praxi a zde vědomě aplikovat dovednosti a znalosti, které si osvojili v rámci předmětu ACN300105 PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících). Praxe je zaměřena především na získávání a rozvíjení souboru znalostí a dovedností, které jsou potřebné k přípravě a vlastnímu vedení vyučovacích hodin. 

 

Studenti se mají zároveň seznámit: 
- s učebnicemi a dalšími pomůckami (didaktická technika, doplňkové učební materiály, speciální učebny apod.), 
- s vyučovacími a mimovyučovacími povinnostmi učitele,

- s dokumentací pro výuku (rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy, učební plány, učební osnovy, časově tematické, činnost předmětových komisí apod.), 

- s povinnostmi třídního učitele a s příslušnou dokumentací (třídní kniha, třídní výkaz, vedení třídnické hodiny),

- se specifiky daného typu školy a celým chodem konkrétní školy (řízení školy, řešení výchovných otázek, mimovyučovací aktivity, zájmová činnost žáků apod.). 

 

Z praxe si student vede souhrnný přehled o praxi (po ukončení praxe jej potvrzuje fakultní učitel) a pedagogický deník. Tyto dokumenty - spolu s hodnocením praxe vyhotoveným a podepsaným fakultním učitelem - následně slouží jako podklad pro reflexi praxe, již student provádí při osobní konzultaci s vyučujícím předmětu Pedagogická.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (01.05.2016)

Na předmět se mohou hlásit pouze studenti, kteří absolvovali předmět ACN300105 PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících) nebo předmět obdobný (dle posuzení vyučujícího předmětu Praxe pedagogická), popř. studenti, kteří předmět ACN300105 PVS/VS Didaktika českého jazyka pro neslyšící (obor Čeština v komunikaci neslyšících) nebo předmět obdobný (dle posuzení vyučujícího předmětu Praxe pedagogická) absolvují souběžně s předmětem Praxe pedagogická. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK